همه چیز درباره فشنگی آب و نشانه های صدمه به آن و نحوه عوض کردن آن

همه چیز درباره فشنگی آب و نشانه های صدمه به آن و نحوه عوض کردن آن

همانگونه که می دانید سیستم خنک کاری پیشرانه اتومبیل در همه خودروها موجود می باشد. کارکرد صدها جز متحرک در کنار همموجب زیاد شدن اصطکاک و دما شده و باید یک سیستم کارامد جهت پایین آوردن دما مورد استفاده قرار گیرد تا اتومبیا کارکرد بهتری داشته باشد. مطالعات آموزشی بسیاری درمورد قطعات مختلف سیستم خنک‌کننده اتومبیل نظیر رادیاتور، مایع خنک‌کننده، رله فن و غیره در پدال وجود دارد. با ما همراه باشید تا در این مطلب از سایت هشتیا درمورد فشنگی آب یا سنسور دمای آب برایتان توضیح دهیم.

نگاهی اجمالی به فشنگی آب

همانگونه که بیانشد نگهداشتن دمای مناسب پیشرانه خیلی مهم می باشد ولی سیستم خنک‌کننده چگونه دمای ایده آل برای عملکرد اتومبیل ها را شناسایی و کنترل کند؟ باید بدانید که این وظیفه مختص به سنسور دمای آب coolant temperature sensor یا فشنگی آب می باشد که دارای علامت اختصاری CTS هم می باشد. پیش از این مطلب کاملی درمورد سنسورهای گوناگون موجود در اتومبیل ها را مطالعه کرده اید و اینک باید در مورد سنسور دمای آب مطالعه نمایید. وظیفه این سنسور اندازه گیری دمای مایع خنک‌کننده می باشد تا ECU طبق این دما درمورد عملکرد دیگر بخش ها کاری انجام دهد. این سنسور همیشه دمای مایع خنک‌کننده را اندازه مگرفته تا از عملکرد پیشرانه در دمای مطلوب آن مطمئن شود.

جهت به دست آوردن اطلاعات بیشتر د رمورد دمای پیشرانه، ECU ولتاژ تنظیم شده‌ای را به فشنگی آب ارسال می کند. تغییر این سنسور تحت تاثیر دما می باشد و بدین شکل ECU قادر است تا به بررسی تغییرات دمایی بپردازد. ECU = داده ها را جهت به دست آوردن دمای مایع خنک‌کننده به کار می برد و با کمک اطلاعات گوناگون پارامترهایی نظیر تزریق سوخت، ترکیب سوخت و هوا و زمان احتراق را کنترل می نماید. به علاوه کامپیوتر اتومبیل با داده های فشنگی آب مشخص می کند که چه هنگام فن خنک‌کننده روشن یا خاموش شود. همچنین فشنگی آب می تواند مقدار دمای آب در پشت آمپرها را هم به راننده اطلاع رسانی کند.

نشانه های صدمه به فشنگی آب

همچون هر جز دیگری ممکن است که سنسور دمای آب یا فشنگی آب صدمه ببیند. صدمه دیدن به این جز می‌تواند باعث بروز ایرادات بسیاری نظیر داغ شدن پیشرانه و کم شدن کارکرد آن شود. بنابراین باید بدانید که نشانه های صدمه به فشنگی آب چیست زیرا چنانچه به این مورد اهمیت ندهید ممکن است پیشرانه آسیب بدی ببیند و موجب بروز هزینه های زیادی شود.

نخستین گام در چک کردن درستی کارکرد فشنگی آب نگاه کردن به شکل ظاهری آن می باشد زیرا با سپری شدن زمان احتمال شکسته شدن خود سنسور یا اجزا موجود در اطراف آن وجود دارد. این سنسور اصولا در قسمت جلوی پیشرانه و نزدیک ترموستات یا رادیاتور قرار می گیرد. شما با چک کردن شکل سنسور دمای آب قادر می باشید بعضی از ایرادات آن را شناسایی کنید ولی همه نشانه های صدمه به این قطعه با دیدن پیدا نمی شود. اینک بعضی از با اهمیت ترین علائم صدمه به فشنگی آب را بیان می کنیم:

  • نشانگر آب غلط در پشت آمپرها: اصولا هنگامی که پیشرانه گرم شود دمایی میان ۸۸ تا ۹۰ درجه سانتی‌گراد نشان می دهد.
  • داغ شدن پیشرانه
  • صدای بد پیشرانه هنگام عملکرد درجا
  • کم شدن کارکرد پیشرانه به علت احتساب غلط ترکیب سوخت و هوا
  • زیاد شدن استفاده از سوخت

چنانچه فکر می کنید که این قطعه صدمه دیده سریعا اتومبیل را به یک تعمیرگاه ببرید تا آن را تعمیر نماید.

نحوه عوض کردن فشنگی آب

عوض کردن سنسور دمای آب برای تعمیرکاران که پیشرانه اتومبیل را می شناسند بسیار راحت است. با ما همراه باشی تا نحوه عوض کردن فشنگی آب را به شما آموزش دهیم.

گام1) پیدا کردن جای سنسور دمای آب

فشنگی آب اصولا در قسمت جلوی پیشرانه و نزدیک رادیاتور یا ترموستات قرار می گیرد. به علت اندازه کوچک و قرار داشتن در قسمت های پایینی پیشرانه ممکن است احتیاج به نور برای پیدا کردن سنسور داشته باشید. به علاوه جدا کردن کاور پلاستیکی بعضی از پیشرانه‌ها در پیدا کردن جای قرارگیری سنسور سودمند می باشد.

گام 2) باز کردن کابل کانکتور از ترمینال

سنسور دمای آب توسط یک کانکتور به ECU متصل شده است و بنابراین در هنگام عوض کردن فشنگی می بایست تا این کانکتور را باز نمایید. با دقت این کار را انجام دهید چراکه اصولا کانکتور پلاستیکی بوده و اگر بشکند باید کاملا عوض شود.

گام 3) جدا کردن سنسور پیشین

چگونگی بسته شدن سنسورهای مجموعه خنک‌کننده به قسمت های گوناگون پیشرانه نظیر بسته شدن شمع‌ها می باشد و در نتیجه جهت جدا کردن آن می بایست آن را مثل پیچ بچرخانید. با کمک تجهیزات لازم سنسور را جدا کرده و بدون فشار آن را جدا نمایید. هنگامی که سنسور باز شد آن را از سوکت جدا کنید و به احتمال زیاد در این گام اندکی مایع خنک‌کننده به بیرون می ریزد در نتیجه چنانچه احتیاج بود میزان مورد نیازی از آن را در نهایت به پیشرانه بیفزایید.

گام 4) قرار دادن سنسور جدید

با کمک یک دستمال تمیز جای قرارگیری سنسور را تمیز نمایید و فشنگی جدید را در جای خود بچرخانید. اطمینان حاصل کنید که این جز به خوبی در جای خود نصب شود. بعد از آن نیز با کمک یک آچار مناسب سنسور را در محل خود سفت نمایید.

گام 5) وصل کردن کابل کانکتور به جای خود

بعد از جا دادن سنسور دمای آب در مکان خود می بایست تا کابل کانکتور متصل نمایید. اطمینان حاصل کنید که کانکتور نیز تمیز بوده وگردوغباری نداشته باشد. اگر می خواهید از کارکرد فشنگی آب جدید مطمئن شوید، پیشرانه را روشن نموده و آمپر آب را مشاهده کنید تا کارکرد درست آن را ببینید.

نشانه های صدمه دیدن سنسور دمای آب

نشانه های صدمه دیدن به این سنسور وجود بی نظمی در کارکرد آمپر آب، داغ شدن پیشرانه، زیادشدن استفاده از سوخت، کم شدن کارکرد پیشرانه، کارکرد غیرعادی فن نظیر روشن نشدن یا کار کردن همیشگی آن می باشد.

نقش های سنسور دمای آب اتومبیل

با اهمیت ترین نقش های این سنسور شامل مشخص کردن دمای آب در پشت آمپرها، شناسایی زمان روشن یا خاموش شدن فن‌ها، فرستادن داده های مربوط به دمای مایع خنک‌کننده به ECU و غیره می باشد.

امتیاز این مقاله

ارسال دیدگاه

دیدگاه ها
  1. آرش :
    7 ماه پیش

    واقعا مطالب خوبی بود اطلاعات خوبی راجع به خودرو گرفتم و غیر از این چند مقاله دیگه در مورد خودرو در این سایت خونده بودم.

  2. محمد :
    7 ماه پیش

    دقیقا یکی از قطعاتی هس که خیلی مهمه و معمولا هم بهش توجهی نمیشه خیلیا اصلا فکر خرابیشو نمیکنن

  3. محمد :
    7 ماه پیش

    واقعا یکی از مهم ترین قطعات خودرو هست که معمولا بهش خیلی کم توجهی میشه