همه چیز درباره ترمز اضطراری اتوماتیک و شیوه عملکرد آن در اتومبیل

همه چیز درباره ترمز اضطراری اتوماتیک و شیوه عملکرد آن در اتومبیل

خوب است بدانید که ترمز اضطراری اتوماتیک با نام انگلیسی Automatic Emergency Braking که به آن AEB نیز می گویند یک سیستم امنیتی تقریبا کم هزینه در اتومبیل ها می باشد که قادر است تا جان راننده، افراد درون خودرو و همچنین عابران پیاده را تضمین کند.

ترمز اضطراری خودکار چیست؟

باید بدانید که ترمز اضطراری اتوماتیک، یک سیستم ایمنی در اتومبیل های مدرن می باشد که توسط سامانه‌های راداری و حسگرها قادر است تا وجود مانع در مسیر اتومبیل را شناسایی کند و به شکل خودکار، ترمز خودرو را به کار می اندازد تا مانع از بروز تصادف شود. این سیستم در مدل های حرفه ای تر خود قادر است تا موجودات زنده، اتومبیل ها و مانع های دیگر را شناسایی کند و باعث شود تا اتومبیل به آن ها برخورد نکند.

ترمز اضطراری اتوماتیک یا AEB بسیار در اتومبیل های مدرن متداول شده است. متخصصین ایمنی ترافیک این سیستم را از جمله با اهمیت ترین موارد در جاده‌ها معرفی کرده اند. در حقیقت، آن ها باور دارند که تکنولوژی ترمز اتوماتیک به مقدار کمربند ایمنی مهم می باشد. بر اساس بیان این متخصصین، ترمز اضطراری اتوماتیک قادر است تا در طول ۱۰ سال، دست کم جان ۱۱۰۰ نفر و ۱۲۳ هزار مجروح را در طول تصادفات در یک کشور مدرن نظیر بریتانیا نجات بدهد.

این تکنولوژی توانسته تا به امروز بر اساس آمار به صورت ویژه ای مانع از بروز تصادفات شود. طبق تحقیقی که در سال ۲۰۱۵ به وسیله برنامه ارزیابی اتومبیل های مدرن اروپا یوروانکپ و Australasian NCAP انجام شد مشخص شد که نصب این ترمز روی ماشین ها باعث کم شدن حدود ۳۸ درصد تصادفات سپر به سپر در جهان حقیقی شده است.

به علاوه پژوهشگران دانشگاه آدلاید ایالات متحده با ارزیابی ۱۰۴ تصادف به این نتیجه رسیدند که ترمز AEB قادر است تصادفات منجر به فوت را به میزان ۲۰ تا ۲۵ درصد و بروز جراحت را به میزان ۲۵ تا ۳۰ درصد کم تر کند. این کاهش بسیار چشمگیر می باشد، چراکه تصادفات سپر به سپر حدودا به میزان یک‌ چهارم همه تصادفات را در برمی گیرند و سیستم ارمز اضطراری قادر است مانع از این مدل تصادفات شود یا دست کم شدت آن را کم تر کند.

شیوه کارکرد ترمز اضطراری اتوماتیک یا AEB در اتومبیل ها

تمامی سیستم‌های ترمز اضطراری اتوماتیک دارای سنسورهای گوناگون جهت تشخیص مانع ها و بررسی احتمال تصادفات می باشند. این سیستم اصولا به راننده به وسیله فرستادن پیام روی صفحه کیلومتر یا اخطار صوتی هشدار می دهد و به اعلام می کند که احتمال تصادف وجود دارد و می بایست تا ترمز گرفته شود. در صورتی که راننده این کار را انجام ندهد، قسمت اتوماتیک یا مستقل سیستم فعال می شود و به صورت اتوماتیک ترمزها را می گیرد.

سیستم‌های ترمز اضطراری اتوماتیک اولیه در سرعت‌های پایین فعالیت می‌کنند تا مانع از تصادفات جزئی شهری شوند یا شدت آن‌ها را کم تر کنند. سیستم ‌های حرفه ای ‌تر در دامنه گسترده تری از سرعت‌ها فعالیت می‌کنند، در نتیجه از اتفاقات بدتر که منجر به آسیب های شدید یا مرگ می شوند، جلوگیری می کنند. بهترین سیستم‌های ترمز اضطراری قادر می باشند تا عابران پیاده و دوچرخه ‌سواران را در کنار اتومبیل ها شناساسیی کنند.

پیشینه سیستم ترمز اضطراری اتوماتیک یا AEB

ترمز اضطراری اتوماتیک دارای تکنولوژی مشابه به کروز کنترل تطبیقی می باشد و آن را جهت بهتر کردن ایمنی اتومبیل استفاده می کند. شرکت سوئدی ولوو از ابتدایی ترین شرکت ها در این زمینه به شمار می رود و در سال ۲۰۰۸ سیستمی به اسمCity Safety را طبق کروز کنترل تطبیقی در شاسی ‌بلند ولوو XC60 اجرا کرد. باید بدانید که این سامانه بیشتر جهت پیشگیری از تصادفات در رانندگی شهری با سرعت کم تولید شده است.

نسل اولیه City Safety دارای سرعتی بالای ۳ کیلومتر در ساعت تا حدود ۳۰ کیلومتر در ساعت می باشد، اگر اختلاف سرعت دو اتومبیل درگیر بالای ۱۶ کیلومتر در ساعت نباشد، مانع از تصادف کامل خواهد شد. ولی در صورتی که تفاوت سرعت بیشتری دیده شود، سیستم مانع از برخورد شده و یا شدت ضربه را کم تر می کند.

در حقیقت قصد این سیستم پیشگیری از ضربه آنی و آسیب های تقریبا جزئی در سرعت‌های کم می باشد و هف آن متمرکز بر نجات جان افراد در برخوردهای با سرعت زیاد نمی باشد. خوب است بدانید که این سیستم در اتومبیل XC60 در مقایسه با اتومبیل های نظیر خود که فاقد AEB هستند، به میزان تقریبا ۲۳ درصد تصادفات را کاهش داده است.

این تکنولوژی از سال ۲۰۰۸ به بعد رشد بسیار خوبی داشته است. سیستم City Safety در ابتدا دارای یک حسگر LIDAR یا سیستم شناسایی نور و فاصله بود. در حال حاضر سیستم‌های ترمز اتوماتیک دارای رادار و دوربین یا ترکیبی از هر دو می باشند که از آن جهت ترمز گرفتن در سرعت‌های زیادتر و شرایط سخت تر استفاده می‌کنند.

چرا سیستم ترمز اضطراری اتوماتیک در خودروها مهم می باشد؟

همانگونه که گفتیم این سیستم به شکل مناسبی کار می‌کند و مانع از تصادفات بسیاری خواهد شد. بر اساس پژوهشی به وسیله صنعت بیمه ایالات متحده جهت فهمیدن مقدار اثربخشی AEB و مقایسه آن با دیگر تکنولوژی های کمک‌رانندگی و جلوگیری از تصادفات معین شد که اتومبیل های دارای سیستم‌ ترمز اضطراری خودکار تقریبا ۱۰ تا ۱۴ درصد کم تر جهت گرفتن خسارت از بیمه اقدام کرده بودند. از سوی دیگر نصب سیستم‌های اخطار خروج از خط اثر کمی بر مقدار درخواست خسارت مالکان اتومبیل از شرکت بیمه داشت.

ترمز اضطراری اتوماتیک در تصادف با عابران و دوچرخه سواران چگونه عمل می کند؟

فایده سیستم‌های ترمز اتوماتیک مدرن، قابلیت آنها در مراقبت از افراد موجود در مسیر مثل دوچرخه‌سواران و عابران پیاده می باشد. این کار با تغییر در مدل سنسورهای به کار رفته ممکن شده و دقت سیستم را بالا برده است. سیستم‌های ترمز اضطراری اتوماتیک مدرن اصولا دارای آشکارسازهای راداری و دست کم یک دوربین اتومبیل می باشند که پس از تجزیه و تحلیل سیگنال و عکس های آن ها در کامپیوتر اتومبیل، دستورات موردنیاز را برای اعمال ترمز بر اساس شرایط مسیر به وسیله ایسیو به عملگرها می فرستد.

ادغام این دو تکنولوژی و به کار بردن بالای یک دوربین، قابلیت تشخیص دقیق‌تر جسم ها و موجودات سر راه اتومبیل را ایجاد می‌کند. پس از آن الگوریتم‌هایی جهت شناسای مسیر اتومبیل یا عابران و دوچرخه‌سواران در مسیر پیش بینی می کند. بنابراین امکان تصادفات شدید کم تر خواهد شد.

به بیان دیگر، برترین سیستم‌های ترمز اضطراری اتوماتیک در حال حاضر قادر می باشند تا فرق میان انسان، دوچرخه و موتور و اتومبیل را شناسایی کنند. همچنین این سامانه‌ها تشخیص می دهند که عابران پیاده، دوچرخه‌سواران و موتورها قادر می باشند تا به شکل متفاوتی رفتار کنند و تنها دارای یک الگوی رفتاری نمی باشند.

همچنین سازمان ایمنی اتومبیل اروپا یعنی Euro NCAP، در سال ۲۰۱۶ بررسی قدرت یک اتومبیل در شناساسیی، ترمز و دوری از تصادف با عابران پیاده را در ارزیابی‌های ایمنی خود ارائه کرد. از سال ۲۰۱۸، تست همانندی برای دوچرخه‌سواران ارائه شد و از سال ۲۰۱۹، اتومبیل های بدون سیستم ترمز اضطراری بر پایه دوربین قادر نمی باشند تا بیشترین رتبه ایمنی یعنی پنج ستاره یوروانکپ را دریافت کنند.

چرا همه اتومبیل ها دارای ترمز اضطراری خودکار نمی باشند؟

بیشترین اتومبیل سازان زیاد شدن مخارج تولید ماشین ها را دلیل این موضوع می دانند، ولی هزینه خرید هر واحد از سیستم ترمز اضطراری اتوماتیک از تامین‌کنندگان این تکنولوژی در جهان زیاد نمی باشد. هم اکنون اتومبیل سازان قادر می باشند تا یک سیستم بر پایه LIDAR را با قیمت تقریبا ۵۰ دلار بخرند و در اتومبیل هایشان استفاده کنند.

سیستم بر پایه دوربین احتمالا به اندازه ۷۵ دلار، سیستم با دوربین استریو ۹۳ دلار و سیستم بر پایه رادار نیز تقریبا ۱۸۵ دلار خرج خواهد داشت که در مقایسه با قیمت کلی اتومبیل ها و فواید سیستم ترمز اضطراری خیلی گران نمی باشد.

با در نظر گرفتن کاربرد سیستم ترمز اضطراری خودکار، کمیسیون اروپا اعلام کرد که این سیستم را از میانه سال ۲۰۲۲ میلادی باید یکی از قابلیت های اجباری در همه اتومبیل های حدید باشد.

سخن پایانی

همانگونه که گفتیم سیستم ترمز اضطراری اتوماتیم از جکله مدرن ترین و کاربردی ترین ابزرارها در اتومبیل ها می باشد که می بایست در همه اتومبیل ها خصوصا تولیدات پرفروش داخلی به شکل اجباری استفاده شود. با توجه به بالا بودن مقدار تصادفات در کشور ما و آسیب ها و فوت های به وجود آمده از این تصادفات به کار بردن سیستم ترمز خودکار اضطراری بسیار اهمیت دارد و قادر است تا تقریبا میزان ۲۵ درصد از تصادفات را کاهش دهد. این کار موجب می شود تا از بسیاری خسارت های جانی و مالی جلوگیری شود. بنابراین می بایست تا این سیستم در اتومبیل های داخلی همچون اتومبیل های خارجی اجباری شود تا مقدار قابل توجهی از تصادفات و خسارت های ناشی از آن کاهش یابد.

امتیاز این مقاله

ارسال دیدگاه