همه چیز در مورد خواص گیاه سیر

همه چیز در مورد خواص گیاه سیر

همانگونه که می دانید سیر از جمله گیاهان دارویی از دیرباز می باشد که از زمان‌های گذشته در کل دنیا به عنوان خوراکی و دارو به کار برده می شد. این گیاه ویژگی های بسیاری دارد و خواص بسیاری برای سلامت، لاغری و گوارشی دارد. به علاوه سیر دارای آلیسین، فیبر، ویتامین C، مواد معدنی و ترکیبات آنتی‌اکسیدان می باشد که موجب کم شدن فشار خون، بهتر شدن گرفتگی عضلات، تقویت سیستم ایمنی، کم شدن خطر بیماری‌های قلبی و عروقی و بهتر شدن کارکرد گوارش و سیستم هضمی خواهد شد. پیش از استفاده این ماده غذایی جهت درمان موارد بیان شده با پزشک طب سنتی مشورت کنید.

درباره گیاه سیر

گیاه سیر از جمله گیاهان بومی نواحی آسیای میانه و خاورمیانه می باشد و همچون یک محصول غذایی و دارویی با اهمیت می باشد. گیاه سیر به علت مزه و خواص خود، همچون یک ماده طبیعی و داروی گیاهی از دیرباز استفاده می شد. خاصیت ضد باکتری، ضد قارچ و ضد ویروسی آن موجب شده که نقش مهمی در بهتر شدن سیستم ایمنی بدن، کم شدن فشار خون، القای رشد مو، کم شدن التهابات و حتی کم شدن ریسک بعضی از بیماری‌ها نظیر بیماری قلبی عروقی داشته باشد.

به علاوه گیاه سیر همچون یک ضد اکسیدان پرقدرت می باشد و قادر است تا از سلول‌ها در مقابل صدمات اکسیداتیو اثرگذار باشد.

انواع سیر

گیاه سیر شکل های گوناگونی دارد که در ادامه بیان خواهیم کرد:

  • سیر تازه که در پخت و پز غذاها، سالاد‌ها و سس‌ها استفاده می شود.
  • سیر خشک همچون یک افزودنی در غذاها و درست کردن پودر سیر استفاده می شود.
  • سیر ترشی که در سرکه و نمک به کار می رود.
  • روغن سیر گرفته شده از تکه‌های سیر تازه یا خشک همچون روغن طعم‌دهنده و افزودنی به کار می رود.
  • عصاره و چودری که از سیر گرفته می شود.

مواد موجود در گیاه سیر

گیاه سیر دارای مواد بسیار خوبی می باشد و در هر ۱۰۰ گرم خود دارای ارزش غذایی بیان شده در ادامه می باشد:

۱۴۹ کیلوکالری

۳۳ گرم کربوهیدرات

۶ گرم پروتئین

۰.۵ گرم چربی

۲.۱ گرم فیبر

دارای ویتامین C، ویتامین B۶ و B۱

دارای مس، سلنیوم، فسفر و منیزیم

دارای ترکیبات گیاهی فعال به نام آلیسین

خواص و طبع سیر در طب سنتی

در طب سنتی، سیر با طبع گرم و خشک می باشد. سیر طبع گرمی دارد که موجب تقویت گرمای درونی بدن خواهد شد و موجب تقویت سیستم ایمنی و مبارزه با عفونت‌ها و بیماری‌ها خواهد شد. خوردن سیر باعث زیاد شدن سطح انرژی بدن شده و خستگی را رفع خواهد کرد.

خاصیت گیاه سیر

گیاه سیر خاصیت های زیادی دارد و در طب سنتی و طب مکمل در موارد زیر به کار برده می شود:

  • سیر دارای خاصیت ضد باکتری و ضد قارچ جهت مقابله با عفونت‌های قارچی و باکتریایی نظیر عفونت‌های روده، التهاب لثه و عفونت های دستگاه تنفسی می باشد.
  • سیر دارای خواص ضد التهابی برای کم کردن التهاب ‌های بیماری‌های التهابی نظیر آرتریت روماتوئید، التهاب مفاصل و التهاب ریه می باشد.
  • سیر سیستم ایمنی را با فعالیت ضد باکتری، ضد ویروسی و ضد قارچی تقویت می کند.
  • سیر فشار خون را کم تر می کند.
  • سیر باعث سلامت قلب و عروق، کم شدن سطح کلسترول بد و تری‌گلیسریدها در خون خواهد شد.

خاصیت سیر سیاه

سیر سیاه مدلی از سیر می باشد که پوسته‌ی آن رنگ سیاه دارد و خاصیت آن با سیر سفید فرق دارد. بعضی از خواص سیر سیاه در ادامه بیان شده اند:

  • آنتی‌اکسیدان قوی موجود در سیر سیاه از صدمات سلولی و پیری زودرس جلوگیری می کند.
  • گیاه سیر موجب تقویت و بهتر شدن کارکرد سیستم ایمنی و مبارزه با عفونت‌ها و بیماری‌ها خواهد شد.
  • حفظ سلامت قلب و عروق، بهتر شدن نمایه‌های خونی نظیر فشار خون، سطح کلسترول و التهابات مرتبط با بیماری‌های قلبی عروقی از خواص سیر سیاه می باشند.
  • فواید ضد قارچ و ضد باکتری و بهتر شدن وضعیت عفونت ‌های دستگاه تنفسی و گوارشی از خواص سیر سیاه می باشند.
  • بهتر شدن کارکرد مغز و کم شدن ریسک ابتلا به آلزایمر و پارکینسون از خواص سیر سیاه می باشند.

خاصیت روغن سیر سیاه برای مو

روغن سیر سیاه اصولا دارای دانه‌های سیر سیاه می باشد و همچون یک ماده مغذی و محصول طبیعی برای محافظت از موها به کار می رود. روغن سیر سیاه دارای مواد مغذی با اهمیتی نظیر ویتامین‌ها و مواد معدنی می باشد که موجب تغذیه و تقویت موها خواهد شد و همچنین لطافت و توان موها را بیشتر می کند. ترکیبات موجود در این روغن ساختار موها را تقویت کرده و موجب بهتر شدن حالت موهای صدمه دیده و شکننده خواهد شد. جهت درمان ریزش مو در زنان و مردان بسیار کاربردی می باشد.

خوردن سیر موجب رشد بهتر موها و بهتر شدن سلامت پوست سر خواهد شد و ریشه‌های مو را تقویت می کند. همچنین این گیاه مانع از ریزش موها خواهد شد. خاصیت ضد التهابی و ضد قارچی روغن سیر سیاه موجب کم شدن التهابات پوست سر و مشکلات مرتبط با قارچ‌ مویی نظیر قارچ سبورئیک خواهد شد.

خواص سیر در درمان ریزش موی سکه ای سر

ریزش موی سکه‌ای نوعی بیماری پوستی می باشد که موجب ریزش بخشی از موها خواهد شد. درمان ریزش موی سکه‌ای معظل می باشد و اصولا احتیاج به مشاوره متخصص دارد. درست است که بعضی شیوه ها و مواد طبیعی باعث سرعت بخشیدن به روند بهبودی خواهند شد، ولی پیشنهاد می‌شود پیش از به کار بردن هر گونه درمانی، به متخصص خود بگویید. گیاه سیر خاصیت ضد قارچ و ضد التهابی دارد و احتمالا در کم کردن التهابات پوست سر کمک خواهد کرد.

خواص سیر سیاه جهت کاهش وزن

بعضی ترکیبات موجود در سیر سیاه نظیر آلیسین اثر مثبتی روی متابولیسم بدن خواهند گذاشت. هنگامی که سرعت متابولیسم بیشتر شود، بدن کالری بیشتری سوزانده و موجب لاغری و کنترل وزن خواهد شد.

خاصیت سیر سیاه جهت بهبود بیماری دیابت

سیر سیاه نظیر سیر خام تازه قادر است تا مقدار قند خون را تنظیم نماید و برای درمان گیاهی دیابت کاربردی می باشد. کاهش قند خون زیاد از ابتلا به بیماری‌های جدی نظیر دیابت، نارسایی کلیوی و دیگر بیماری‌ها پیشگیری می‌کند. مقدار آنتی اکسیدان زیاد موجود در سیر سیاه باعث می شود بیماری دیابت بهبود یابد.

خواص سیر جهت درمان سرماخوردگی

گیاه سیر از جمله مواد طبیعی می باشد که دارای خاصیت ضدباکتریایی، ضد ویروسی و ضد التهابی می باشد و قادر است تا در درمان بعضی از عفونت‌ها مورد استفاده قرار گیرد. ولی خوردن سیر در سرماخوردگی باعث درمان کامل نمی شود. سرماخوردگی یک عفونت ویروسی می باشد که موجب التهاب مجاری تنفسی بالا یعنی گلو، بینی و حلق خواهد شد. خوردن سیر جهت تقویت سیستم ایمنی بدن و کم کردن التهابات مرتبط با سرماخوردگی بسیار کاربردی می باشد.

خاصیت درمانی سیر برای مردان

گیاه سیر خاصیت های بسیاری دارد و برای مردان هم فایده دارد. بعضی از خاصیت های سیر برای مردان در ادامه بیان شده اند:

  • فرایند جنسی را با فرستادن جریان خون بیشتر به اعضای تناسلی بیشتر می کند.
  • سطح تستوسترون را بالا می برد.
  • توان ضدباکتریایی و ضدالتهابی دارد.
  • سیستم ایمنی را بالا می برد.
  • ریسک بیماری‌های قلبی را کم می کند.
  • کلسترول بد را کم کرده و سطح کلسترول خوب را بالا می برد.

خاصیت درمانی سیر برای بانوان

گیاه سیر از قدیم همچون شیوه درمان طبیعی برای خیلی از بیماری‌های زنان می باشد. این ماده اثر بسیار خوبی روی تنظیم هورمون‌های زنانه، تقویت و زیاد شدن باروری، کنترل سیکل قاعدگی زنان و کم شدن التهاب و عفونت دستگاه تناسلی زنان خواهد گذاشت.

خاصیت درمانی سیر برای تخمدان ها

خوردن سیر خام می‌تواند تعداد و سایز فولیکول‌های کیستیک در تخمدان تحت درمان با آندروژن را کاهش دهد. خاصیت دیگر سیر خام برای تخمدان بالا بردن مقدار باروری در نتیج خوصیت آنتی اکسیدانی می باشد.

خاصیت درمانی سیر برای میخچه پا

طب سنتی جهت درمان خانگی میخچه پا، سیر را پیشنهاد می دهد. در این شیوه، یک دانه سیر را به صورت پوره دراورده و روی میخچه قرار دهید. اگر این کار را به صورت مداوم در دراز مدت انجام دهید موجب نابودی میخچه پا خواهد شد.

خاصیت درمانی سیر به صورت ناشتا

  • فشار خون و بیماری‌های قلبی عروقی را کاهش می دهد.
  • مشکلات معده را کاهش داده و کم می کند.
  • سیستم ایمنی بدن را به دلیل خاصیت ضدباکتریایی تقویت می کند.
  • ریزش مو را رفع می کند.
  • باعث درمان جوش و آکنه پوست خواهد شد.
  • بیماری‌ های تنفسی را درمان خواهد کرد.

خاصیت درمانی سیر خام

خاصیت های درمانی سیر خام در ادامه بیان شده اند:

  • گیاه سیر دارای خاصیت ضدباکتریایی و ضدالتهابی می باشد و با عفونت‌ها، التهابات و باکتری‌های مضر رویارویی می کند.
  • فشار خون را کاهش داده و سلامت قلب و عروق را حفظ می کند.
  • کلسترول بد را کم کرده و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروق را کاهش می دهد.
  • سلامت سلول‌ها را حفظ می کند.
  • سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند.

‏خاصیت مصرف سیر خام در شب

سیر خام خواص ضد ویروسی، ضد قارچی و ضد باکتریایی دارد و از بدن در برابر بیماری و عفونت مراقبت می‌کند. مصف سیر خام در شب موجب تولید گلبول‌های سفید بیشتری و در نتیجه بهبود سیستم ایمنی بدن خواهد شد.

خاصیت درمانی سیر برای زگیل تناسلی

سیر خام یا روغن سیر جهت درمان زگیل تناسلی مورد استفاده قرار می گیرد. یک حبه سیر تازه خام را پوره کرده و روی زگیل‌ تناسلی بزنید. بعد آن را ببندید و بگذارید به میزان ۸ تا ۱۰ ساعت روی آن بماند. بعد از سپری شدن این زمان آن را با آب گرم بشویید. اگر این کار را چندین هفته انجام دهید زگیل خوب خواهد شد. چنانچه سوزش یا خارش زیاد و درازمدت داشتید به نزد متخصص خود بروید.

خاصیت درمانی سیر برای عفونت گوش

از جمله شیوه های آسان جهت درمان عفونت گوش، به کار بردن سیر می باشد. شما می بایست تا یک حبه سیر تازه پوست گرفته را درون یک تکه گاز استریل بگذارد و درون گوش قرار دهید. اکنون کیسه آب گرم یا حوله گرمی را روی گوش بگذارید. سیر درون گوش توسط حرارت می‌تواند عفونت داخل گوش را از بین ببرد. دقت کنید که به هیچ وجه سیر به گوش شما وارد نشود.

خاصیت درمانی سیر برای فیبروم

خوب است بدانید که ویتامین B۶، مواد معدنی و ویتامین C در سیر موجب کنترل هورمون‌های زنانه خواهد شد. خوردن این ماده خوراکی باعث کاهش سایز فیبروم رحمی خواهد شد.

شیوه استفاده از سیر

جهت دستیابی به خواص بی نظیر سیر قادر می باشید تا آن را به صورت تازه و خام، عصاره یا پودر درون غذا، روغن سیر یا به شکل موضعی بخورید.

خاصیت درمانی حبه سیر برای فشار خون بالازیاد

سیر ترکیبات فعالی دارد که قادر است موجب کم شدن فشار خون شود، از میان این ترکیبات می توان به آلیسین که یک ترکیب فیتوشیمیایی است، اشاره کرد. آلیسین باعث زیاد شدن عروق خونی یا وازودیلاتاسیون خواهد شد و بنابراین موجی کم شدن فشار خون می شود. به علاوه، قورت دادن سیر به دلیل خاصیت ضد التهابی باعث بهتر شدن کارکرد سیستم عصبی و کم شدن التهابات عروقی خواهد شد.

خاصیت درمانی سیر سیاه برای کاهش وزن

خوردن یک حبه سیر سیاه هر روز صبح پیش یا با صبحانه باعث کم شدن وزن خواهد شد. خوردن سیر سیاه فرایند چربی سوزی کبد، شریان و دیگر اندام‌های بدن را تسریع می کند. همچنین می توانید سیر سیاه را به شکل روغن، پودر یا عصاره همراه سس، سالاد، سوپ یا نان مصرف نمایید.

بدی های مصرف سیر

سیر اصولا برای بیشتر اشخاص ریسکی ندارد و احتمالا موجب بوی بد دهان، سوزش معده، گاز معده و اسهال خواهد شد. خوردن سیر خام بدی های زیادی دارد و خطر خونریزی و واکنش‌های آلرژیک را زیادتر می کند. استفاده موضعی از سیر اصولا خطر بدی ندارد ولی برخی اوقات موجب سوختگی، سوزش یا خارش پوست خواهد شد. بدی های سیر در ادامه بیان شده اند:

  • باعث صدمه به کبد خواهد شد.
  • موجب ایجاد تهوع و استفراغ خواهد شد.
  • باعث رفلکس معده خواهد شد.
  • سبب مشکلات گوارشی خواهد شد.
  • فشار خون زیاد را کم خواهد کرد.
  • موجب ایجاد اگزما می شود.
  • باعث سردرد خواهد شد.
  • باعث سرگیجه خواهد شد.
  • موجب تعریق زیاد خواهد شد.

بدی های خوردن سیر برای مردان

سیر برای اکثر مردان در وضعیت معمولی و مصرف عادی مضر نمی باشد و موجب بهبود سلامت خواهد شد. با این وجود در موارد ویژه و با خوردن بسیار زیاد احتمالا مضر خواهد بود.

  • سیر زیاد موجب معضلات گوارشی، زخم معده، پلیپ معده یا روده، عفونت معده یا روده و سندرم روده تحریک‌پذیر خواهد شد.
  • سیر زیاد موجب افزایش دمای بدن و تحریک شدید به ویژه برای کسانی که فشار خون زیاد، بیماری قلبی، مشکلات عروقی یا دیابت دارند، تاثیرات بدی دارند.
  • سیر زیاد با داروهای ضد پلاکتی نظیر آسپرین و وارفارین، داروهای فشار خون، داروهای کنترل قند خون و داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی تداخل دارد.

بدی های خوردن سیر برای قلب

سیر با کنترل مقدار کلسترول و کم کردن فشار خون تاثیر مثبتی روی سلامت قلب دارد. استفاده زیاد سیر پرخطر می باشد. بدی های سیر برای قلب شامل تپش قلب، پیشگیری از لخته و انعقاد خون خواهد شد.

بدی های خوردن سیر برای کبد چرب

در برخی موارد با خوردن زیاد سیر مشکلاتی ایجاد می شود. در بعضی ها خوردن سیر خام موجب تحریک مجاری صفراوی و ساخت صفرا شده و برای آن هایی که سنگ صفرا دارند بد می باشد.

همچنین خوردن سیر خام با غذاهای سنگین احتمالا برای بعضی ها با کبد چرب مشکلات گوارشی به وجود می آورد. زیاد خوردن سیر به دلیل آنتی اکسیدان موجود در آن موجب صدمه به کبد خواهد شد.

مناسب ترین زمان مصرف سیر

برترین وقت خوردن سیر جهت کاهش وزن و چربی سوزی صبح‌ها و به صورت ناشتا می باشد.

مناسب ترین زمان مصرف سیر خام

مناسب ترین زمان مصرف سیر خام به صورت ناشتا می باشد که مقدار کلسترول بد خون را کم کرده و موجب سلامت قلب خواهد شد. بعضی پژوهش ها بیانگر این است که خوردن سیر پیش از تمرین و ورزش موجب زیاد شدن استقامت خواهد شد.

خوردن سیر خام پیش از تمرین موجب تامین انرژی بدن برای ورزش خواهد شد. اگر مشکلات گوارشی یا حساسیت به سیر دارید، می بایست با پزشک مشورت نمایید.

مناسب ترین زمان جهت مصرف سیر برای کاهش وزن

مناسب ترین زمان جهت خوردن سیر برای کاهش وزن، صبح‌ها با معده خالی می باشد زیرا موجب تجزیه و هضم چربی موجود در بدن خواهد شد. مواد موجود در سیر موجب سرعت بخشیدن فرایند چربی سوزی و کالری سوزی خواهد شد و باعث سیری زودهنگام خواهد شد و اشتها را کم می کند.

 

امتیاز این مقاله

ارسال دیدگاه