نگاهی اجمالی به پلوس اتومبیل و کاربرد آن

نگاهی اجمالی به پلوس اتومبیل و کاربرد آن

باید بگوییم که پلوس اتومبیل قسمتی از سیستم انتقال قدرت بوده و دارای جزئیاتی می بایست که می بایست در سرویس‌های دوره‌ای مورد توجه قرار بگیرد.

دیفرانسیل اتومبیل از جمله اساسی ترین مجموعه‌ سیستم‌های انتقال قدرت محسوب می شود که نقش منتقل کردن و پخش نیروی عبوری از جعبه‌دنده و میل‌گاردان به چرخ‌های محرک اتومبیل را به عهده دارد. این سیستم دارای قسمت های متفاوت کوچک و بزرگی می باشد که پلوس هم بخشی از آن می باشد. پلوس خودرو به عنوان رابط انتقال قدرت از دیفرانسیل به چرخ‌ها می باشد که با در نظر گرفتن محور محرک اتومبیل، احتمالا بر روی محور جلو، عقب یا هر دو آن‌ها قرار گرفته است. چنانچه این رابط که دارای بازوی غلتطی می باشد، قطع شود، خودرو در منتقل کردن نیرو با مشکل روبرو خواهد شد.

پلوس اتومبیل

همانطور که پیش تر بیان کردیم پلوس اتومبیل از جمله قسمت های سیستم دیفرانسیل خودرو محسوب می شود که نقش منتقل کردن و پخش نیروی عبوری از جعبه‌دنده و میل‌گاردان به چرخ‌های محرک اتومبیل را به عهده دارد. یعنی پلوس خودرو میله‌ای میان دیفرانسیل و چرخ‌ها است و علاوه بر حفظ اتصال این قسمت ها وظیفه منتقل کردن نیرو را نیز انجام می دهد. تولیدکنندگان قطعات خودرو سر پلوس را به شکل غلتطی طراحی می‌کنند تا با چرخش چرخ دچار شکستگی نشود.

خوب است بدانید که کارکرد پلوس در اومبیل های قدیمی و مردن اندکی با هم فرق دارند. در اتومبیل های قدیمی، شمار بسیاری ساچمه در پلوس وجود داشتند که در خودروهای مدرن و جدید تنها یک سه‌شاخه انتقال قدرت وجود دارد.

قسمت های تشکیل دهنده پلوس اتومبیل

پلوس اتومبیل قطعه‌ای شکل ساده ای دارد که نقش آن در خوردو بسیار مهم است. روان‌کار وظیفه مهمی در وصل کردن قسمت های کوچک‌تر پلوس اتومبیل به هم دارد زیرا این مجموعه احتیاج به حداقل نیروی اصطکاک بین قطعات خود دارد. به علاوه زیر قسمت های پلوس اتومبیل در ادامه بیان شده اند:

سرپلوس

سرپلوس قسمت اتصال پلوس به چرخ‌ها می باشد که وظیفه اساسی منتقل کردن قدرت را انجام می دهد. این قسمت می بایست تا به میزانی آزاد حرکت کند تا چرخش چرخ در پیچ‌وخم‌های جاده دچار شکستگی نشود.

مشعلی پلوس

این بخش دارای سه‌شاخه منتقل کردن نیرو می باشد و نقش اتصال به دیفرانسیل و جعبه‌دنده را بر عهده دارد.

گردگیر پلوس

این قسمت با شکل مخروطی و قیفی در ته پلوس مانع از وارد شدن گرد و خاک هوا به داخل پلوس می شود تا پلوس کارکرد دستی داشته باشد. این گردگیر بین چرخ و جعبه‌دنده وجود دارد. گردگیر پلوس به علت نزدیک بودن به جعبه‌دنده اتومبیل از جمله قطعات حساس به شمار می رود و با سپری شدن زمان ممکن است فرسوده شود. این آسیب موجب صدمات مهم تر و در نهایت باعث پس دادن گریس می شود.

سه شاخ پلوس

این بخش درگیر با چرخ و مشعلی می باشد و داخل سرپلوس وجود دارد. این قسمت همچنین موجب درجه آزادی طولی پلوس می شود؛ یهنی پلوس با وجود سه‌شاخ قادر است تا حرکتی در راستای طولی داشته باشد. این حرکت موجب گذر اتئمبیل از مسیر های سخت خواهد شد. سه‌شاخ تکمیل‌‌کننده حرکت چرخشی پلوس هم محسوب می شود.

میل پلوس

این بخش در میان دو سر پلوس وجود دارد و دارای اسم دیگری یعنی شافت پلوس هم می باشد. این قطعه دارای جنسی از آلیاژهای بسیار قوی می باشد تا فشارهای زیادی را تحمل نماید.

پلوس اتومبیل ها با محور چرخ در جلو و عقب

در اتومبیل های دارای محور محرک جلو، نیروی ایجاد شده به وسیله موتور که به دیفرانسیل منتقل می شود داخل جعبه‌دنده وجود دارد. این در حالی است که در اتومبیل های دیفرانسیل عقب، نیرو از موتور گرفته شده و با عبور از جعبه‌دنده و میل‌گاردان به دیفرانسیل منتقل می شود. در ادامه دیفرانسیل این نیرو را به پلوس و چرخ‌ها می برد و اتومبیل شروع به حرکت می کند. به همین دلیل است که جعبه‌دنده اتومبیل های دیفرانسیل جلو بزرگ‌تر از جعبه‌دنده اتومبیل های دیفرانسیل عقب می باشد.

در سیستم اتومبیل های دیفرانسیل عقب جعبه‌دنده روی محور عقب آن قرار می گیرد. از طرف دیگر و در سیستم اتومبیل های دیفرانسیل جلو، نیرو به شکل مستقیم از گیربکس به دیفرانسیل منتقل می شود. کوتاه‌تر بودن راه رسیدن نیرو جهت منتقل کردن ان به چرخ‌ها در اتومبیل های دارای محور محرک جلو مانع از به هدر رفتن نیرو در سیستم انتقال قدرت خواهد شد. فایده دیگر این سیستم کم بودن وزن و منتقل کردن نیروی بیشتر می باشد.

دلایل آسیب دیدن پلوس اتومبیل

چنانچه در قسمت کوچکی از پلوس آسیبی شکل بگیرد کل سیستم آن با مشکل مواجه خواهد شد. در پلوس، متداول ترین خرابی مختص به گردگیرهای آن می باشد که نقش جلوگیری از وارد شدن گرد و غبار به سیستم پلوس را دارد. اندکی پاره شدن گردگیر هم باعث از دست دادن روانکار آن و هم تلفات اساسی به سرپلوس و مفصل‌های آن خواهد شد.

چنانچه از دنده درست استفاده نکنید، پیچ‌های سرپلوس شل باشند، از ترمز و ترمزدستی به شکل غیر استاندارد استفاده نمایید، اتومبیل به خاطر استفاده نادرست از کلاچ به صورت ناگهانی پرتاب شود و یا اتومبیل سنگین‌تر از خود را بسکل نمایید احتمالا موجب صدمه به پلوس خواهید شد.

معایب صدمه به پلوس اتومبیل

همانگونه که گفتیم پلوس بخش با اهمیتی در سیستم انتقال قدرت محسوب می شود که گاهی اوقات روی فرمان‌پذیری هم اثر می‌گذارد. بدترین نتایج اهمیت ندادن به مشکل پلوس شامل شکسته شدن محفظه ساچمه‌ها و قفل شدن چرخ، قفل شدن فرمان، شکستگی پلوس در سرعت بالا، صدمه جدی به جعبه‌دنده و بعضی وقت ها از دست دادن کنترل اتومبیل می باشند.

علائم آسیب دیدن پلوس اتومبیل

چنانچه در زمان چرخش فرمان نوعی صدای ضربه یا تق‌تق را شنیدید، ممکن است پلوس اتومبیل شما خراب باشد. هرجای اتومبیل که این صدا شنیده شود، پلوس در آن طرف دچار صدمه شده است. چنانچه صدا از دو طرف اتومبیل شنیده شود یبه معنای خرابی هر دو پلوس می باشد. پلوس قطعه‌ای بسیار مهم است که می بایست در سرویس‌های دوره‌ای اتومبیل مورد توجه قرار بگیرد تا در ادامه باعث صدمات جدی تر و بدتری نشود.

پلوس خلاص کن

پلوس خلاص کن در اتومبیل های شاسی‌بلند و SUV دارای سیستم ۴WD به کار برده می شود. در این مدل اتومبیل ها چرخش چرخ‌های جلو باعث چرخش پلوس خواهد شد و به مکان دیفرانسیل، کرانویل و پینیون می‌رسد. چرخش پینیون نیز موجب فعالیت گاردان جلو خواهد شد که در پایان سبب هدر رفتن بیشتر نیرو می شود. جهت برطرف کردن این مشکل از پلوس خلاص‌کن استفاده می کنند. خوب است بدانید که این قطعه چرخ‌دنده‌ای می باشد که روی محور جلو قرار می گیرد و رسیدن نیرو به پلوس را قطع می‌کند و خود را به جای چرخ‌دنده همیشگی محور جلو می‌کند. چنانچه اتومبیل در حالت چهارچرخ محرک قرار بگیرد، پلوس خلاص‌کن از دور خارج شده و دنده همیشگی نقش خود را انجام می دهد.

امتیاز این مقاله

ارسال دیدگاه