دلایل خاموشی اتومبیل در شرایط گوناگون

دلایل خاموشی اتومبیل در شرایط گوناگون

خاموشی موتور اتومبیل در حین رانندگی، از جمله بدترین مشکلاتی می باشد که احتمالا برایتان اتفاق افتاده است. در این مطلب از سایت هشتیا می خواهیم تا علت های خاموشی اتومبیل را بررسی کنیم و با اهمیت ترین دلایل توقف ناگهانی اتومبیل را برایتان توضیح دهیم. با ما همراه باشید.

علت های خاموشی ناگهانی اتومبیل

نخست می بایست تا لیستی از علت های خاموشی اتومبیل را بیان کنیم. سپس در قسمت بعدی عامل های خاموشی اتومبیل را در شرایط گوناگون توضیح خواهیم داد. با اهمیت ترین علت هایی که موجب خاموشی موتور اتومبیل می‌شوند در ادامه ذکر شده اند:

  • نبودن سوخت به اندازه در پیشرانه اتومبیل
  • فراهم نشدن هوای لازم برای پیشرانه اتومبیل
  • قطع شدن یا ایجاد اتصالی در برق اتومبیل
  • خراب شدن شمع، وایر یا کوئل اتومبیل
  • خراب شدن رله دوبل اتومبیل
  • خراب شدن یا قطع شدن اتصالات ایسیو اتومبیل
  • فعال شدن سوئیچ اینرسی اتومبیل
  • خراب شدن سنسور اکسیژن اتومبیل
  • خرابی پمپ بنزین یا سوختن فیوز پمپ بنزین اتومبیل
  • خراب شدن باتری یا دینام اتومبیل
  • خراب شدن استپر یا دریچه برقی گاز موتور اتومبیل
  • ایجاد مسئله ای در سیستم ایموبیلایزر اتومبیل
  • خراب شدن استارت اتومبیل
  • ایجاد کثیفی یا خراب شدن انژکتور اتومبیل
  • خیلی داغ شدن موتور اتومبیل
  • خراب شدن سنسور دور موتور اتومبیل
  • خراب شدن سنسور موقعیت میل لنگ اتومبیل
  • خراب شدن مبدل گشتاور در اتومبیل اتوماتیک

در ادامه هر یک را خلاصه توضیح خواهیم داد.

نبودن سوخت به اندازه در پیشرانه اتومبیل

معمولا موتورهای احتراقی برای انجام کارهای خود احتیاج به انرژی دارند. خوب است بدانید که انرژی و خوراک یک پیشرانه احتراقی درون‌سوز، سوخت فسیلی می باشد. اگر این سوخت در زمان مناسب و به اندازه کافی تامین نشود، موتور دیگر فعالیت نمی کند و باعث توقف ناگهانی اتومبیل خواهد شد. ساده ‌ترین علت خاموش شدن اتومبیل در زمان حرکت، به اتمام رسیدن سوخت آن می باشد.

فراهم نشدن هوای لازم برای پیشرانه اتومبیل

همانگونه که می دانید همه ماده ها برای سوختن، احتیاج به هوا یا اکسیژن دارند و اگر این چنین نباشد دیگر فرایند سوختن انجام نمی شود و دیگر پیشرانه درون‌سوز وجود نخواهد داشت. در نتیجه، فراهم کردن هوای لازم پیشرانه، از جمله اصل های بنیادین برای عملکرد درست موتورهای درون‌سوز می باشد. نرسیدن هوای کافی به موتور هم باعث باعث خاموش شدن اتومبیل در حین رانندگی خواهد شد.

بسته شدن مسیر هوای وارد شده به داخل موتور که شامل منیفولد ورودی هم می باشد، موجب خاموش شدن اتومبیل می شود. البته این نقص در شرایط معمولی خیلی دور از انتظار می باشد ولی زمانی که اتومبیل به مسیر پر از آب یا سیلاب وارد شود، احتمالا این مشکل به وجود می آید.

از دیگر علت هایی که باعث می شود تا هوای کافی به موتور نرسد، گرفتگی خیلی زیاد فیلتر هوا می باشد. جهت پیشگیری از این اتفاق می بایست در زمان عوض کردن روغن، حتما فیلتر هوای اتومبیل هم تغییر دهید.

قطع شدن یا ایجاد اتصالی در برق اتومبیل

به راه افتادن یک موتور احتراقی در اتومبیل های جدید، احتیاج به انرژی الکتریسیته دارد و هر دلیلی که فرستاده شدن جریان الکتریسیته به طرف قسمت های برقی اتومبیل مثل کوئل و شمع‌های موتور را قطع نماید، باعث خاموشی ناگهانی اتومبیل می شود.

خراب شدن شمع، وایر یا کوئل اتومبیل

کوئل همچون یک ترانسفورماتور افزاینده، برق گرفته شده از آلترناتور را تغییر ولتاژ داده و انرژی مورد نیاز را برای ساخت قوس الکتریکی در سر شمع‌ها ایجاد می کند. در صورتی که این قطعه معیوب شود و یا برق وارد شده به آن قطع شود، دیگر جریان برقی به سر شمع‌ها نمی رسد و جرقه‌ای هم داخل سیلندر زده نمی شود. نبود جرقه در سیلندر نیز یعنی سوخت داخل محفظه احتراق نمی سوزد و بنابراین موتور روشن نمی شود.

برخی مواقع احتمال دارد که سوکت برق‌رسانی به کویل شُل شود و در زمان رانندگی، از جای خود بیرون بیاید؛ بنابراین، موتور اتومبیل خاموش می شود.‌ گاهی اوقات هم کویل به خاطر عملکرد بسیار از کار می‌افتد که در این زمان هم موتور اتومبیل ناگهانی خاموش خواهد شد.

در کنار کوئل، می بایست خرابی شمع و وایرها هم توضیح دهیم. شمع‌های خراب شده جرقه نمی‌زنند. همچنین صدمه دیدن وایرها هم انتقال جریان برق به شمع‌ها را گوناگون می‌کند. بنابراین این اتفاق موجی می شود اتومبیل ناگهانی خاموش شود.

خراب شدن رله دوبل اتومبیل

خراب شدن رله دوبل از دیگر علت های خاموشی اتومبیل می باشد. رله دوبل نقش پخش کردن برق بین سنسورها و عمل‌گرهای گوناگون را بر عهده دارد؛ در نتیجه اگر اتصالی در مدار برق‌رسانی اتومبیل اتفاق بیفتد، رله دوبل ممکن است خراب شود و بنابراین خیلی از قسمت های حیاتی مثل سیستم سوخت‌رسانی و انژکتورها و غیره انرژی الکتریکی نمی گیرند و موتور اتومبیل خاموش می شود. باید بدانید که اگر رله دوبل خراب شود، اصولا چراغ چک پشت آمپر هم روشن نمی شود.

خراب شدن یا قطع شدن اتصالات ایسیو اتومبیل

ای سی یو یا واحد کنترل الکترونیکی، همچون مغز اتومبیل های انژکتوری می باشد و کلیه سنسورهای سیستم سوخت‌رسانی، انژکتورها و غیره‌ به خاطر دستورات صادره از ایسیو در قالب یک مجموعه مرتب به کار می‌افتند و باعث روشن‌شدن موتور اتومبیل می‌شوند؛ در نتیجه، چنانچه این مرکز فرماندهی فعالیت نکند، همه زیرمجموعه آن هم فعالیت نخواهد کرد و موتور اتومبیل خاموش می شود. البته برخی مواقع ایسیو خراب نمی‌شود، ولی ایجاد مشکل در اتصالات آن در دیگر قطعه ها اتومبیل اتفاق می افتد.

فعال شدن سوئیچ اینرسی اتومبیل

از جمله دیگر علت های خاموشی اتومبیل در حین رانندگی، فعال شدن سوئیچ اینرسی می باشد. سوئیچ اینرسی یک کلید قطع جریان برق می باشد که به صورت مستقیم یا غیرمستقیم در زمان تصادف، انفجار یا وارد شدن ضربات شدید به اتومبیل، جریان برق رسیده به پمپ بنزین را قطع می نماید تا از جاری ‌شدن سوخت در زمان تصادف و صدمات بعدی به وجود آمده از ان جلوگیری کند.

درست است که این سوئیچ در شرایط معمولی به آسانی فعال نمی‌شود، ولی برخی مواقع احتمال دارد که به خاطر ضربه ها و تکان‌های به وجود آمده از ناهمواری‌های سطح جاده مثل دست‌اندازها و سرعت‌گیرها، سوئیچ اینرسی فعال شود و موتور اتومبیل در حین رانندگی ناگهان خاموش شود. در این صورت، راننده قادر است بار دیگر دکمه قرمزرنگ سوئیچ اینرسی را فشار داده و جریان سوخت را به موتور اتومبیل برگرداند و اتومبیل را روشن نماید.

خراب شدن سنسور اکسیژن اتومبیل

سنسور اکسیژن کار تجزیه و تحلیل گازهای خارج شده از اگزوز را انجام می دهد و داده های دریافت شده را به ایسیو می ‌دهد تا مقدار پاشش سوخت را به صورت دقیق کنترل کند. اگر این قطعه خراب شود و داده ها به صورت غلط به ایسیو ارسال شوند، احتمال دارد فرمان‌های صادره از واحد کنترل با واقعیت‌های عملکردی اتومبیل نخواند و منجر به خاموشی ناگهانی اتومبیل شود.

خرابی پمپ بنزین یا سوختن فیوز پمپ بنزین اتومبیل

پمپ بنزین یک قطعه مهم برای فرستادن سوخت از باک به داخل محفظه سیلندر می باشد که در صورت خرابی، سوخت دیگر به داخل موتور نمی رود و اتومبیل خاموش می شود. اصولا این قطعه الکتریکی پس از کارکرد‌های بسیار از کار میفتد و احتیاج به عوض کردن خواهد داشت ولی برخی مواقع خراب شدن سوکت آن یا سوختن فیوز یا رله پمپ بنزین هم می‌تواند علت خراب شدن این قطعه الکتریکی باشد. به علاوه گشادشدن درگاه فیوز هم باعث قطع شدن مسیر برق پمپ بنزین خواهد شد.

خراب شدن باتری یا دینام اتومبیل

از دیگر علت های خاموشی اتومبیل خراب شدن دینام یا باتری است. دینام همچون یک ژنراتور، برق اتومبیل را فراهم می کند و شارژ باتری انجام می دهد. در صورتی که این قطعه دیگر کار نکند، برق خودرو هم کاملا قطع و موتور اتومبیل از کار می افتد. پاره‌شدن تسمه دینام و فراهم نشدن نیروی محرکه این ژنراتور نیز تخلیه برق باتری و خاموشی ناگهانی اتومبیل را موجب می شود.

ضعیف شدن باتری، خالی شدن آن و به علاوه شل یا کثیف شدن اتصالات باتری هم موجب ایجاد مشکل در انتقال برق به شمع‌ها خواهد شد. بنابراین جرقه ای در شمع صورت نمی گیرد. در نتیجه فرایند احتراق در موتور اتومبیل انجام نشده و اتومبیل خاموش می شود.

خراب شدن استپر یا دریچه برقی گاز موتور اتومبیل

در صورتی که دریچه گاز برقی موتور با مشکل روبرو شود، احتمالا هوای وارد شده به داخل پیشرانه صفر شده و موتور اتومبیل خاموش خواهد شد. از سوی دیگر، در اتومبیل های انژکتوری قطعه‌ای به اسم استپر موتور می باشد که زمانی که پا را از روی پدال برمی دارید نقش فراهم کردن هوای پیشرانه را ایفا می کند. در نتیجه چنانچه این قطعه خراب شود، هوای وارد شده به موتور قطع می شود و بنابراین باعث خاوشی موتور اتومبیل می شود.

ایجاد مسئله ای در سیستم ایموبیلایزر اتومبیل

ایموبیلایز همچون یکی از سیستم‌های امنیتی و ضد سرقت اتومبیل های سواری می باشد. در حال حاضر همه اتومبیل های کشور ما این سیستم را دارند. ایجاد مشکل در کارکرد سیستم ایموبیلایزر هم موجب می‌شود که اتومبیل ناگهان با خاموشی روبرو شود. باید بدانید این اتفاق متداول نیست ولی باید به آن توجه کرد.

خراب شدن استارت اتومبیل

دلیل خاموشی اتومبیل پس از روشن کردن احتمالا به علت خراب شدن استارت اتومبیل باشد. در این حالت اتومبیل روشن نمی‌شود یا پس از روشن شدن، خاموش خواهد شد. اصولا در اتومبیل های دارای استارت دکمه‌ای این مسئله اتفاق نمی افتد.

ایجاد کثیفی یا خراب شدن انژکتور اتومبیل

انژکتور نقش پاشش سوخت برای مخلوط شدن با هوا در محفظه احتراق را ایفا می کند. ممکن است که در گذشت زمان به خاطر جمع شدن رسوب در سر انژکتور، کار پاشش سوخت گوناگون شود. همچنین انژکتور هم همچون خیلی دیگر از قطعه های اتومبیل، عمر مفید معینی دارد و احتمال دارد خراب شود.

خیلی داغ شدن موتور اتومبیل

ایجاد مشکل در کارکرد سیستم خنک‌کننده موتور هم می‌تواند دلیل خاموش شدن اتومبیل در حین رانندگی باشد. برای نمونه خراب شدن ترموستات یا پمپ آب باعث می‌شود که دمای موتور اتومبیل خیلی زیاد شود. در این شرایط ایسیو جهت پیشگیری از صدمه دیدن قطعه های موتور، اتومبیل را خاموش می کند.

خراب شدن سنسور دور موتور اتومبیل

علاوه بر سنسور اکسیژن، خراب شدن بعضی دیگر از حسگرها نظیر سنسور دور موتور نیز منجر به خاموش شدن اتومبیل خواهد شد. این قطعه دور موتور را اندازه می گیرد، داده های مورد نیاز در این حیطه را به ایسیو می دهد تا کارکرد دیگر قسمت های موتور را بر اساس وضعیت دور موتور تنظیم نماید. خراب شدن این قطعه موجب می‌شود که سیگنال‌های غلط به ایسیو فرستاده شود. برای نمونه احتمال دارد سیگنال داغ شدن زیاد موتور اتومبیل ارسال شود. بنابراین ایسیو موجب خاموش شدن موتور اتومبیل خواهد شد.

خراب شدن سنسور موقعیت میل لنگ اتومبیل

سنسور موقعیت میل لنگ با فرستادن سیگنال موقعیت قرارگیری میل لنگ به ایسیو، حالت کارکرد موتور را تعیین می‌کند. خرابی این سنسور موجب می‌شود که ایسیو داده های درستی از حالت کارکرد موتور در دسترس نداشته باشد. بنابراین احتمال دارد دستور خاموشی اتومبیل در زمان رانندگی را ارسال کند. در اتومبیل های جدید اصولا سنسور میل بادامک هم به کار برده می شود که با خراب شدن سنسور موقعیت میل سوپاپ، نقش آن را ایفا خواهد کرد.

خراب شدن مبدل گشتاور در اتومبیل اتوماتیک

در اتومبیل های خودکار، مبدل گشتاور مسوولین کلاچ را جهت عوض کردن دنده بر عهده دارد. دلیل خاموشی اتومبیل دنده اتوماتیک می‌تواند به علت خراب شدن مبدل گشتاور گیربکس باشد. خاموشی اتومبیل در این وضعیت اصولا در زمان ترمز گرفتن اتفاق می‌افتد.

علت های خاموشی اتومبیل در شرایط گوناگون

تاکنون هجده مورد از دلایل خاموشی اتومبیل را بررسی کردیم. حقیقت این است که خاموشی اتومبیل در شرایط گوناگون اتفاق می افتد. در حالت های گوناگون علت آن فرق دارد. در این بخش به شکل مختصر علت های خاموشی موتور اتومبیل در حالت های گوناگون را بیان خواهیم کرد.

دلایل خاموشی اتومبیل پس از روشن کردن آن

  • باتری یا دینام اتومبیل ضعیف است.
  • مپ سنسور اتومبیل خراب است.
  • سنسور دریچه گاز اتومبیل خراب است.
  • سوخت کافی در اتومبیل وجود ندارد.

دلایل خاموشی اتومبیل در ابتدای صبح

  • باتری یا دینام اتومبیل با مشکل روبرو شده است.
  • سنسور پدال گاز و ترمز با مشکل مواجه شده است.
  • سوخت کافی در اتومبیل وجود ندارد.

دلایل خاموشی اتومبیل در شرایط درجا

  • سنسور دور موتور اتومبیل خراب شده است.
  • استپر موتور اتومبیل خراب شده است.
  • سنسور اکسیژن اتومبیل خراب شده است.
  • دریچه گاز اگزوز اتومبیل بسته شده است.
  • کوئل اتومبیل خراب شده است.
  • مپ سنسور اتومبیل خراب شده است.

دلایل خاموشی اتومبیل روی گاز CNG

  • رگولاتور و سوییچ گاز با مشکل روبرو شده است.
  • سوزن انژکتور موتور اتومبیل گرفته است.

دلایل خاموشی اتومبیل در حین رانندگی

  • رله دوبل اتومبیل خراب شده است.
  • سنسور دور موتور اتومبیل خراب شده است.
  • کامپیوتر اتومبیل با مشکل مواجه شده است.
  • سنسور موقعیت میل لنگ خراب شده است.
  • پمپ بنزین خراب است و یا در اتصالات و لوله‌کشی سیستم سوخت‌رسانی اتومبیل مشکل ایجاد شده است.
  • بنزین اتومبیل تمام شده است.
  • دینام اتومبیل خراب شده است.
  • سیم کشی برق اتومبیل با مشکل مواجه شده است.

دلایل خاموشی اتومبیل در دور آهسته

  • رله دوبل اتومبیل خراب شده است.
  • سنسور دور موتور اتومبیل خراب است.
  • سنسور دریچه موقعیت گاز خراب شده است.
  • ایسیو اتومبیل خراب شده است.

دلایل خاموشی اتومبیل در زمان ترمز کردن

  • مبدل گشتاور در اتومبیل اتوماتیک خراب شده است.
  • فشار سوخت به دلیل خراب شدن پمپ بنزین اتومبیل با افت روبرو شده است.
  • نازل انژکتور اتومبیل کثیف شده است.
  • در سیم کشی برق اتومبیل مشکل ایجاد شده است.
  • در سنسور پدال ترمز مشکل ایجاد شده است.

دلایل خاموشی اتومبیل در دست انداز

  • رله دوبل اتومبیل خراب شده است.
  • استپر موتور اتومبیل صدمه دیده است.
  • در پمپ بنزین مشکل به وجود آمده است.
  • سنسور دریچه گاز اتومبیل خراب شده است.

دلایل خاموشی اتومبیل در هوای سرد

  • سنسور دریچه گاز اتومبیل خراب شده است.
  • استپر موتور اتومبیل خراب شده است.
  • سنسور دمای آب اتومبیل خراب شده است.

دلایل خاموشی اتومبیل در زمان کلاچ گرفتن

  • سیم کشی برق اتومبیل با مشکل روبرو شده است.
  • استپر موتور اتومبیل صدمه دیده است.

دلایل خاموشی اتومبیل در زمان کولر گرفتن

  • سیستم برق اتومبیل مخصوصا فیوزها با مشکل روبرو شده است.

سخن آخر

دراین مقاله از سایت هشتیا علت های خاموشی موتور اتومبیل در زمان رانندگی را بیان کردیم. در صورتی که در این وضعیت باشید نخست می بایست تا آرام باشید و پس از آن با رعایت همه جوانب احتیاط، می بایست تا اتومبیل را به طرف راست جاده یا خیابان برانید و با کمک قدرت کم سیستم ترمز و با درگیرکردن دنده‌های سنگین در اتومبیل های دنده‌ای، اتومبیل را نگه دارید.

در اتومبیل های جدید، اصولا فقط می‌توان سوکت سنسورهایی همچون حسگر دور موتور و سوکت کویل با فیوزهای آن خصوصا فیوز پمپ بنزین و دیگر اتصالات الکتریکی را بررسی و ارزیابی کرد. اگر نمی توانید این کار را کنید باید با مرکزهای خدماتی تماس گرفته و اتومبیل را به نزدیک‌ترین تعمیرگاه انتقال دهید تا مشکل ان را برطرف کنند.

5/5 - (1 امتیاز)

ارسال دیدگاه