خوبی ها و بدی های برداشتن کاتالیزور اتومبیل

خوبی ها و بدی های برداشتن کاتالیزور اتومبیل

خوب است بدانید که کاتالیزور اتومبیل از جمله ابزارهای اثرگذار در کم کردن آلودگی هوا و حفظ محیط زیست می باشد و مسوولیت با اهمیتی در صنعت اتومبیل سازی و حفاظت از محیط زیست دارد. این قطعه موجب می‌شود که اتومبیل ها آلاینده کم تری ایجاد کنند و برای سلامتی عمومی جامعه بهتر باشند.

اصولا کاتالیزور اتومبیل از یک گرید فلزی با سطوح خیلی بزرگ ساخته شده است که به عنوان محل اتصال واکنش‌های شیمیایی عمل می‌کند. این گرید فلزی اصولا دارای فلزات گروه پلاتین نظیر پلاتین، پالادیم و رودیم می باشد که به عنوان کاتالیزور خیلی اثرگذار می باشند. با رشد و توسعه فناوری، کاتالیزور‌های جدید با کارکرد بهتر و امکان کاهش آلاینده‌ها در وضعیت های متفاوت به بازار ارائه شده‌اند. همچنین تحقیقات زیادی در حال انجام می باشد تا بهبود‌های جدیدی در حیطه کاتالیزور اتومبیل ایجاد شود و مانع از پخش شدن آلاینده‌ها در محیط زیست شود.

نحوه تصفیه کردن دودهای سمی اگزوز توسط کاتالیزور

دودهای سمی اگزوز از جمله معضلات جدی در صنعت اتومبیل سازی می باشند که اثرات خیلی بدی بر سلامت انسان‌ها و محیط زیست دارند. در نتیجه، تصفیه این دودها بسیار مهم می باشد. از جمله شیوه های اثرگذار جهت تصفیه دودهای سمی اگزوز به کار بردن کاتالیزورها می باشد. کاتالیزور اتومبیل کارکرد خود را به وسیله فرایند کاتالیز شیمیایی انجام می‌دهد. در این فرایند، آلاینده‌های موجود در گازهای خارج شده از موتور اتومبیل، نظیر اکسید‌های نیتروژن NOx، هیدروکربن‌ها HC و کربن‌ مونواکسید CO، تحت تأثیر کاتالیزور قرار گرفته و به آلاینده‌های کم‌خطرتری تبدیل می‌شوند. به بیان دیگر کاتالیزور اتومبیل در حقیقت نقش تبدیل آلاینده‌های زیست‌محیطی به گازهای کم خطرتر را دارد.

علیرغم شیوه های دیگر تصفیه دودهای سمی اگزوز که احتیاج به انرژی بالا و هزینه‌های بسیار دارند، به کار بردن کاتالیزورها هزینه‌های کم تر و نتایج بهترس را به دنبال خواهد داشت. بنابراین به کار بردن کاتالیزورها همچون یک شیوه موثر و کارآمد جهت تصفیه دودهای سمی اگزوز در صنعت اتومبیل سازی یک راه حل مناسب جهت بهتر شدن کیفیت هوای محیط زیست خواهد بود.

خوبی ها و بدی های برداشتن کاتالیزور اتومبیل

فواید و خوبی های برداشتن کاتالیزور اتومبیل

  • احتیاج نداشتن به سوخت مرغوب: جهت کارکرد بهینه کاتالیزور، به کار بردن سوخت مرغوب مهم می باشد. سوخت‌های نامرغوب شاید به شکل مستقیم به کارکرد کاتالیزور و در نهایت کارکرد موتور اتومبیل صدمه بزنند.
  • اثرگذاشتن بر ماندگاری موتور: به کار بردن کاتالیزور شاید به شکل مستقیم یا غیرمستقیم بر ماندگاری موتور اتومبیل تأثیر بگذارد. بعضی از اتومبیل سازان بر این باورند که به کار بردن کاتالیزور موجب زیاد شدن دمای موتور و سپس کم شدن عمر آن خواهد شد.
  • هزینه‌های نصب و تعویض: از جمله فاکتورهای با اهمیت در بدی های به کار بردن کاتالیزور، هزینه‌های نصب و تعویض آن می باشد. نصب یک کاتالیزور مناسب و عوض کردن آن در صورت لزوم، هزینه‌های قابل توجهی را برای صاحبان اتومبیل به بار می آورد. در نتیجه هنگامی که این قطعه را بردارید دیگر احتیاج به پراخت هزینه‌های این چنینی نمی باشد.

بدی های برداشتن کاتالیزور اتومبیل

  • زیاد شدن انتشار گازهای مضر: گازهای مضری نظیر اکسید نیتروژن و دی‌اکسید کربن در صورت برداشتن کاتالیزور بیشتر منتشر خواهن شد. خوب است بدانید که بر اساس تحقیقات وجود کاتالیزور در اتومبیل تا ۹۰ درصد انتشار گازهای سمی را کم تر می کند. بنابراین با برداشتن این قطعه از اتومبیل ضرر خیلی زیادی به محیط زیست اعمال می‌شود. باید بدانید در سال ۱۳۹۱ قانونی تصویب شد که چنانچه اتومبیل شما دارای کاتالیزور نباشد یا این قطعه کهنه و فرسوده شده باشد معاینه فنی برای اتومبیل شما صادر نخواهد شد.
  • زیاد شدن صدای موتور
  • روشن شدن چراغ چک اتومبیل
  • تاثیر بد بر روی سلامت موتور در طولانی مدت
  • منتشر شدن بوی خیلی بد از اتومبیل
  • زیاد شدن مصرف سوخت: کاتالیزور موجب بهبود کارکرد موتور اتومبیل می‌شود. با تصفیه گازهای خروجی موتور، تنظیم سوخت و هوا بهبود می‌یابد و این موجب بالا رفتن کارایی و کم شدن مصرف سوخت خواهد شد.
  • کم شدن شتاب و کپ کردن اتومبیل: علیرغم تصور همه برداشتن کاتالیزور از سر راه اگزوز اتومبیل توانایی‌های حرکتی اتومبیل را بهتر نمی کند؛ بلکه باعث کم شدن شتاب و کپ کردن اتومبیل می‌شود. هنگامی که شما اقدام به برداشتن کاتالیزور اتومبیل کنید تنها تا مدت کوتاهی اتومبیل شما شتاب بیشتری خواهد داشت و بعد از آن شتاب و کشش آن از حد رایج کم تر خواهد شد.

با دقت به خوبی های و بدی های بیان شده، به کار بردن کاتالیزور در اتومبیل ها به عنوان یک تکنولوژی مهم جهت کم کردن آلودگی هوا و حفظ محیط زیست مفید است. با این وجود نیاز است تا اندازه های گوناگون و تأثیرات این تکنولوژی روی کارکرد و هزینه‌های اتومبیل ها دقیق‌تر مورد ارزیابی قرار گیرد تا تصمیمات بهتری در مورد به کار بردن آن گرفته شود.

امتیاز این مقاله

ارسال دیدگاه