چرا اتومبیل جوش می آورد و چه باید کرد؟

چرا اتومبیل جوش می آورد و چه باید کرد؟

احتمالا تا به حال دیده اید که دود و بخار از زیر کاپوت بلند می شود. جوش آوردن اتومبیل ممکن است هر وقتی رخ دهد و در صورتی که کارهای احتیاطی و درستی صورت نگیرد ممکن است صدمات بد و پرخرجی برای موتور اتومبیل ایجاد شود. بنابراین می بایست تا علت های جوش آوردن اتومبیل و راهکارهای پیشگیری از آن را یاد بگیرید.

علت های جوش آوردن اتومبیل

موتورهای احتراقی به علت های گوناگونی ممکن است خیلی داغ شوند و جوش بیاورند. باید بدانید که در این زمان ایرادی در سیستم خنک‌کننده اتومبیل وجود دارد و گرما قادر به خروج از محفظه موتور نمی باشد. ممکن است که در موتور ایرادی ایجاد شده و موجب داغ شدنش شده باشد. ایراداتی نظیر نشتی سیستم خنک‌کننده، فن رادیاتور خراب، پمپ آب صدمه دیده، سطح کم روغن موتور یا خراب شدن ترموستات موجب داغ شدن موتور خواهند شد. اگر این اتفاق بیفتد شما باید حتما ان را رفع کنید، در غیر این صورت موتور یاتاقان‌ می‌زند، واشر سرسیلندر سوخته و موجب آسیب بد به اتومبیل خواهد شد.

  • نشتی سیستم خنک کننده دلیل جوش آوردن اتومبیل

سیستم خنک‌کننده اتومبیل موجب تنظیم دمای موتور شده و گرمای اضافی پیشرانه را دور خواهد کرد. این کار توسط گردش مایع خنک کننده در قسمت های داغ کناره های بلوک موتور و سرسیلندر و پس از آن برگشت به رادیاتور صورت می گیرد. زمانی که مایع خنک‌کننده نشت می‌کند، دمای موتور زیاد شده و موجب جوش آوردن خواهد شد. نشتی مایع خنک‌کننده به خاطر شیلنگ خراب، واشر فرسوده، بلوک موتور ترک‌ خورده و صدمه به رادیاتور شکل می گیرد. بازرسی درست و نگهداری مرتب مناسب ترین راه جهت پیشگیری از مشکلات نشتی مایع خنک‌کننده می باشد.

  • پمپ آب صدمه دیده دلیل جوش آوردن اتومبیل

مایع خنک‌کننده به تنهایی در درون موتور گردش نمی کند. باید بدانید که سیستم خنک‌کننده اتومبیل پمپ آب را جهت جریان دادن مایع میان رادیاتور و بلوک موتور به کار می برد. در نتیجه هنگامی که پمپ آب معیوب شود، جریان مایع خنک‌کننده با مشکل روبرو شده و باعث داغ شدن خیلی زیاد اتومبیل خواهد شد.

از جمله قطعه هایی که می بایست به آن دقت کنید، پره‌های پمپ آب می باشند. قطعه چرخنده مشابه فن که مایع خنک‌کننده را داخل مجرای آب موتور می گرداند. این مشکلات هنگامی ایجاد می شوند که پره‌ها خراب شده یا به صورت کلی نچرخند. بدون جریان مایع خنک‌کننده، دمای موتور اتومبیل خیلی زیاد شده و موجب جوش آوردن اتومبیل خواهد شد که در این شرایط باید پمب آب را عوض کرد.

  • رادیاتور خراب دلیل جوش آوردن اتومبیل

خوب است بدانید که رادیاتور مرکز سیستم خنک کننده اتومبیل می باشد. ترکیبی از مایع خنک‌کننده و آب به صورت همیشگی جهت جذب گرمای اضافی از رادیاتور به موتور در گردش می باشد. زمانی که مایع خنک‌کننده به رادیاتور برگردد، از مجموعه‌ای از پره‌ها جهت خنک شدن و بیرون آوردن گرما از ترکیب مایع خنک‌کننده و آب استفاده می‌کند.

مجاری بسته شده رادیاتور قادر است تا جریان مایع خنک‌کننده را ببندد، در نتیجه گرما نمی‌تواند از موتور بیرون رود. پره‌های رادیاتور خراب شده و خم می شوند و خارج شدن گرما از مایع خنک‌کننده برگشتی را برای رادیاتور سخت تر می کنند. به علاوه نشتی رادیاتور می‌تواند سطح مایع خنک‌کننده را کم کرده و هوا را وارد سیستم نماید. بنابراین توان خنک‌کنندگی کم شده و موجب جوش آوردن موتور اتومبیل خواهد شد.

  • سطح کم روغن موتور دلیل جوش آوردن اتومبیل

موتورهای اتومبیل قطعه های متحرک بسیاری دارند که موجب حرکت ماشینخواهد شد. روغن موتور، روان‌کاری هر قسمت پیشرانه جهت کم کردن اصطکاک شکل گرفته از گرما را ایجاد می‌کند. زمانی که سطح روغن موتور بسیار کم شود، قطعه های متحرک کم تر روانکاری شده و اصطکاک و گرمای زیادی تولید می شود.

همچنین روغن موتور موجب انتقال گرما از موتور شده و پیشرانه را اندکی خنک می‌کند. باید هر روز میزان سطح روغن موتور چک شده و در زمان مناسب عوض شود تا جلوی جوش آوردن اتومبیل را بگیرد.

نشانه های جوش آوردن موتور اتومبیل

در ادامه نشانه های جوش آوردن موتور اتومبیل را بیان خواهیم کرد:

  • بخار و دودی که از زیر کاپوت بیرون می آید بیانگر جوش آوردن موتور می باشد.
  • عقربه دمای موتور به میزان H یا وضعیت قرمز برسد بیانگر جوش آوردن موتور می باشد.
  • استشمام بوی عجیبی از قسمت موتور اتومبیل صورت می گیرد برای نمونه نشتی مایع خنک‌کننده دارای بوی شیرین می باشد ولی نشتی روغن بوی سوختگی بیشتری خواهد داشت.

اقدامات مورد نیاز در زمان جوش آوردن اتومبیل

اگر اتومبیل شما جوش آورد اقدامات زیر را انجام دهید و با ی کامداد خودرو تماس بگیرید تا به کمک شما بیاید:

  • خاموش کردن کولر و روشن کردن بخاری اتومبیل

جهت کم کردن فشار روی موتور سریعا کولر را خاموش نمایید. پس از آن، کلید دمای تهویه را روی بیشترین مقدار گرما تنظیم نمایید. این کار موجب خارج شدن گرمای موتور به وسیله رادیاتور بخاری خواهد شد و مانع از داغی خیلی زیاد ان خواهد شد تا هنگامی که قادر باشید در جای مطمئنی توقف نمایید.

  • یافتن جای مناسبی جهت توقف اتومبیل

در کنار جاده توقف کرده و اتومبیل را خاموش کنید. بگذارید تا موتور به مدت یک ربع خنک شود. عقربه دما را چک کنید چراکه می بایست با خنک شدن موتور اتومبیل دما کاهش یابد. همچنین سعی کنید تا کاپوت را بالا بزنید.

در صورتی که موتور اتومبیل خیلی داغ باشد، می بایست تا هر سی ثانیه یک تک استارت بزنید تا رینگ‌های پیستون سالم بمانند و به بدنه سیلندر نچسبند. حال با یک امداد جاده ای تماس بگیرید.

  • روشن کردن دوباره موتور اتومبیل

در صورتی که نمی توانید اتومبیل خود را یدک کنید، می بایست تا با احتیاط ان را روشن نمایید و تا نزدیک‌ترین تعمیرگاه بدون فشار آوردن به موتور رانندگی نمایید. به عقربع دما در زمان رانندگی دقت نمایید در صورتی که مجددا زیاد شد، کنار جاده بایستید تا سیستم موتور خنک شود.

کارهای قدغن در زمان جوش آوردن موتور اتومبیل

در هنگام جوش آوردن موتور اتومبیل، برخی کارا ممنوع می باشند و نباید ان ها را انجام دهید.

  • نترسیدن

در این زمان سعی کنید تا آرامش خود را حفظ کنید. در زمان خارج شدن از جاده، ناگهان در ترافیک نپیچید یا ترمز نکنید.

  • رانندگی نکردن

در صورتی که موتور اتومبیل شما خیلی داغ باشد، ولی هنوز کار می‌کند، اگر به رانندگی ادامه دهید باعث صدمه به ان خواهید شد. احتمالا پیش از اینکه پیشرانه به صورت کامل خراب شود به هدف خواهید رسید، ولی ممکن است با فشار زیاد به موتور، منجر به صدمه و هزینه زیادی شود.

  • عدم باز کردن کاپوت درست پس از جوش آوردن

بعد از توقف، پیش از باز کردن کاپوت جهت چک کردن وضعیت، صبر کنید تا موتور خنک شود. باز کردن سریع کاپوت ممکن است باعث سوختگی با بخار یا دود در شما شود. باید منتظر بمانید تا عقربه دمای موتور ثابت شود.

  • برطرف شدن مشکل اتومبیل

مسئله موتور جوش‌آورده به تنهایی برطرف نمی شود. شاید فکر کنید با افزودن اندکی مایع خنک‌کننده مشکل رفع شود. ولی اگر به درستی آن را برطرف نکنید باعث صدمه جدی به اتومبیل خواهد شد. شما باید اتومبیل خود را به یک تعمیرگاه تخصصی ببرید تا مشکل از ریشه برطرف شود.

اقدامات لازم جهت پیشگیری از داغ شدن موتور اتومبیل

مهم ترین راهکار جهت پیشگیری از جوش آوردن موتور اتومبیل، چک کردن و عوض کردن مایع خنک‌کننده به صورت مرتب و به علاوه شست‌وشوی مجاری رادیاتور در بازه‌های دو یا سه ساله می باشد. چک کردن دوره‌ای باعث می شود تا پیش از بدتر شدن وضعیت، مشکلات رادیاتور یا موتور را شناسایی کرده و رفع کنید.

  • همواره و منظم مایعات اتومبیل نظیر سطح روغن موتور، مایع خنک‌کننده و دیگر مایعات مهم را چک نمایید.
  • همواره و به صورت مرتب گردوغبار و کثیفی رادیاتور را که از خنک شدنش جلوگیری می کند پاک نمایید. سعی کنید تا جداره خارجی آن را توسط پمپ باد یا آب به طور کامل تمیز نمایید.
  • همواره شیلنگ‌ها و تسمه‌ها صدمه دیده یا فرسوده را که موجب ایجاد مشکل در جریان مایع خنک‌کننده می شوند را چک کنید. خصوصا در صورتی که تسمه دینام یا تسمه تایم موجب به گردش درآوردن واترپمپ می شود، می بایست همواره چک شوند تا سالم باشند.
  • ترموستات خراب موجب می شود تا موتور خیلی داغ شود و یا مقدار لازم گرم نشود. به صورت کلی هر دو سال ترموستات را عوض نمایید.
  • همواره رله‌های فن را تعویض کنید. شما باید این کار را هر سه سال یک بار انجام دهید.
  • به نشانه های مهم دقت کنید. در صورتی که دود، بخار یا بوی ناشناخته ای از موتور خود دیدید آن را چک نمایید.

کلام آخر

جوش آوردن اتومبیل ا جمله معضلاتی است که برای ماشین اتفاق می افتد. شما اگر برخی نکات را رعایت کنید و اتومبیل خود را همواره چک کنید می توانید از این معضل جلوگیری کنید و باعث افزایش عمر موتور شوید. اگر هر سال مایع خنک‌کننده را عوض کنید، رادیاتور را بشویید، روغن را به وقت خود عوض کنید، نشتی مایع خنک‌کننده را رفع کنید و دیگر اقدامای که در این مقاله بیان کردیم می‌توانید از داغ شدن و جوش اوردن موتور پیشگیری نمایید.

امتیاز این مقاله

ارسال دیدگاه