همه چیز درباره جویدن ناخن و شیوه های پیشگیری از آن

همه چیز درباره جویدن ناخن و شیوه های پیشگیری از آن

خوب است بدانید که اسم بالینی جویدن ناخن اُنیکوفاژی یا Onychophagia می باشد که یک رفتار تکراری متمرکز بر بدن می باشد و همچنین یک عادت عصبی و مختص به مشکل وسواس جبری یا OCD در کودکان، نوجوانان و بزرگسالان به شمار می رود. جویدن ناخن باعث بد شکل شدن ظاهر دست ها می شود و در سلامتی مشکل به وجود می آورد بنابراین حتما باید به ان رسیدگی شود.

درباره جویدن ناخن

ناخن قسمتی از دستگاه پوششی بدن انسان به شمار می رود و متشکل از کراتین می باشد. جویدن ناخن از جمله عادت های متداول می باشد که بعضی ها درگیر آن هستند. این کار به صورت عادی و ناخودآگاه به خاطر استرس و اضطراب ایجاد می‌شود و برای خیلی ها یک شیوه جهت کنترل احساسات ناخواسته می باشد. عادت جویدن ناخن بسیار برای سلامتی ناخن‌ها و انگشت ها بد می باشد.

جویدن ناخن موجب صدمه به پوست کناره های ناخن خواهد شد و موجب التهاب و عفونت خواهد شد. به علاوه این عادت موجب عوض شدن ظاهر ناخن‌ ها و صدمه رسیدن به دهان و دندان‌ها خواهد شد. در نتیجه این کار به ظاهر بی‌ اهمیت، نتایج بدی برای سلامی به دنبال خواهد داشت. جویدن ناخن یک عادت بد می باشد ولی به صورت صحیح قابل ترک کردن می باشد. سلامتی ناخن‌ها و انگشتان خیلی مهم می باشد و باید به آن توجه شود.

شیوه های پیشگیری از جویدن ناخن

جویدن ناخن نوعی عادت اشتباه می باشد که خیلی ها درگیر آن هستند و برای سلامتی نیز مضر می باشد. از میان اثرات جانبی جویدن ناخن صدمه به بافت ناخن‌، عفونت‌های پوستی، صدمه به لثه‌ و زیاد شدن ریسک انتقال عفونت‌های ویروسی و باکتریایی می باشد.

عادت جویدن ناخن می تواند در یک دست، یک انگشت خاص یا همه انگشتان و حتی انگشتان پا انجام شود. برای پیشگیری از جویدن ناخن، راه های پزشکی گوناگونی وجود دارد که باعث کنترل این عادت می شود که در ادامه بیان خواهیم کرد:

  • زدن لاک بر روی ناخن ها جهت ترک جویدن ناخن

از جمله شیوه های اثرگذار جهت پیشگیری از جویدن ناخن زدن لاک ناخن تقویت‌کننده می باشد. این لاک ‌ها دارای موادی می باشد که موجب تقویت ناخن‌ها خواهد دش و مانع از شکستن آن ها می شود. زدن لاک ناخن معمولی تا حدی باعث می شود که عادت جویدن ناخن ترک شود چراکه در زمان لاک زدن، ناخن‌ ها پوشش دار شده و شخص نمی تواند ان ها را خراب کند. همچنین آقایان می توانند در عوض لاک‌های رنگی لاک های بی‌رنگ به کار ببرند.

مدل دیگری از لاک ‌های ناخن هستند که مزه تلخی دارند و بنابراین فرد نمی تواند آن ها را بجود. لاک تلخ را می توانید از داروخانه، عطاری و فروشگاه های دیگر خریداری نمایید.

  • کوتاه کردن ناخن تا حد ممکن جهت ترک جویدن ناخن

ناخن‌های بلند صولا بیشتر جویده می شوند. کوتاه کردن ناخن به کمک ناخن گیر و به کار بردن سوهان راهی بسیار خوب جهت ترک عادت جویدن ناخن می باشد.

  • انجام دادن مانیکور جهت ترک جویدن ناخن

در مانیکور، ناخن‌ ها سوهان زده شده و حالت می گیرند بنابراین شکل زیبایی خواهند داشت. مانیکور کردن باعث می شود تا عادت جویدن ناخن کم کم ترک شود چراکه فرد به فکر زیبایی ناخن و هزینه مانیکور کردن آن میفتد.

  • آدامس جویدن جهت ترک جویدن ناخن

آدامس جویدن موجب حس آرامش و امنیت بیشتری شده و استرس و اضطراب را کاهش می دهد. آدامس جویدن از جمله راه های مناسب جهت ترک ناخن جویدن می باشد که فرد در عوض کندن و خرد کردن لایه‌های ناخن به جویدن آدامس می پردازد. سعی کنید تا در آدامس جویدن زیاده روی نکنید.

  • به کار بردن دستکش جهت ترک جویدن ناخن

به کار بردن دستکش نخی موجب می‌شود که دست ها به خاطر موانع فیزیکی پوشیده شده و شخص قادر نباشد ناخن‌هایش را بجود. با گذشت زمان و تکرار این کار موجب می شود تا این عادت ترک شود.

  • رفتن به مشاوره پزشکی جهت ترک جویدن ناخن

اگر عادت جویدن ناخن به حدی شدید باشد که شیوه های عادی به کار نیاید و موجب بروز مشکلات بدتری شود، مشاوره پزشکی بسیار مناسب می باشد. پزشک متخصص در این حیطه شیوه هایی نظیر استفاده از ویتامین B12، آهن، کلسیم، منیزیم و موارد دیگر و همچنین تجویز داروهای ضد استرس، تراپی رفتاری و شناختی و غیره پیشنهاد می شوند.

در حالت کلی، پیشگیری از جویدن ناخن احتیاج به تلاش و صبر دارد. این عادت را می توان کنترل کرد و با تلاش و تمرین قابل رفع می باشند. با توجه به این که جویدن ناخن کار بی اهمیتی به نظر می رسد ولی بر سلامت و ظاهر فرد تاثیرگذار می باشد، در نتیجه می بایست شیوه های گوناگونی جهت ترک این عادن انجام دهید.

فرق بین جویدن ناخن در کودکان، بزرگسالان و نوجوانان

فرق جویدن ناخن میان کودکان، نوجوانان و بزرگسالان در علم روانشناسی و پزشکی بسیار اهمیت دارد. این عادت اثرات بدی بر سلامت روانی و جسمی افراد دارد و اکثر مواقع در دوران کودکی و نوجوانی بروز پیدا می کند.

در کودکان جویدن ناخن اصولا همچون یک رفتار تسلط بر محیط و اضطراب می باشد که کودک در هر سنی از آن جهت کنترل احساسات و اعتماد به نفس خود در رویارویی با موقعیت‌های جدید و ناشناخته استفاده می کند. گاهی اوقات این عادت به خاطر تقلید از بزرگسالان می باشد که به صورت ناخودآگاه کدکان نیز آن را انجام می دهند.

در نوجوانان  جویدنناخن یک نشانه استرس و اضطراب می باشد. در دوران نوجوانی تغییرات فیزیولوژیکی و روانی ایجاد می شود که موجب زیاد شدن استرس خواهد شد. جویدن ناخن در این دوران یک شیوه جهت کنترل احساسات منفی و استرس می باشد ولی موجب صدمه به ناخن‌ها و پوست فرد خواهد شد و این عادت تا دوران بزرگسالی با فرد همراه خواهد بود.

در بزرگسالان اصولا جویدن ناخن یک عادت ناخواسته می باشد که به خاطر اضطراب، استرس یا زیاد شدن تنش عصبی، هیجان زدگی، غرق شدن در افکار و موارد این چنینی می باشد. بزرگسالانی که عادت به جویدن ناخن دارند این کار را جهت کنترل احساسات منفی و فشارهای روزانه خود انجام می دهند ولی در عین حال مشکل ریشه عمیق‌تری دارد و باید تا ان را درمان کرد.

در حالت کلی جویدن ناخن یک عادت بد می باشد که می بایست تا ترک شود. افراد می بایست با شیوه های گوناگونی به کنترل استرس و اضطراب خود بپردازند تا در عوض جویدن ناخن از شیوه های سالم‌تری احساسات خود را کنترل کنند. در کودکان و نوجوانان مشاوره روانشناسی و پزشکی یک شیوه جهت کنترل و مدیریت این عادت مفید است. دانستن عواقب جویدن ناخن و تلاش جهت پیشگیری از آن در هر سنی موجب سلامت روانی و جسمی افراد خواهد شد.

نکات تکمیلی جهت ترک جویدن ناخن

شاید شما هم در اطراف خود کسی را دیده باشید که این عادت بد را داشته باشند. نخستین کاری که باید در مقابل چنین شخصی انجام دهید، احترام گذاشتن به وضعیت او می باشد. این افراد احتمالا به علت های گوناگونی ناخن‌های خود را می جوند در نتیجه می بایست با احترام و به دور از عصبانیت و پرخاشگری این موضوع را با او در میان بگذارید تا حل شود.

کمک و پشتیبانی کردن از این افراد موجب می‌شود تا این عادت را ترک کنند یا به دنبال شیوه های مناسب جهت حل آن باشند.

همچنین نقش شما به عنوان شخص مسئول، بیان کردن مشکلات مربوط به این عادن غلط می باشد. احتمالا قسمتی از مشکلات افراد به خاطر ناآگاهی در این باره باشد. در نتیجه می بایست تلاش کنید تا آگاهی افراد را بیشتر کرده و ب آن هایادآوری کنید که سلامت ناخن هایشان اهمیت دارد.

امتیاز این مقاله

ارسال دیدگاه