نگاهی اجمالی به بیمه شخص ثالث کامیون ها

نگاهی اجمالی به بیمه شخص ثالث کامیون ها

خودروهای سنگین نظیر کامیون‌ها ازجمله بااهمیت ترین گزینه‌های حمل‌ونقل اجناس در ایران محسوب می شوند و به علت خصوصیات خود مثل بودن زیاد در جاده‌ها، وزن و سایز بزرگ و غیره با خطرات بیشتری در مورد تصادفات روبرو هستندسو. از سوی دیگر تصادف کامیون‌ها دارای شدت زیادتری بوده و بنابراین باید حتما بیمه شخص ثالث و بدنه داشته باشند تا خسارت مالی آن ها جبران شود. با ما همرا باشید تا در این مقاله از سایت هشتیا بیمه شخص ثالث کامیون و خصوصیات آن ها را برایتان شرح دهیم.

همه چیز درباره بیمه شخص ثالث کامیون

خوب است بدانید که بیمه شخص ثالث خودروهای سنگین قراردادی میان صاحب کامیون و شرکت بیمه‌ می باشد که بر اساس آن شرکت بیمه با گرفتن حق بیمه شخص ثالث طبق تعرفه‌های بیان شده، کامیون بیمه‌گذار را در برابر اتفاقات گوناگون رانندگی بیمه می نماید. به علاوه بیمه شخص ثالث به پرداخت ضررهای جانی و مالی در این اتفاقات نیز می پردازد. همچنین باید بدانید که مقدار ضرر پرداختی به کسی که دچار حادثه شده طبق نوع پوشش‌ به وسیله بیمه‌گذار و به علاوه محدوده تعهدات شرکت بیمه فرق دارد.

در این قرارداد بیمه شخص ثالث یعنی کسی که در تصادف رانندگی دچار ضرر مالی و جانی شده است. شخص بیمه‌گذار و شرکت بیمه هم به عنوان شخص اول و دوم این قرارداد محسوب می شوند. توجه داشته باشید که بیمه شخص ثالث باید برای همه اتومبیل‌ها چه ماشین های سواری و چه وسایل نقلیه سنگین گرفته شود و صاحبان اتومبیل ها می بایست در اسرع وقت این قرارداد را ببندند.

هزینه بیمه شخص ثالث کامیون

با اهمیت ترین فاکتور در مشخص کردن حق بیمه شخص ثالث خودروها نرخ دیه می باشد که هر سال زیادتر شده و بر اساس آن حق بیمه هم بیشتر می شود. علاوه بر نرخ دیه، عامل های دیگری هم در هزینه بیمه شخص ثالث کامیون دخالت دارند که از میان آن‌ها باید به برند و مدل کامیون، سال تولید و ظرفیت بار آن اشاره کرد. هرچه میزان بارگیری کامیون زیادتر باشد به طبع آن حق بیمه نیز هزینه بیشتری خواهد داشت. از سوی دیگر کامیون‌ها با سال ساخت قدیمی تر خطر بیشتری در تصادفات دارند و بنابراین صاحبان آن ها می بایست هزینه بیشتری برای حق بیمه پرداخت نمایند.

به علاوه مدا کامیون و کاربرد آن در مشخص کردن میزان حق بیمه با اهمیت می باشد. برای نمونه ماشین‌آلات ساختمانی و راه‌سازی به اندازه۳۰ درصد هزینه حق بیمه بالاتری در مقایسه با ماشین‌آلات کشاورزی دارند. از سوی دیگر هزینه حق بیمه کامیون‌هایی که مواد سوختی مایع و گازی جابه جا می کنندبه میزان ۲۵ درصد بیشتر می باشد. باید بدانید که هزینه حق بیمه کامیون هایی که موارد منفجره حمل می کنند نیز به میزان ۵۰ درصد بیشتر است. این را نیز باید بگوییم که هزینه دیه انسان در سال ۱۴۰۲ به اندازه ۹۰۰ میلیون تومان است که این مبلغ در ماه‌های حرام به ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان خواهد رسید. اگر می خواهید از هزینه بیمه شخص ثالث خودرو خود مطلع شوید می توانید به سایت های بیمه رفته و یا با رفتن به نمایندگی های بیمه در سرتاسر کشور از این هزینه ها باخیر شوید.

انواع پوشش‌ بیمه شخص ثالث کامیون

این قرارداد پوشش‌های مختلفی را شامل می شود و صاحبان اتومبیل ها نه تنها پوشش‌های پایه بلکه موارد بیشتری را نیز می توانند برگزینند. همچنین بیمه‌نامه شخص ثالث کامیون به پرداخت ضررهای جانی به اشخاص ثالث در تصادفات رانندگی نیز می پردازد. مقدار ضرر پرداختی به وسیله شرکت بیمه طبق میزان جراحت و نرخ دیه تعیین شده در هر سال می باشد. به علاوه این بیمه‌نامه ضررهای مالی وارده به فرد ثالث در تصادفات رانندگی را طبق سقف تعهد شرکت بیمه‌گر پرداخت می نماید. باید بدانید که صاحبان کامیون ها می توانند با پرداخت حق بیمه بالاتری، سقف خسارت مالی بشتری را در زمان تصادفات از بیمه بگیرند.

میزان اعتبار بیمه شخص ثالث کامیون

خوب است بدانید که این قرارداد می‌تواند به مدت ۱ ماهه، ۳ ماهه، ۶ ماهه و ۱ ساله با درنظر گرفتن صاحب کامیون و به علاوه شرایط و ضوابط شرکت‌های بیمه بسته شود. این را هم باید بگوییم که هزینه بیمه‌ شخص ثالث در مدت کوتاه‌تر در مقایسه با بیمه طولانی‌مدت بیشتر می باشد در نتیجه پیشنهاد می شود برای کم شدن هزینه‌ها و به علاوه اعمال نشدن جریمه دیرکرد به علت از یاد بردن مدت تمدید آن، سعی کنید تا نوع مدت دار تر آن را انتخاب نمایید. طبق هزینه های بیمه سال ۱۴۰۲، مقدار جریمه دیرکرد به علت تمدید نکردن بیمه شخص ثالث خودروهای سنگین از ۱۰۰ هزار ریال روزانه برای خودروهای بارکش تا ۱ تن آغاز و به ۲۶۰ هزار ریال روزانه رای خودروهای بارکش بالای ۲۰ تن می‌رسد.

امتیاز این مقاله

ارسال دیدگاه