امکان استفاده از دو لاستیک‌ با سایزهای مختلف در اتومبیل وجود دارد؟

امکان استفاده از دو لاستیک‌ با سایزهای مختلف در اتومبیل وجود دارد؟

احتمالاً برای شما نیز این پرسش به وجود آمده است که آیا امکان استفاده از لاستیک‌هایی با دو سایز متفاوت در خودرو وجود دارد یا خیر. در این مقاله از سایت هشتیا به بررسی چنین موضوعی خواهیم پرداخت.

انتخاب لاستیک باکیفیت و مناسب برای خودرو اهمیت زیادی دارد. لاستیک خوب باعث افزایش ایمنی سرنشینان شده چراکه هم کشش مناسبی با مسیر جاده ایجاد می‌کند و هم سواری وسیله نقلیه را بهبود می‌بخشد. علاوه بر وجود شرکت‌های مختلف تولید کننده لاستیک، این بخش مهم از خودرو در ابعاد و سایزهای مختلفی ارائه می‌شود و به همین خاطر انتخاب سایز مناسب لاستیک اهمیت دارد. همچنین ضروری است که تمامی لاستیک‌ها سایز مشابهی داشته باشند.

از نظر تئوری اگر شرایط خاصی وجود داشته باشد امکان استفاده از لاستیک‌هایی با دو سایز متفاوت وجود خواهد داشت؛ مثلاً فرض کنید در شرایطی اضطراری قرار دارید و باید خودرو را به محل دیگری در نزدیکی خود انتقال دهید و یا اینکه مجبور شده‌اید از لاستیک زاپاس با سایز متفاوت بجای لاستیک اصلی پنچر شده استفاده کنید. در این حالات امکان به‌کارگیری لاستیک‌هایی با دو سایز متفاوت وجود دارد اما برای استفاده درازمدت چنین چیزی اصلاً توصیه نمی‌شود. اگر فکر می‌کنید یک یا دو لاستیک فرسوده خودروی خود را می‌توانید با دو لاستیک بزرگ‌تر یا کوچک‌تری که قبلاً خریده‌اید تعویض کنید به زودی متوجه اشتباه خود خواهید شد و شاید این کار هزینه‌های مالی و حتی جانی در پی داشته باشد. در واقع میزان آسیبی که وسیله نقلیه از این کار می‌بیند ارزش تعویض لاستیک با ابعاد ناهماهنگ را ندارد.

چندین دلیل برای عدم استفاده از لاستیک‌هایی با دو سایز متفاوت در خودرو وجود دارد. اول اینکه ریسک خرابی دیفرانسیل خودرو افزایش خواهد یافت. این سیستم برای ایجاد تفاوت مختصر در سرعت چرخ‌ها طراحی شده اما سایز متفاوت لاستیک باعث می‌شود چرخ‌ها به‌طور مداوم با سرعت‌های مختلفی بچرخند. بدتر اینکه لاستیک‌هایی با دو سایز متفاوت استهلاک دیگر قطعات قوای محرکه، سیستم تعلیق، ترمز و… را افزایش می‌دهند. طبیعتاً اگر می‌خواهید از شر هزینه‌های مکانیکی در امان باشید باید از لاستیک‌های یکسان برای خودروی خود استفاده کنید.

اما مشکلات ناشی از به‌کارگیری لاستیک‌هایی با سایزهای مختلف به همین‌جا ختم نمی‌شود. از آنجایی که چنین لاستیک‌هایی وزن متفاوتی دارند بنابراین استهلاک آن‌ها نیز مشابه یکدیگر نخواهد بود و ریسک ترکیدن آن‌ها پیش خواهد آمد. سایز مختلف لاستیک‌ها به معنی کشش متفاوت آن‌هاست که می‌تواند روی هندلینگ خودرو تأثیر منفی بگذارد. از آنجایی که لاستیک‌های غیر یکسان با سرعت‌های مختلفی می‌چرخند بنابراین این ناهماهنگی روی مجموعه پشت آمپرها و سرعت شمار نیز تأثیر می‌گذارد. به این ترتیب رعایت سرعت مجاز توسط راننده میسر نبوده و علاوه بر ایجاد مخاطرات ایمنی، امکان جریمه شدن توسط پلیس نیز وجود خواهد داشت.

مالکان خودرو باید به‌صورت منظم ویژگی‌های کلیدی لاستیک‌ها از جمله عمق آج آن‌ها را بررسی کنند چراکه همین موضوع به‌صورت مستقیم با عمر آن و توانایی تأمین کشش مناسب ارتباط مستقیم دارد. با بررسی دیواره لاستیک می‌توان به اطلاعات گوناگونی از جمله سایز آن دست یافت. تشخیص این موضوع راحت است و تنها کاری که باید انجام دهید یادداشت کردن یک سری اعداد روی دیواره لاستیک است. سه رقم اول این اعداد نشان دهنده پهنای لاستیک از یک سمت به سمت دیگر و بر حسب میلی‌متر هستند. دو رقم بعدی نسبت ارتفاع به پهنا را بر حسب درصد نشان می‌دهند و یک حرف و دو رقم آخر نیز قطر رینگ را اعلام می‌کنند. همچنین با مراجعه به دفترچه راهنمای خودرو نیز می‌توان اطلاعات لازم درباره سایز مناسب لاستیک خودرو را دریافت کرد.

به‌طور مثال یکی از لاستیک‌های پرکاربرد برای خودرویی همچون پراید لاستیکی با سایز ۱۶۵/65R13 است که در آن سه رقم ۱۶۵ نشان دهنده پهنای لاستیک بر حسب میلی‌متر، دو رقم ۶۵ نشان دهنده نسبت ارتفاع به پهنا به درصد و نهایتاً R13 نیز حاکی از به‌کارگیری رینگ ۱۳ اینچی برای این لاستیک و خودروی پراید است.

منبع: پدال

امتیاز این مقاله

ارسال دیدگاه