همه چیز درباره روتین مراقبت مو و مزایای آن

همه چیز درباره روتین مراقبت مو و مزایای آن

همانگونه که می دانید مو نیز همچون پوست در معرض صدمات ناشی از آفتاب و آلودگی می باشد. بنابراین باید روتینی جهت مراقبت از مو داشته باشید تا از این صدمات جلوگیری کنید. در صورتی که می خواهید موهای شما همواره درخشنده باشد و تارهای آن شکسته نشود می بایست تا یک روتین مراقبی داشته و آن را دنبال نمایید. اصولا خودتان می توانید با انجام کارهایی به روتین مراقبتی مو خود دست یابید.

هدف روتین مراقبت مو

در صورتی که هدف روتین مراقب مو خود را مشخص نمایید می توانید محصولات صحیحی را تهیه کرده و به نتیجه ایده آل خود برسید.

اگر بخواهیم بعضی از هدف های روتین مراقبت از مو را بیان کنیم باید به صاف شدن و درخشنده شدن مو، زیاد شدن حجم و ضخیم شدن تارهای مو، تقویت، بازسازی و آبرسانی مو، دوام بیشتر رنگ و موارد این چنینی اشاره کنیم.

خود شما بیشتر از هرکسی مشکل مو خود را می دانید. بنابراین باید روتین روزانه مراقبت از موی خود را ایجاد کرده و آن را دنبال نمایید.

مشکلات موهای آسیب دیده

در این قسمت قرار است تا مشکلات موهای آسیب دیده را قبل از انجام هر روتینی بیان کنیم تا با آن ها آشنا شوید و بتوانید روتین مناسبی را برای خود ایجاد کنید.

  • صدمه رسیدن به مو و خشک شدن ساقه های مو
  • وجود موخوره به صورت کم و زیاد در موها
  • داشتن موهای چرب به صورت کم و زیاد
  • ریزش موها به مقدار کم و زیاد
  • صدمه رسیدن به مو به خاطر رنگ کردن با مواد شیمیایی
  • معضلات مربوط به پوست سر همچون خارش، چربی پوست، پوسته پوسته شدن و شوره سر
  • کم حجم شدن موها

نحوه انجام روتین مراقبت مو

شما می بایست تا جنس موی خود را تشخیص دهید تا بر اساس آن محصولات مناسب روتین خود را تهیه نمایید. مثلا در صورتی که موهای خشکی دارید می بایست تا شامپوی مرطوب کننده دارای روغن آرگان را برای موهایتان تهیه کنید.

از سوی دیگر برای موهای چرب شامپوی شفاف کننده پیشنهاد می شود. جهت کمک به بازسازی موهای صدمه دیده و سالم شدن مو، می بایست به مدت یک بار در هفته آبرسانی موهای خود را انجام دهید. در قسمت بعدی همه گام های روتین مراقب مو را بیان کرده ایم. پس با ما همراه باشید.

شستن موها در صورت نیاز

شاید گمان کنید که نیاز است موهای خود را هر روز بشویید، ولی بیشتر مدل های مختلف مو باید تنها یک روز در میان یا چند بار در هفته شسته شوند. بنابراین سعی کنید بر اساس جنس موی خود و زمانی که کثیف شود، آن ها را بشویید.

باید بدانید آن هایی که دارای موهای نازک و صاف می باشند در مقایسه با آن هایی موهای مجعد و ضخیم دارند باید بیشتر وهای خود را بشویند. در ادامه برحسب جنس مو، روتین مختص به شستن موها بیان شده است.

  • در صورت داشتن موهای خشک هر سه روز یکبار آن را شستشو دهید.
  • در صورت داشتن موهای چرب، یک روز در میان موهای خود را شستشو دهید. چنانچه چربی موهایتان بیشتر بود هر روز این کار را انجام دهید.
  • در صورتی که موهایتان خشک و چرب نیست و حالت معمولی دارد سعی کنید تا هر سه روز یکبار اقدام به شستشو نمایید.
  • در کل باید بدانید که هر شخصی باید موهای خود را بشناسد و بر اساس نیاز خود و در صورت کثیف شدن، آن ها را بشوید.

اقدامات لازم در روتین مراقبت مو بعد از شستن موها

  • جهت شستشو موها می بایست تا آب ولرم به کار ببرید و سعی کنید تا اصلا موهایتان را با آب داغ نشویید. چراکه آب داغ روغن های نگهدارنده مو را که نقش حالت دهندگی طبیعی را دارند، نابود کرده و باعث کدر شدن مو می شود.
  • از شانه زدن و برس کشیدن موها در صورت خیس بودن جلوگیری کنید.
  • یک برس چوبی با دندانه پهن را جهت شانه زدن موهایتان بهکار ببرید.
  • در عوض به کار بردن سشوار بگذارید تا موها در هوا خشک شوند. زیرا که این ابزارهای گرمایشی موجب صدمه رسیدن به فولیکول های مو شده و در نتیجه خشکی و دو شاخه شدن مو را به دنبا خواهد داشت.

کوتاه کردن موها به شکل منظم

خوب است بدانید که موها ممکن است دچار موخوره شوند و در صورتی که برای زمان زیادی آن ها را کوتاه نکنید به ضرر شما خواهد بود. شما می بایست هر شش ماه و حتی بیشتر نوک موهای خود را کوتاه نمایید و در صورتی که موهایتان در معرض خشکی و موخوره می باشد هر شش هفته این کار را انجام دهید.

با توجه به این که موها و دست ها روغن های طبیعی دارند، دست زدن همیشگی به موها، موجب چربی و کثیف شدن آن ها می‌شود.

بنابراین سعی کنید تا مدل موهایتان به گونه ای باشد تا نخواهید همیشه به آن دست بزنید.

مراقبت از مو در مقابل رنگ مو و نور خورشید

سعی کنید تا موهای خود را رنگ نکنید. رنگ مو حاوی مواد شیمیایی بسیاری می باشد که به موها صدمه رسانده و اگر زیاد تکرار شود، بازسازی مو با مشکل روبرو می شود.

نور خورشید نیز باعث صدمه زدن به موها خواهد شد. نور خورشید باعث خشک شدن موها خواهد شد، بنابراین در زیر نور آفتاب از کلاه استفاده نمایید.

به کار بردن محصولات طبیعی جهت روتین مراقبت مو

محصولات مراقبت از موی گوناگونی در بازار موجود می باشند که جهت بهتر شدن سلامت مو می توانید آن ها را تهیه کنید، ولی باید بدانید که بهترین محصولات دارای مواد طبیعی می باشند، که در ادامه بیان شده اند:

  • روغن زیتون گرم موجب مرطوب شدن موهای خشک خواهد شد. این روغن را بر روی موی خود بزنید و بگذارید تا به مدت سه ربع رو موها بماند و سپس بشویید و آبکشی نمایید.
  • چای دم کرده و شیرین نشده باعث درخشنده شدن موها خواهد شد و از طرف دیگر رنگ طبیعی مو را بیشتر می کند. بعد از شستن موهایتان با شامپو، آن را با چای طبیعی بشویید. چای سیاه مخصوص موهای تیره و چای بابونه مخصوص موهای روشن می باشد.
  • روغن نارگیل همچون یک حالت دهنده طبیعی مو می باشد. روغن نارگیل را گرم کنید و به موهایتان بزنید و اجازه دهید تا نیم ساعت باقی بماند و سپس با شامپو بشویید و آبکشی نمایید.
  • عسل جهت تقویت کردن فولیکول های مو بسیار خوب می باشد. به میزان یکسانی عسل و شامپو را ترکیب کرده و بشویید و آبکشی نمایید.

رژیم غذایی سالم جهت داشتن موهای سالم

جهت تقویت موهای خود و بهتر رشد کردن آن، سعی کنید تا رزیم غذایی سالم داشته باشید. جهت حفظ سلامت، قدرت و رشد، مو باید مواد مغذی مخصوصی دریافت کند. بنابراین غذاهای دارای این مواد مغذی را در برنامه غذایی خود بگنجانید.

  • اسیدهای چرب مهم نظیر روغن بذر کتان، سالمون، گردو و بادام جهت مغذی کردن مو ضروری می باشند.
  • مصرف پروتئین موجود در غذاهایی همچون ماهی، مرغ، تخم مرغ و محصولات سویا را فراموش نکنید.
  • از میوه ها، سبزیجات، مرکبات، گوجه فرنگی و حبوبات که دارای اسید فولیک می باشند، استفاده نمایید.

محصولات مراقبت مو جهت داشتن روتین سالم

شامپوی خود را بر اساس جنس موهایتان انتخاب نمایید. شامپوهای گوناگونی برا انواع مو ها با قیمت های مختلفی در بازار موجود می باشند. شما باید شامپویی را انتخاب نمایید که سازگار با موهایتان باشد. پیش از تهیه شامپو، مواد استفاده شده در آن را چک کنید که برای شما مضر نباشند. مثلا موهای خشک نیاز به شامپوهایی با مواد مرطوب کننده و آبرسان نظیر روغن آرگان دارند. در مقابل هم موهای چرب نیاز به شامپوهای شفاف کننده دارند.

امتیاز این مقاله

ارسال دیدگاه