معایب ژل مانیکور برای ناخن ها

معایب ژل مانیکور برای ناخن ها

خوب است بدانید که میان پرتوهای ماوراءبنفش و زیاد شدن ریسک ابتلا به سرطان پوست ارتباطی وجود دارد ولی متخصصین گفته اند که بررسی مشکلات ویژه مختص به ژل مانیکور سخت می باشد زیرا گوناگونی بسیاری در این خصوص وجود دارد.

در صورتی که شما هم خدمات مانیکور ژل را انجام می دهید شاید به این فکر کنید که برای ناخن های شما ضرری دارد یا نه. باید بگوییم که این مورد بستگی به عوامل متفاوتی دارد که در این مقاله بیان خواهیم کرد.

انجام مانیکور معمولی

زمانی که جهت انجام مانیکور به روش عادی به آرایشگاه می‌روید، خطرهای زیادی برای سلامت ناخن شما به وجود نخواهد امد. باید بدانید که لاک ناخن دارای بعضی از مواد متداول آلرژی‌زای به صورت تماسی می باشد که از میان آن ها می توان به رزین توزیلامید فرمالدئید، دی‌بوتیل فتالات، تولوئن و تری‌فنیل فسفات اشاره کرد.

آلرژی تماسی در ناخن ممکن است به شکل تورم، قرمزی یا تحریک پوست اطراف ناخن ایجاد شود. در این میان احتمالا به صورت ناگهانی همچون بثورات یا دانه ‌هایی روی پلک ‌ها هم به وجود بیاید، چراکه پلک ‌ها نازک‌ترین پوست بدن را دارند و ممکن است که با ناخن ها صورت خود را لمس نمایید.

همچنین شاید نحوه کار مانیکوریست باعث ایجاد مشکلاتی شود. در صورتی که در زمان مانیکور کردن ناخن درد حس کنید، احتمالا به خاطر اشتباه مانیکوریست می باشد.

به کار بردن شیوه های خیلی تهاجمی مانیکور ناخن نظیر برداشتن کوتیکول یا پوست دور ریشه ناخن، فشار دادن به کوتیکول با ابزار فلزی و به کار بردن سوهان برقی باعث صدمه زدن به کوتیکول و ماتریکس ناخن که مرکز تولید ناخن می باشند، خواهد شد.

پاک کردن لاک ناخن نیز احتمالا باعث ایجاد مشکلاتی خواهد شد. همچنین وقتی که ماده لاک پاک‌کن دارای استون باشد می‌تواند ناخن‌ها یا پوست اطراف آن را خشک یا کم آب نماید، بنابراین احتمالا ناخن ضعیف یا شکننده شده و پوست کناره های آن خشک و تحریک کننده خواهد شد. در نتیجه می بایست تا پاک‌کننده ناخن بدون استون بوده و دارای مواد آب‌رسان باشد.

درباره ژل مانیکور

به کار بردن لاک ژل یا ژل مانیکور که در آن جهت تثبیت لاک از پرتوهای ماورای بنفش استفاده می کنند، نظیر لاک معمولی ممکن است به ناخن ها صدمه وارد کند.

این امر به این خاطر می باشد که پاک کردن لاک ژل احتیاج به خیساندن ناخن برای زمان طولانی در استون دارد. این کار باعث می شود که لایه بالایی ناخن شما خراب شده، کوتیکول ناخن شما خشک شود و ناخن‌های شما نازک خواهند شد. به علاوه ناخن‌های شما نیز احتمالا به دلیل خراشیده شدن زیاد یا به کار بردن سوهان برقی با نازک کردن صفحه ناخن، صدمه خواهند دید.

بودن در معرض اشعه ماورای بنفش

جهت تثبیت لاک ژل احتیاج به خشک کردن ناخن‌ها در زیر یک لامپ ماورای بنفش یا یک لامپ LED می باشد. بودن در معرض پرتوهای ماورای بنفش باعث پیری نوری یا photoaging خواهد شد. باید بدانید که پیری زودرس پوست به خاطر بودن در مقابل پرتوهای ماورای بنفش بیشتر خواهد شد.

به علاوه ریسک ابتلا به سرطان پوست با این شیوه بیشتر می باشد. اگر به شکل مراقبت نشده در معرض پرتوهای ماورای بنفش نوع A و نوع B قرار بگیرید با به وجود اوردن جهش در DNA باعث ایجاد سرطان پوست و پیری زودرس خواهد شد و نشانه هایی نظیر چین ‌و چروک، لکه‌ های قهوه‌ای، قوام غیریکنواخت پوست، شلی پوست و کم شدن حجم آن خواهند شد.

ولی باید بدانید که پژوهش های بیشتری جهت شناخت بهتر ریسک بودن در معرض پرتوهای ماوراءبنفش در زمان به کار بردن لاک ژل احتیاج می باشد. درست است که میان پرتوهای ماوراءبنفش و زیاد شدن ریسک ابتلا به سرطان پوست ارتباط مشخصی وجود دارد، ولی متخصصین بیان کردند که بررسی ریسک های مرتبط با ژل مانیکور سخت می باشد، زیرا گوناگونی بسیاری در مدل های لامپ‌های به کار برده شده، مدت نوردهی، جایگاه پوست در مقابل نور، نوع پوست و تعداد دفعات انجام مانیکور وجود دارد.

درست است که بودن زیاد در معرض اشعه ماورای بنفش نور خورشید یا دستگاه‌های برنزه کننده جهش‌زا می باشد و باعث ایجاد سرطان پوست خواهد شد ولی هنوز ریسک حقیقی این مشکل در آن هایی که ژل مانیکور ناخن انجام می‌دهند مشخص نیست.

درباره مانیکور آکریلیک

اکثر صدمات به وجود آمده از مانیکور آکریلیک در زمان برداشتن لاک آکریلیک اتفاق می افتد. در این زمان باید بیشترین مراقبت و محافظت را در مورد ناخن انجام دهید. در این زمان می بایست با کمک یک امولینت سد کننده با پایه روغنی از بستر ناخن مراقبت نمود و هیچ گاه این کار را خودتان انجام ندهید.

امتیاز این مقاله

ارسال دیدگاه