همه چیز درباره خرید زنجیر چرخ اتومبیل و کاربردهای آن

همه چیز درباره خرید زنجیر چرخ اتومبیل و کاربردهای آن

اصولا زنجیر چرخ خودرو دارای انواع بسیار گوناگونی می باشد. با توجه به این که درباره این قطعه مورد استفاده در خودرو اطلاعات خوبی در سایت های مختلف در دسترس نیست و جهت خرید آن می بایست تا در مورد این قطعه آشنایی داشته باشید، بنابراین تصمیم گرفتیم تا در این مقاله از سایت هشتیا درباره نکته های با اهمیت زنجیر چرخ خودرو مطالبی را بیان کنیم. چنانچه در فصل زمستان تصمیم به تهیه زنجیر چرخ برای خودرو خود را دارید، با ما تا انتها این مطلب همراه باشید.

موارد لازم در زمان خرید زنجیر چرخ اتومبیل

در ادامه موارد مهمی را که جهت خرید زنجیر چرخ خودرو نیاز است، بیان خواهیم کرد.

  • مدل و ابعاد لاستیک اتومبیل

نخستین و با اهمیت ترین موردی که می بایست به آن توجه کنید، مدل و ابعاد لاستیک ماشین می باشد. اصولا زنجیر چرخ‌های موجود در بازار، به طور ویژه ای برای لاستیک‌هایی با ابعاد معینی ساخته شده اند. این را هم باید در نظر بگیرید که بعضی از محصولات بر اساس مدل اتومبیل تولید و ارائه می‌شوند. همچنین قطر لاستیک و پهنای آن نیز عوامل با اهمیتی در نصب زنجیر چرخ اتومبیل محسوب می شوند. حتما در زمان خرید، اطلاعات مختص به این موضوع را بررسی نمایید.

  • نوع و جایگاه دیفرانسیل اتومبیل

با در نظر گرفتن اینکه اتومبیل شما دیفرانسیل عقب یا جلو می باشد، می بایست تا تعداد کافی زنجیر چرخ خریداری نمایید. برای مثال برخی از اتومبیل های شاسی بلند که دارای دو دیفرانسیل می باشند، می بایست تا برای هر چهار چرخ، زنجیر گذاشته شود. اما برای اتومبیل دیفرانسیل جلو، دو زنجیر چرخ برای لاستیک‌های جلو باید استفاده شود.

  • نحوه جاگیری زنجیر چرخ اتومبیل

اصولا زنجیر چرخ را هنگامی مورد استفاده قرار می دهند که جاده برفی باشد. کمتر کسی این کار را از قبل انجام می دهد. در نتیجه می بایست تا زنجیر چرخ‌هایی خریداری کنید که به راحتی و در زمان کمی بسته شوند.

برخی از زنجیر چرخ‌های کلاسیک اصولا احتیاج به حرکت دادن اتومبیل جهت نصب روی لاستیک دارند. همچنین مدل‌هایی از زنجیر چرخ‌ها قفل‌هایی نی ز دارند که با آچار مختص به خود بسته می‌شوند. ولی در کل زنجیر چرخ‌های کمربندی بسیار آسان تر بسته می‌شوند و احتیاجی به حرکت اتومبیل نمی باشد.

  • جنس زنجیر چرخ اتومبیل

اصولا زنجیر چرخ‌ها دارای جنسی از فلز می باشند. در حال حاضر زنجیر چرخ‌های آهنی و فولادی مشتری های بسیاری در بازار دارند؛ ولی این را هم باید بدانید که به تازگی چندین سال است که زنجیر چرخ‌های پلیمری نیز تولید می شوند.

محصولات فلزی اصولا ماندگاری و پایداری بسیاری دارند. این زنجیر چرخ ها چنانچه صدمه ببینند، موجب آسیب زدن به لاستیک و سیستم ترمز ABS اتومبیل خواهند شد. ولی زنجیر چرخ‌های پلیمری ماندگاری کمتری دارند. همچنین در وضعیت آب و هوای برفی نمی توانند اصطکاک مورد نیاز با سطح جاده را به وجود بیاورند. خوب است بدانید که زنجیر چرخ پلیمری به لاستیک یا سیستم ترمز ماشین صدمه کمتری وارد می کند.

مورد با اهمیت دیگر در مورد زنجیر چرخ‌های پلیمری، این می باشد که در برابر رطوبت دارای استحکام بیشتری می باشند. چنانچه تصمیم دارید تا زنجیر چرخ فلزی بخرید، آن هایی که روکش گالوانیزه دارند، خریداری کنید. این محصولات دارای استحکام خوبی در برابر خورده شدن و رطوبت می باشند.

  • کیفیت اتصالات زنجیر چرخ اتومبیل

چنانچه به دنبال زنجیر چرخی هستید که زود خراب نشود، می بایست نه تنها به جنس، بلکه کیفیت اتصالات آن هم توجه کنید. اصولا زنجیر چرخ‌های فلزی دارای اتصالات جوشکاری می باشند. یکدست و کامل بودن جوشکاری اتصالات موجب ماندگاری و پایداری زنجیر چرخ خواهد شد. همچنین برای زنجیر چرخ‌های پلیمری نیز می بایست اتصالات با مواد تزریقی آماده نشده تولید نشوند. به علاوه اتصالات زنجیر چرخ‌ها در انواع گوناگون الماسی، مورب، مربعی و پلکانی ساخته می‌شوند. اتصالات الماسی و مورب به لحاظ کیفیت اتصالات بسیار خوب می باشند و صدمه کمتری به لاستیک و سیستم ترمز ضد قفل اعمال می‌کنند.

  • مدل رینگ اتومبیل

زنجیر چرخ‌های کلاسیک دور لاستیک بسته می‌شوند. بنابراین شما قادر می باشید از این محصولات نیز برای اتومبیل های دارای رینگ اسپرت و هم برای اتومبیل های دارای قالپاق استفاده نماییدولی در مقابل زنجیر چرخ‌های تسمه‌ای و کمربندی فقط برای لاستیک‌هایی با رینگ اسپرت کاربرد دارند. زیرا می بایست از مکان درزهای رینگ به‌ دور لاستیک بسته شوند.

  • امکان خود تنظیمی زنجیر چرخ اتومبیل

از جمله موارد با اهمیتی که در خرید زنجیر چرخ اتومبیل می بایست به آن توجه کنید امکان خود تنظیمی می باشد. درست است که هر زنجیر چرخ برای لاستیک با ابعاد ویژه ای ساخته می‌شود؛ ولی می بایست تا در زمان حرکت شل نشود. جهت انجام این کار می بایست تا زنجیر چرخ امکان خود تنظیمی داشته باشد. یعنی باید به سطح لاستیک بچسبد و حتی در جاده‌های صعب‌العبور نیز از آن جدا نشود.

گونه های مختلف زنجیر چرخ اتومبیل

در ادامه مطلب بعضی از کاربردی ترین گونه های زنجیر چرخ اتومبیل در بازار را معرفی خواهیم کرد:

  • زنجیر چرخ فلزی تک ردیفه

این گونه از زنجیر چرخ کلاسیک به ‌دور لاستیک بسته می‌شود. نوع طراحی آن به گونه ای می باشد که دو ردیف زنجیر به شکل موازی در کنار هم قرار می‌گیرند. در فاصله میان آن‌ها نیز، ردیف‌های زنجیر وجود دارند.

  • زنجیر چرخ فلزی ضربدری

باید بدانید که زنجیر چرخ فلزی ضربدری نیز از جمله محصولات کلاسیک می باشد که نظیر زنجیر چرخ فلزی تک ردیفه بسته می شود. فرق آن با مدل قبلی در جاگیری زنجیرهای میانی می باشد که به طور ضربدری نصب می شوند. بنابراین اصطکاک زیادی با سطح جاده ایجاد می کنند.

  • زنجیر چرخ کابل تایر

این گونه از زنجیر چرخ مشابه کابل می باشد که زنجیرها در فتض=صله های خاصی در آن قرار می‌گیرند. نسبت به زنجیر چرخ های کلاسیک، آسان تر نصب می شوند؛ ولی ماندگاری و پایداری آن ها یکسان نمی باشد. خیلی کم ممکن است که در بازار زنجیر چرخ مدل کابل تایر بیابید.

  • زنجیر چرخ تسمه‌ای یا کمربندی

زنجیر چرخ اتومبیل تسمه‌ای یا کمربندی، در سال های گذشته بسیار محبوب شده اند. علت آن نیز باز و بسته شدن راحت این مدل از زنجیر چرخ‌ها می باشد. جهت نصب زنجیر چرخ تسمه‌ای احتیاج به حرکت دادن اتومبیل ندارید. این زنجیر‌ها به طور جداگانه در 3 تا 6 قسمت دور لاستیک خودرو بسته می‌شوند. این زنجیر چرخ ها دارای جنس هایی از فلز و پلیمر یا ژله‌ای ساخته می‌شوند. نوع نصب زنجیر چرخ‌های تسمه‌ای نیز اصولا مشابه بست‌های کمربندی می باشد.

  • جوراب چرخ

جوراب چرخ یا زنجیر چرخ پارچه‌ای همچون زنجیر چرخ‌ ماشین نمی باشند. این محصول به شکل یک روکش پارچه‌ای ساخته می‌شود که ‌دور لاستیک نصب می شود. پارچه‌ جوراب چرخ اصولا دارای جنسی از پلی الفین می باشد. این جوراب یک لایه حائل میان لاستیک و سطح خیابان به وجود می آورد.

البته مقدار اصطکاک جوراب چرخ نسبت به زنجیر چرخ‌های دیگر کمتر می باشد. همچنین زودتر فرسوده می شوند. بنابراین به صورت کلی تا 30 کیلومتر می توانند به خوبی کار کنند. این نوع زنچیر چرخ پارچه ای نصب آسان و سریعی دارد.

کلام پایانی

ما در این مقاله در مورد زنجیر چرخ اتومبیل صحبت کردیم. توصیه ما این است که چنانچه در جاده های برفی و بارانی رانندگی میکنید، حتما زنجیر چرخ مناسب بخرید و در اتومبیل خود داشته باشید. همانگونه که گفتیم زنجیر چرخ‌های فلزی جهت استفاده طولانی مدت بهتر می باشند. از اینکه تا انتهای مقاله با ما همراه بودید، سپاسگذاریم.

5/5 - (1 امتیاز)

ارسال دیدگاه