همه چیز درباره آفتامات دینام و نقش آن در اتومبیل

همه چیز درباره آفتامات دینام و نقش آن در اتومبیل

شما برای شناخت آفتامات دینام می بایست اول دینام را بشناسید. باید بدانید که مجموعه برق دهی اتومبیل از جمله با اهمیت ترین قسمت های آن محسوب می شود و در این راستا دینام وظیفه ای اساسی در فراهم کردن انرژی و برق دیگر قسمت ها را به دوش خود دارد. در اصل نقش دینام فراهم کردن برق مورد احتیاج انواع اتومبیل ها در هنگام روشن بودن آن‌ها را دارد و بدون عملکرد دینام باتری به سرعت خالی خواهد شد. در درون دینام قطعه‌های متفاوتی وجود دارد و نقش آن‌ها تبدیل انرژی مکانیکی به الکتریکی است.

جریان الکتریکی ایجاد شده به وسیله دینام به باتری منتقل می‌شود تا از آنجا انرژی مورد احتیاج جهت عملکرد دیگر قسمت های اتومبیل فراهم شود. به علاوه دینام خود باتری را هم شارژ می نماید. دینام دارای قسمت های متفاوتی می باشد که شامل پوسته، سیم‌پیچ‌های ثابت و متحرک، آفتامات یا رگلاتور، زغال‌ها، پولی و غیره هستند. با ما همراه باشید تا در این مطلب از سایت هشتیا درباره یکی از بخش های دینام یعنی آفتامات برایتان توضیح دهیم.

آفتامات دینام و نقش آن در اتومبیل

باید بدانید که رگلاتور یا نظم دهنده دینام که بقیه آن را با اسم آفتامات دینام می شناسند وظیفه تنظیم جریان الکتریکی وارد شده به این بخش با اهمیت را دارد. همچنین مقدار الکتریسیته فراهم شده در سیم‌پیچ‌های ثابت وابسته به نیروی مغناطیسی دیگر قطعات دینام همچون آرمیچر می باشد و بنابراین بخش آفتامات با کنترل جریان وارد شده، به صورت مستقیم اثر گذار بر مقدار ولتاژ خارج شده از دینام خواهد بود. در اصل بخش آفتامات دینام دارای نقش نظارت و ساماندهی توان خارج شده از دینام می باشد و هر مسئله ای در آن ایجاد شود باعث صدمه بسیاری به سیستم برق‌رسانی اتومبیل می شود. به علاوه دینام‌های قدیمی از رله و مقاومت در آفتامات استفاده کرده بودند ولی در انواع جدید آن اجزای الکترونیکی به کار برده شده است. خوب است بدانید که رگلاتورهای جدید عملکرد و دقت بالاتری در مقایسه با نمونه‌های رله‌ای گذشته دارند.

آفتامات یا رگلاتور دینام وظیفه کنترل ولتاژ تولیدی و خارج شده از دینام را بر عهده دارد تا نوسان در مقدار برق فرستاده شده به دیگر قسمت های اتومبیل باعث صدمه رساندن به آن‌ها نشود. همچنین آفتامات نوعی رابط میان دینام و باتری می باشد. چنانچه این جز وجود نداشته باشد و یا کار نکند باعث معضلاتی خواهد شد. برای نمونه با افزایش دور موتور، جریان الکتریسیته به وجود آمده در دینام زیاد شده و در نتیجه باعث سوختن قسمت های دیگر اتومبیل خواهد شد. به علاوه چنانچه دور موتور کم باشد یا موتور خاموش شود، دینام به باتری وصل شده و مسیر جریان برق از باتری به دینام می باشد. اگر آفتامات یا رگلاتور نباشد، باعث صدمه به دینام شده و می سوزد. به همین دلیل است که آفتامات در دینام اتومبیل ها به کار می رود. آفتامات دینام نقش های با اهمیت دیگری هم دارد. یکی دیگر از نقش های آن این است که مانع فرستاده شدن برق باتری به دینام در هنگام خاموش شدن موتور شده، عمل شارژ بعد از پر شدن باتری را متوقف می کند و باتری سالم ولی خالی ‌شده را پر می کند.

نحوه تشخیص خراب بودن آفتامات دینام

آفتامات یا رگلاتور نیز مثل هر بخش دیگری از اتومبیل شاید آسیب دیده و خراب شوند. اگر نشانه های زیر را در اتومبیل خود دیدید ممکن است که آفتامات خراب باشد.

  • نوسان ولتاژ شایان توجه در خودرو

باتری استاندارد اتومبیل ها میزان ۱۲.۵ ولت برق را در هنگامی که اتومبیل خاموش می باشد فراهم می‌کند. وقتی موتور روشن شود این ولتاژ به میزان ۲ ولت بالاتر می رود. چنانچه ولتاژ خارج شده بالاتر از ۱۶ ولت باشد ممکن است آفتامات خراب باشد. دقت کنید که ولتاژ زیاد موجب صدمه دیدن به قسمت های مختلف اتومبیل نظیر چراغ‌ها می شود. از سوی دیگر آفتامات صدمه دیده و خراب مجوب پایین آمدن ناگهانی ولتاژ هم خواهد شد که موجب بروز معضلاتی چون خاموش شدن اتومبیل خواهد شد. جهت به دست آوردن اطلاعات بیشتر در این باره قادر می باشید تا مطالب مربوط به علت های استارت نخوردن ماشین و شیوه برطرف شدن آن و پیدا کردن مشکل اتومبیل را مطالعه نمایید.

  • چراغ‌های کم‌نور خودرو

اگر آفتامات خراب باشد موجب پایین آمدن ولتاژ خارج شده و کم شدن نور چراغ‌ها خواهد شد. ممکن است مشکل به وجود آمده از باتری خودرو باشد اما اگر چنین نشانه هایی دیدید، آفتامات دینام را چک کنید.

  • عملکرد ناقص نوربالا در خودرو

اصولا چراغ‌های جلو به طور کامل اثر پذیر از ولتاژهای کم و زیاد می باشند و چنانچه آفتامات خراب باشد نوربالا از کار می افتد.

  • عدم واکنش چراغ پشت آمپر در خودرو

پشت آمپر اتومبیل هم برای کارکرد درست خود به میزان معینی احتیاج به برق دارد و چنانچه آفتامات دینام از کار بیفتد پشت آمپرها هم با دچار معضل خواهند شد.

  • خورده شدن سر باتری در خودرو

چنانچه باتری اتومبیل مخصوصا در قسمت سر باتری دارای علائم خوردگی باشد ممکن است به خاطر خرابی آفتامات باشد.

  • روشنی چراغ باتری در پشت آمپرها در خودرو

اتومبیل های جدید جهت اطلاع دادن درمورد ایجاد مشکل در سیستم برق‌رسانی نماد باتری در پشت آمپرها را به کار می گیرند. چنانچه مشکلی در آفتامات دینام ایجاد شود باعث روشن شدن این چراغ روشن می شود. ولی شاید چراغ باتری مسائل دیگری هم روشن شود.

  • تخلیه باتری در خودرو

باید بدانید خالی شدن شارژ باتری به دلایل مختلفی نظیر طول عمر زیاد، روشن ماندن چراغ‌ها، ایرادات دینام و غیره می باشد و چنانچه علت تخلیه باتری این موارد نبود ممکن است که آفتامات دینام دچار صدمه شده باشد.

علت خرابی آفتامات دینام

خوب است بدانید که یکی از دلایل سوختن آفتامات به علت فشار به مجموعه برق‌رسانی، صدمه به باتری و دینام، شیوه رانندگی نادرست و پرفشار و غیره می باشد.

خرید آفتامات دینام

بر اساس مرغوبیت قطعه و شرکت تولید کننده آن، آفتامات دینام اتومبیل ها دارای قیمت های گوناگونی می باشد. به عنوان نمونه آفتامات دینام پراید قیمتی به اندازه ۳۵۰ هزار تومان دارد و در مقابل آفتامات دینام اتومبیل پژو ۴۰۵ به ممیزان ۴۵۰ هزار تومان هزینه دارد.

امتیاز این مقاله

ارسال دیدگاه

دیدگاه ها
  1. سارا صالحی :
    7 ماه پیش

    با تشکر از این مقاله علمی که جامع و واقعا جذاب و شیرین بود و از خوندنش لذت بردم ممنونم از اینکه معلومات مااا رو افزایش دادین …

    • 7 ماه پیش

      خواهش می کنم خوشحالیم که مقاله مورد پسندتون قرار گرفته