همه چیز درباره لک های تیره پوست و شیوه های محو کردن آن ها

همه چیز درباره لک های تیره پوست و شیوه های محو کردن آن ها

خوب است بدانید که لکه پوستی یا هیپرپیگمانتاسیون یکی از معضلات مربوط به پوست می باشد که با ایجاد ملانین، رنگ پوست تغییر خواهد کرد و لکه ‌های تیره و بدی روی پوست به وجود می آیند.

درباره لکه‌های پوستی یا هیپرپیگمانتاسیون

باید بدانید که لکه‌های پوستی یا Hyperpigmentation باعث می شود که پوست بدن تیره تر شود. این مشکل هم به شکل لکه‌های کوچک در پوست به وجود بیاید و هم همه پوست بدن را درگیر کند.

لکه‌های پوستی از زیاد شدن ساخت رنگدانه‌های پوستی یا ملانین ناشی نی شوند. این مشکل احتمالا به صورت لکه‌های تیره یا روشن در سطح پوست به وجود می آید و فاکتورهای گوناگونی باعث بدتر شدن این مشکل خواهند شد که از میان ان ها می توان به تابش نور خورشید، تغییرات هورمونی، صدمات نوری، مشکلات پوستی، وراثت، یا پیری پوست اشاره کرد.

لکه های پوستی از نظر زیبایی برای فرد مشکل ساز می باشند ولی شیوه های گوناگونی جهت مدیریت و درمان آن وجود دارد که از میان آن ها می توان به استفاده از کرم‌های روشن‌کننده، لیزر، ماسک‌های طبیعی، یا کرم‌های دارای ویتامین C و رتینول اشاره کرد.

دلیل به وجود آمدن لکه های پوستی تیره

لکه های پوستی به دلایل گوناگونی اتفاق می افتند کهه در ادامه بیان خواهیم کرد:

  • دلایل درونی در بدن که از میان آن ها می توان به آکنه، درماتیت آتوپیک، درماتیت تماسی تحریک کننده، درماتیت تماسی آلرژیک، پسوریازیس و … اشاره کرد.
  • دلایل بیرونی بدن که از میان آن ها می توان به سوختگی، پرتودرمانی، آفتاب سوختگی، لایه برداری شیمیایی، زخم، تاول و موارد این چنینی اشاره کرد.

گونه های مختلف لکه های پوستی تیره

لکه های پوستی دارای مدل های گوناگونی می باشند که از میان آن ها می توان به ملاسما، لکه‌های خورشیدی و لکه‌های پس از التهاب اشار کرد. در ادامه آن ها را توضیح خواهیم داد:

  • ملاسما نوعی از لکه های پوستی

ملاسما به خاطرتغییرات هورمونی در بدن ایجاد می شوند و در دوران بارداری بیشتر خواهند شد. ملاسمای پوستی احتمالا در هر ناحیه ای از بدن به وجود می آیند ولی متداول ترین نواحی جهت ظهور آن، شکم و صورت می باشد.

  • لکه‌های خورشیدی نوعی از لکه های پوستی

لکه‌های کبدی یا لنتیژین خورشیدی اسم دیگر لکه های خورشیدی می باشد. لکه‌های خورشیدی به دلیل در معرض بودن پوست برای زمان زیاد در مقابل نور خورشید می باشد. این لکه‌ها در نواحی که بیشتر در معرض آفتاب هستند نظیر دست‌ها یا صورت به وجود می آیند.

  • لکه‌های پس از التهاب نوعی از لکه های پوستی

این لکه‌ها به خاطر صدمه یا التهاب قسمتی از پوست به وجود می آیند. نوع متداول لکه‌های پس از التهاب، آکنه می باشد.

نحوه درمان لکه‌های پوستی تیره

درمان لکه های پوستی تیره به نوع و شدت آن بستگی دارد، ولی شیوه های گوناگونی جهت کنترل و کم شدن آن ها در ادامه بیان شده اند:

  • به کار بردن کرم‌ های روشن‌کننده دارای موادی نظیر هیدروکینون، آربوتین، ویتامین C، یا رتینول باعث کم شدن ساخت ملانین و روشن‌کردن لکه‌های پوستی خواهند شد.
  • مدل های گوناگون لیزر و نور مکمل نظیر IPL و فرکشنال لیزر قادر می باشند تا موجب کم کردن لکه های پوستی تیره و از بین رفتن آن ها شوند.
  • به کار بردن ماسک‌های طبیعی با موادی نظیر زردچوبه، عسل، یا آلوئه‌ورا باعث روشن شدن و بهبود لکه‌های پوستی خواهند شد.
  • به کار بردن کرم‌های ضد آفتاب در هر روز با SPF مناسب باعث کاهش تابش UV و ایجاد لکه‌های جدید خواهند شد.
  • به کار بردن محصولات ضد پیری دارای موادی نظیر آنتی‌اکسیدان‌ها و رتینول موجب تقویت سلول‌های پوست و کم شدن لکه های پوستی تیره خواهند شد.
  • درمان با پالس نوری شدید یا IPL، گونه ای از درمان لیزری غیر تهاجمی می باشد. پالس نوری شدید موجب کاهش ساخت کلاژن در درم می شود و اصولا به چندین جلسه احتیاج دارد. به علاوه به کار بردن این شیوه احتمالا سبب کم شدن چین و چروک، رگ های واریسی و منافذ باز پوست خواهد شد.
  • در صورتی که عمق این معضل رنگدانه‌های پوست به میزان یک تا دو میلی متر باشد مکانی که نیدل ‌های آر اف قادر به اثرگذاری باشند قابلیت درمان لکه های پوستی تیره با آر اف به آسانی امکان پذیر خواهد بود چراکه با تحریک سلول های ایمنی در اطراف نقاط لک ها و نابود شدن رنگدانه ‌ها مشکلات رنگدان‌های پوست به راحتی درمان خواهد شد.

حتما قبل از هر درمانی با پزشک متخصص مشورت نمایید تا مشکلی برایتان ایجاد نشود.

5/5 - (1 امتیاز)

ارسال دیدگاه