مهم ترین وسایل کاربردی برای سفر با آفرود

مهم ترین وسایل کاربردی برای سفر با آفرود

هنگامی که می خواهید با آفرود سفر کنید، نخستین کار پس از خرید اتومبیل این است که آیتم ها و وسایل فنی و رفاهی مختص به آفرود را تهیه کنید. باید بدانید که اکثر این وسایل هیچ استفاده ای در مسیر و مسائل مربوط به این رانندگی حرفه‌ای ندارند.

بنابراین شما می بایست بر اساس احتیاجات فنی و شخصی خود اتومبیل آفرود خود را به آیتم ها و وسایل کاربردی مجهز نمایید تا درگیر هزینه های بیشتری برای موارد و وسایل غیر کاربردی نشوید. از میان لوازم و آیتم های گوناگون ما در سایت هشتیا مهم ترین آن ها را معرفی خواهیم کرد. پس با ما همراه باشید.

تایرهای مطلوب برای سفر با اتومبیل آفرود

در صورتی که اتومبیل آفرود خود را به درستی انتخاب نمایید، باید بدانید که تایر اندازه مطلوب قادر است تا قدرت بیراهه‌نوردی اتومبیل را تا حد زیادی افزایش ‌دهد. بنابراین با گزینش تایر مطلوب احتملا دیگر نمی خواهید که ارتفاع اتومبیل را از زمین بیشتر نمایید.

بنابراین برای اتومبیل آفرود خود، تایری برگزینید که متناسب با قدرت فنی و مکانیسم مهندسی ‌شده آن باشد. به کار بردن تایرهای خیلی بزرگ به علت داشتن وزن و قطر بسیار، فشار خیلی زیادی به زیربندی، تعلیق، پیشرانه و گیربکس اعمال می‌کند و سواری آن را در راه های آسفالته با مشکل روبرو خواهد کرد. بنابراین هم باید به مدل آج تایر توجه کنید، و هم اندازه های آن باید متناسب با اتومبیل آفرود شما باشد تا از این طریق قابلیت های استاندارد خود را حفظ نماید.

بیل برای سفر با اتومبیل آفرود

شما می بایست در زمان هایی گیر کردن در مسیرهای بیراهه، یک بیل ساده به همراه داشته باشید تا شما را در این باره کمک کند. این ابزار یکی ار مهم ترین آیتم ها و وسایل مختص به آفرود می باشد. درست است که وینچ همچون ابزاری بی‌رقیب و توانمند به شمار می رود، ولی قیمت آن نسبت به یک بیل ساده و کمی زحمت، خیلی بیشتر است و نمی ارزد. خوشبختانه در بازار بیل‌های مختص به سفر با اتومبیل آفرود وجود دارد. خوبی بیل‌های مختص به اتومبیل های آفرود این است که دارای جنس فلزی، سبک و امکان تا شدن دارند و همچنین ماندگاری زیاد و امکان جابه جایی راحت با آن ها وجود دارد. همانگونه که گفتیم این ابزار ساده و ارزان قیمت به عنوان نجات دهنده ی جان و مال و سرعت‌بخش کار نجات از گرفتاری در مسیرهای بیراهه می باشد.

پمپ هوا برای سفر با اتومبیل آفرود

در خیلی از راه های بیراهه، ممکن است که مقدار فشار باد تایرها کم شود که در نتیجه سطح اصطکاک تایر با زمین پهن شده و موجب زیاد شدن مقدار کشش و پیشگیری از گرفتاری خواهد شد. بنابراین احتمالا احتیاجی به بیل نداشته باشید. ولی در صورت خالی شدن باد تایر، نیاز دارید تا مجددا آن ها را پر کنید. بنابراین باید یک پمپ هوای قوی با خود داشته باشید تا به مشکل نخورید.

دقت کنید که در بیراهه‌نوردی، جنس بی کیفیت تهیه نکنید، زیرا هم کارتان راه نمیفتد و هم پولتان هدر می رود. جهت پرکردن باد تایرهای خیلی بزرگ شاسی‌بلندهای آفرودی ارتقایافته، باید یک پمپ هوای تمام فلزی مرغوب و با قابلیت جابه جا شدن تهیه کنید که هزینه آن کم هم نمی باشد. ولی مطمئن باشید که از خرید خود پشیمان نشده و بسیار راضی خواهید بود.

وافل برد برای سفر با اتومبیل آفرود

در صورتی که اتومبیل شما جادار می باشد در کنار بیل و پمپ هوا، قادر می باشید تا یک جفت وافل بُرد یا Waffle Board نیز بخرید. این وسیله یک صفحه مشبک از جنس فلز پرس‌شده یا پلاستیک ماندگار قالب‌گیری‌شده می باشد که در زمان گرفتاری در شن یا گل و لای، با قرار گرفتن در زیر تایر اتومبیل، به خاطر ظاهر مشبک، کشش و اصطکاک خیلی زیاد با تایر موجب خارج شدن اتومبیل آفرود شما از گرفتاری شده و شما را نجات خواهد داد.

اگر این وسیله را تهیه نکردید در زمان های اضطراری، باید از موکت کف اتاق اتومبیل همچون وافل برد استفاده نمایید ولی دقت کنید که با این کار موکت کف اتاق سریعا خراب و کثیف خواهد شد. بنابراین این کار را فقط در مواقع ضروری انجام دهید. وافل برد از جمله مهم ترین وسایل سفر با آفرود برای کسانی است که می خواهند به بیابان بروند.

های-لیفت جک برای سفر با اتومبیل آفرود

جک‌های مختص به آفرود به اسم لیفت جک یا Hi-Lift Jack می باشند. این جک‌ها بر اساس اسمی که دارند در کنار سبک بودن، می توانند اتومبیل آفرودی را تا ارتفاع بسیاری از زمین بلند کنند تا کار عوض کردن تعویض تایر پنچرشده یا پرکردن زیر تایرها به آسانی انجام شود.

دقت کنید که اتومبیل های آفرودی با تایرهای بزرگ مختص به آفرود، ارتفاع خیلی زیادی از سطح زمین دارند. بنابراین اکثر جک‌های استاندارد احتمالا اتومبیل را به مقدار لازم از زمین بلند نمی کنند و همچنین زیر وزن زیاد این اتومبیل صدمه خواهند دید.

جک‌های های-لیفت قیمت بالایی دارند ولی با توجه به این که قادر می باشند به جای وینچ دستی هم استفاده شوند، در زمان به کار بردن و به علت کاربری خیلی سریع و عالی برای این کار مناسب بوده و می ارزند. این جک‌ها به علت داشتن ساختار و نحوه کارکرد به طور کامل مکانیکی بوده و خیلی سبک می باشند و ماندگاری خوبی هم دارند ولی به کار بردن آن‌ها احتیاج به دقت و تجربه زیادی دارد.

سیستم روشنایی LED برای سفر با اتومبیل آفرود

در مسیر های بیراهه‌نوردی حتما باید یک سیستم روشنایی خوب و قوی وجود داشته باشد تا خیال راننده و سرنشنان در مواقع اضطراری راحت کند. در عصر جدید و با پیشرفت فناوری مدل های مختلف پروژکتورها و لایت بارها از نوع LED وجود دارند که به علت مصرف برق خیلی کم خود، نیازی به دینام قوی نمی باشد و همچنین فشار زیادی به سیستم الکتریکی اتومبیل و فیوزها اعمال نمی‌کند. به علاوه قدرت نوردهی و عمق نفوذ نور آن‌ ها به حدی بالا است که قادر می باشند تا صدها متر جلوتر را روشن نمایند.

بدی این مدل سیستم‌های روشنایی این است که قیمت زیادی دارند و با قوانین راهنمایی و رانندگی کشور مغایرت دارند و احتمالا مشکل ساز خواهند شد. در نتیجه این نوع سیستم روشنایی در خیابان ها و جاده های شهری روشن نکنید و فقط در مواقع اضطراری آن ها را به کار بگیرید.

پرچم آفرود برای سفر با اتومبیل آفرود

پرچم آفرود نوعی پرچم فنری خیلی بلند می باشد که در خیلی از مدل‌ها به سیستم روشنایی LED نواری نازک و رنگی مجهز‌ و به چراغ شلاقی یاWhip Light هم معروف می باشد. به کار بردن این پرچم بر سپر عقب یا جلو اتومبیل، موجب می‌شود تا اتومبیل از پشت ارتفاعات کوتاه مثل تپه‌های شنی، خصوصا در تاریکی شب، به آسانی دیده شود.

به کار بردن پرچم آفرود از تصادفات ناخواسته جلوگیری کرده و به علاوه موجب تشخیص اتومبیل ها در تاریکی شب و بیراهه‌ها از مسیر های خیلی دور خواهد شد.

بی سیم یا واکی تاکی برای سفر با اتومبیل آفرود

مسافرت به بیراهه‌ها به شکل عمومی و گروهی صورت می گیرد. بنابراین بیراهه‌نوردی تکی همچون کوه‌نوردی و صخره‌نوردی به تنهایی، کار بسیار خطرناکی می باشد. بنابراین در زمان بیراهه‌نوردی گروهی باید برای صحبت با یکدیگر و گفتن هر گونه خطر و موقعیت اضطراری، مخصوصا در جاهایی که پوشش مخابراتی وجود ندارد، از بی‌سیم‌های چند کاناله استفاده کرد تا ارتباط همیشگی میان اعضای گروه وجود داشته باشد.

بدی این بی‌سیم‌ها، قیمت زیاد و مغایرت داشتن با قوانین امنیتی کشور خواهد داشت. بنابراین سعی کنسد تا نسخه‌های مجوزدار ورزشی را تهیه نمایید. این مدل از بی‌سیم‌ها در محیط باز اصولا میان ۳۰۰ متر تا ۲۰۰۰ متر برد داشته که مناسب گروه‌های بیراهه‌نوردی خواهد بود.

آذوقه پایه و کیت امداد برای سفر با اتومبیل آفرود

شما می بایست قبل از هر سفر خود اندکی آذوقه پایه یعنی مواد خوراکی غیر قابل فاسد بسته‌بندی و تاریخ‌دار مثل تن ماهی جوشیده‌شده، کنسرو لوبیا، نان خشک و خصوصا اندکی آب در اتومبیل خود داشته باشید. این آذوقه در صورتی که در سفر استفاده نشود، هدر نرفته و می توانید در خانه از آن استفاده نمایید. ولی بدانید اگر سفر شما طول کشید و یا با خطری روبرو شدید، این خوراکی‌های پایه می تواند شما را کمک کرده تا با گرسنگ روبرو نشوید.

کیت امداد هم اینگونه می باشد. مسافرت به نواحی ناشناخته اصولا خطرهای مختص به خود را دارد. در صورتی که برای آن آماده نباشید سفر شما خراب خواهد شد. در کیت امداد وسایلی مثل تیغ، چسب زخم، بانداژ استریل یاگاز، ضدعفونی‌کننده مثل بتادین، الکل یا پرمنگنات، بی‌حس‌کننده، ضدحشرات، آمپول تقویتی و ضدالتهاب تاریخ‌دار، قرص‌های ضدعفونی‌کننده، چراغ قوه، باتری اضافه و دو عدد سرم قندی-نمکی قرار دهید که با مشکل خاصی روبرو نشوید.

باید بدانید که کیت آذوقه و امداد و نجات می بایست به شکل روتین در سفرها بررسی شده و شارژ شود و دارو و غذاهای تاریخ مصرف گذشته هم تعویض شوند. به علاوه بدانید که که ورزش بیراهه‌نوردی، همچون هر ورزش دیگر احتیاج به دانش علمی و عملی دارد که سپری کردن دوره‌های امداد و نجات، مخصوصا برای لیدرهای گروه‌های بیراهه‌نورد بسیار مهم و ضروری می باشد.

سیستم مسیریاب و SOS برای سفر با اتومبیل آفرود

به کار بردن سیستم‌های مسیریاب جهانی با نام GPS، از جمله وسایل ضروری سفر با آفرود محسوب می شود. خیلی از افراد ماهر و تجربه دار، فکر می کنند این سیستم ها به دردشان نمی خورد و فقط تجربه ان ها کافی می باشد. ولی یک بیراهه‌نورد حرفه‌ای باید حتما این سیستم را به همراه داشته باشد. زیرا گاهی افراد با خطایی کوچک در مسیر گم شده و جانشان به خطر می افتد.

همچنین سیستم‌های GPS خوب، امکان وصل شدن به شبکه‌های مخابراتی و اینترنتی را دارند و قادر می باشند تا به شیوه های گوناگون پیام کمک یا SOS را ارسال کنند و لوکیشن خود را برای گروه امداد و نجات بفرستند. برد فرکانسی این سیستم ها خیلی زیاد و مسیریابی آن‌ها برای تیم های تخصصی نجات و تیم‌های امداد نظامی خیلی ساده می باشد. این سیستم می تواند در مواقع اضطراری جان شما و تیمتان را نجات دهد.

چراغ قوه و لیزر برای سفر با اتومبیل آفرود

شما باید یک منبع نوری که قابل جابه جایی باشد مثل چراغ قوه قوی و نمونه قابل نصب بر روی سر در زمان ایجاد مشکلات فنی خصوصا در زمان شب داشته باشید. همچنین باید یک لیزر دستی برای استفاده در فاصله‌های طولانی و مه‌گرفتگی شدید، جهت علامت دادن به هم تیمی های خود داشته باشید. این دو وسیله قیمت مناسب داشته و از همه جا قابل خریدن می باشند.

تسمه بکسل برای سفر با اتومبیل آفرود

شما باید حداقل ۲۰ متر تسمه بکسل یعنی ۲ عدد ۱۰ متری از مدل درجه یک و مرغوب در سفر با اتومبیل آفرود با خود به همراه داشته باشید. این وسیله را باید حتما باید با کیفیت تهیه کنید و کمتر از این مقدار معقول نمی باشد. اتومبیل های آفرودی خیلی سنگین هستند. هنگامی که در مسیر گلی یا شنی اسیر شوید، نیروی کششی لازم جهت رهاسازی آن‌ها تا دو برابر وزن خالص اتومبیل هم می رسد. بنابراین داشتن تسمه بکسل می تواند شما را در مواقع اضطراری نجات دهد. در زمان به کار بردن تسمه بکسل پیشنهادهای ایمنی را رعایت نمایید. در زمان بکسل اتومبیل هیچ وقت در دو طرف یعنی سر و ته تسمه نباشید و بر روی تسمه چند عدد پارچه سنگین بگذارید تا در زمان پاره شدن به پرواز در نیاید.

کیت پنچرگیری برای سفر با اتومبیل آفرود

کیت پنچرگیری مختص به تایر تیوبلس خیلی وسیله ساده و کم قیمتی می باشد، ولی از تجهیزات ضروری در زمان سفر با آفرود می باشد. به کار بردن کیت پنچرگیری تایر تیوبلس خیلی آسان می باشد. اگر این کیت را با پمپ باد مناسب استفاده نمایید می تواند بسیار به شما در مسیر کمک کننده باشد.

وسایل دیگر برای سفر با اتومبیل آفرود

در مسافرت با اتومبیل آفرود، هزینه وسایل و قطعه های ضروری در مقایسه با هزینه عملیات امداد و نجات کم تر می باشد. بنابراین می بایست تجهیزات دیگری نظیر روغن موتور، فیلتر روغن، یک دست ابزار، لوازم سبک و قابل جابه جایی مختص به زیربندی اتومبیل، قطعه های درونی دینام، تسمه پروانه، شمع، وایر و کویل، جنت رادیاتور، فیلتر هوا و موارد این چنینی را حتما با خود در سفر به همراه داشته باشید تا در صورت روبرو شدن با مشکلات در مسیر سخت معضلی برایتان صورت نگیرد.

5/5 - (1 امتیاز)

ارسال دیدگاه