نگاهی اجمالی به پدال شیفتر و موارد استفاده از آن

نگاهی اجمالی به پدال شیفتر و موارد استفاده از آن

همانگونه که می دانید در بساری از کشورهای مدرن دیگر از گیربکس‌های دستی قدیمی با الگوی H استفاده نمی شود. در حقیقت خودرو باز ها و علاقه مندان واقعی اتومبیل ها این موضوع را دوست ندارند. ولی به طور کلی گیربکس‌های اتوماتیک فواید زیادی دارند که نمی توان آن ها را نادیده گرفت. شرکت های خودروسازی گیربکس‌های مدرنی را تولید می کنند که به نرمی و آسانی و به سرعت می توان دنده را در آن ها عوض کرد. خوب است بدانید که در گیربکس‌های اتوماتیک قابلیتی به نام پدال شیفتر وجود دارد.

همه چیز درباره پدال شیفتر و کاربردهای آن

پس از آنکه از پدال شیفتر در اتومبیل های مسابقه‌ای استفاده شد، مورد توجه بسیاری قرار گرفت و کم کم در اتومبیل های معمولی مورد استفاده قرار گرفت. مهندسین بیان کردند که این فناوری جدید موجب زیاد شدن سرعت اتومبیل ها در پیست و کم شدن فشار روی گیربکس خواهد شد و کمی بعد از تولید اتومبیل های سوپر اسپرت با این فناوری، خودروهایی با قیمت کمتر و در رده های متوسط نیز تولید شدند.

خوب است بدانید که پدال شیفتر در خودروها در پشت غربیلک یا ستون فرمان قرار می گیرد تا به کمک آن و بدون به کار بردن دسته‌دنده، دنده‌ها را عوض کرد. در این نوع اتومبیل ها اهرم‌ها یا دکمه‌های طرف چپ جهت سبک‌تر کردن دنده‌ها و پدال‌های طرف چپ جهت معکوس دادن یا سنگین کردن دنده‌ها مورد استفاده قرار می گیرند. در بعضی از اتومبیل ها نیز پدال‌های سمت چپ و راست جهت سبک یا سنگین کردن دنده‌ها درست شده اند تا بیشترین انعطاف را به امغان بیاورند.

با توجه به مدل گیربکس موجود در اتومبیل ها، پدال شیفترها به راننده کمک می کند تا به وسیله هر پدال یا دکمه دنده‌ها را تنظیم کرد. در بیشتر مواقع پدال‌های طرف راست جهت سبک‌تر کردن دنده‌ها و پدال‌های طرف چپ جهت معکوس دادن به کار می روند. ولی باید بدانید که در بعضی از اتومبیل ها نظیر سوپر اسپرت‌های مک لارن، قادر می باشید تا با بالا آوردن پدال دنده‌ها را سبک‌تر نمایید و با پایین بردن آن‌ها معکوس کنید. در حالت کلی سه گونه گیربکس موجود می باشند که پدال شیفترها در آن ها استفاده می شود که در ادامه مطلب آن ها را شرح خواهیم داد.

  •  AMT یا گیربکس‌های دستی اتومات شده

در حقیقت باید بدانید که گیربکس‌های AMT نیمه اتوماتیک می باشند و در بعضی از اتومبیل ها پدال شیفتر نیز به کار بره شده است. مثلا خودرو لامبورگینی آونتادور یک گیربکس دستی اتومات شده دارد که به وسیله ECU تنظیم می‌شود و دارای پدال شیفتر می باشد. اصولا این سیستم به علت چگونگی کارکرد و بی قاعدگی خود خیلی محبوب نمی باشد.

  • گیربکس‌های دستی

خوب است بدانید که پدال شیفترهای گیربکس‌های دستی در اتومبیل های مسابقه‌ای وجود دارند. این اتومبیل ها پدال کلاچ دارند ولی در عوض الگوی H دستی یا اهرم سکونشئال، دارای پدال شیفترهای یکنواخت با فرمان می باشند. در این اتومبیل ها جهت عوض کردن دنده به وسیله شیفترها تنها باید پدال کلاچ را فشرده کرد.

  • گیربکس‌های اتوماتیک

باید بدانید که گیربکس‌های اتوماتیک قدیمی و CVT قادر می باشند تا از پدال شیفتر جهت آسانی بهتر راننده و لذت رانندگی استفاده نمایند. به علاوه راننده با این سیستم می تواند روی اتومبیل خود تمرکز و کنترل بهتری داشته باشد. اصولا اتومبیل های دارای پدال شیفتر، برنامه‌ریزی ECU خاصی دارند تا چنانچه راننده خطایی مرتکب شد، صدمه ای به گیربکس وارد نشود. در حقیقت امکان خطا در این گیربکس وجود ندارد و مثلا چنانچه با سرعت ۷۰ کیلومتر در ساعت رانندگی کنید نمی توانید تا به طور ناگهانی از دنده ۵ به دنده ۱ بروید. اگر این کار را کنید سیستم ECU آن را اصلاح می کند.

فواید پدال شیفتر

با توجه به این که پدال شیفترها به جز خطاهای راننده بدی ندارند در نتیجه از جمله قابلیت های بسیار خوب خودرو محسوب می شوند. این سیستم کنترل شما را بر روی خودرو بیشتر می کند که می توانید به سرعت در هر شرایطی اقدام درستی را انجام دهید. هنگامی که به سمت راست یا چپ گردش کنید و از پدال شیفتر جهت معکوس دادن استفاده نمایید در نتیجه سرعت و گشتاور با هم تنظیم شده و فشار پایین تری به پیشرانه و گیربکس اعمال می شود.

هنگامی که از یک مسیر سرازیری بگذرید در صورت معکوس دادن با پدال شیفتر دیگر نیازی به ترمز نخواهی داشت. در هنگام عبور از سربالایی هم به آسانی قادر می باشید تا دنده‌ها را با دور موتور تنظیم نمایید و با قدرت مورد نیاز حرکت نمایید. این امر در هنگام باریدن برف و باران هم صورت می گیرد و به طور کلی موجب تسلط بیشتر راننده روی اتومبیل خواهد شد. به علاوه چنانچه اتومبیل شما توانایی بالاتری داشته باشد به کار بردن این فناوری باعث راحتی و لذت رانندگی بیشتری خواهد شد.

امتیاز این مقاله

ارسال دیدگاه