آیا فرزند من به کار درمانی نیاز دارد؟

آیا فرزند من به کار درمانی نیاز دارد؟

آیا کودک شما چهار دست و پا رفتن، ایستادن و راه رفتن یا صحبت کردن را کندتر از سایر کودکان هم سن خود می آموزد؟ آیا آنها برای آرام شدن پس از عصبانیت شدید تلاش می کنند؟

آیا کودک شما چهار دست و پا رفتن، ایستادن و راه رفتن یا صحبت کردن را کندتر از سایر کودکان هم سن خود می آموزد؟ آیا آنها برای آرام شدن پس از عصبانیت شدید تلاش می کنند؟ یا، آیا متوجه شده اید که به نظر نمی رسد آنها حوصله شستن دست ها یا بستن دکمه های پیراهن خود را داشته باشند؟ ما اشتیاق داریم که به کودکان و خانواده‌ هایشان کمک کنیم تا در انواع محیط‌ ها رشد کنند. ما هم برنامه‌ های کاردرمانی و گفتار درمانی پونک را برای کودکان ارائه می ‌دهیم که می‌ تواند به شما و فرزندتان با طیف گسترده‌ای از نگرانی ‌ها کمک کند.

اگر مطمئن نیستید که آیا کاردرمانی برای فرزندتان مناسب است یا خیر، به جای درستی آمده اید. بدون هیچ مقدمه ای، بیایید به 6 نشانه رایج که نشان می دهد کودک شما می تواند از کاردرمانی بهره مند شود، نگاهی بیاندازیم.

کاردرمانی چیست؟

به زبان ساده، کاردرمانی برای کمک به حفظ، بهبود یا کشف توانایی خود در انجام فعالیت های روزمره زندگی یا «شغل» طراحی شده است. در بزرگسالی، وقتی به کلمه شغل فکر می کنیم، اغلب فکر می کنیم که همان کلمه حرفه است، اما به کارهای روزمره ای که انجام می دهیم نیز مربوط می شود. کار درمانی شامل مواردی مانند پوشیدن لباس، دوش گرفتن، رانندگی با ماشین یا مراقبت از فرزندانمان است. تقریباً هر کاری که در طول روز با آن روبرو می شوید در رده «شغل» قرار می گیرد. به همین ترتیب برای کودکان، «شغل» آنها بازی، کشف و پرورش مهارت های مختلف آنها مانند لباس پوشیدن، مسواک زدن، دستشویی رفتن و غیره است. این همان چیزی است که ما در کاردرمانی کودکان روی آن تمرکز می کنیم. کاردرمانی در کودک می تواند بر روی بهبود عوامل مختلفی موثر باشد، از جمله:

-مهارت های حرکتی ظریف خود را توسعه دهند.

-مهارت های حرکتی درشت خود را توسعه دهند.

-آموزش خزیدن و راه رفتن

-یادگیری نحوه نوشتن و خواندن

-توسعه مهارت های مراقبت از خود

-توسعه مهارت های بصری و ادراکی

-هماهنگی دست و چشم

-مهارت های اجتماعی و مهارت های بازی خود را توسعه دهند.

-تنظیم عاطفی

-توسعه توانایی پردازش حسی آنها

-توسعه هسته

-یادگیری تعادل و هماهنگی خود و خیلی بیشتر

در نهایت، هدف از کاردرمانی کودکان این است که به کودک شما کمک کند تا حد امکان و متناسب با سن خود به استقلال برسد.

چگونه بفهمیم که آیا فرزند شما به کاردرمانی نیاز دارد؟

اکنون که کمی بیشتر در مورد کاردرمانی صحبت کردیم، حال ممکن است از خود بپرسید که چگونه بفهمم آیا فرزندم می تواند از آن بهره مند شود یا خیر. رزرو وقت ارزیابی از متخصصان ما در مرکز توانبخشی پونک بهترین راه برای تعیین مشکلات کودک شما است. با این حال، برخی از علائم نیز وجود دارد که باید در خانه به آنها توجه کرد. در مرحله بعد، ما در خصوص برخی از رایج ترین علائمی که نشان می دهد فرزند شما می تواند از کاردرمانی بهره مند شود، بحث خواهیم کرد.

1. آنها نقاط عطف رشد خود را برآورده نمی کنند؟

نقاط عطف رشد به والدین و مراقبان ابزار مفیدی برای ردیابی پیشرفت رشد فرزندشان می دهد. آنها تخمین تقریبی را برای اینکه چه زمانی باید انتظار داشته باشید فرزندتان به نقاط عطف خاصی برسد ارائه می کنند. آنها شامل نقاط عطفی مانند چهار دست و پا رفتن، راه رفتن، غذا دادن خوردن بصورت مستقل و صحبت کردن هستند. به عنوان مثال، نقاط عطف رشد کاردرمانی به ما می گوید که کودکان معمولاً می دانند چگونه در 10 ماهگی غذای انگشتی خود را تغذیه کنند و در 18 تا 24 ماهگی از قاشق استفاده کنند.

کاردرمانی یک انتخاب عالی برای کودکانی است که علائم تاخیر رشد را نشان می دهند. اگر فرزند شما برای رسیدن به نقاط عطف رشد خود تلاش می کند، کاردرمانی می تواند به رفع موانعی که ممکن است با آن مواجه باشد کمک کند. مداخله درمانی زودهنگام می تواند به کودک شما کمک کند تا در اسرع وقت به همسالان خود برسد.

چه کودکانی به کاردرمانی نیاز دارند؟

2. آنها با مهارت های حرکتی ظریف خود دست و پنجه نرم می کنند؟

مهارت های حرکتی ظریف به شما کمک می کند تا مجموعه کاملی از حرکات کوچک مورد نیاز برای انواع کارهای روزمره را انجام دهید. اینها شامل حرکات کوچکی است که با عضلات دست و مچ شما انجام می شود، مانند دست زدن یا گرفتن اشیا در انگشتان. به راحتی می توان اهمیت مهارت های حرکتی ظریف را دست کم گرفت. از این گذشته، انجام حرکات ساده با دستان خود مهارتی است که بسیاری از ما آن را بدیهی می دانیم. با این وجود، آنها این امکان را برای ما فراهم می کنند که کارهای لازم برای بقای خود مانند خوردن و حمام کردن را انجام دهیم. بنابراین کودکان با ضعف در مهارت ‌های حرکتی ظریف معمولاً در یادگیری مهارت‌هایی مانند نقاشی، استفاده از قیچی و استفاده از ابزار غذا خوردن دچار مشکل می ‌شوند. اگر کودک شما با مهارت های حرکتی ظریف خود دست و پنجه نرم کرده است، مرکز کاردرمانی پونک می تواند به شما کمک کند. کاردرمانگر کودک شما می تواند از ابزارها و فعالیت های مختلفی برای بهبود مهارت های زیر استفاده کند:

-دست خط

-مهارت های حرکتی دیداری

-تغذیه و بلعیدن

-استحکام – قدرت

-ادراک بصری

-هماهنگی دست و چشم

-مهارت های مراقبت از خود

-این مهارت ها نیز یکی از پایه های یادگیری تایپ با صفحه کلید است و در دنیای مدرن امروزی، ناتوانی در تایپ کردن، شغل و گزینه های خلاقانه فرزند شما را در آینده محدود می کند.

3. آنها در مهارت های حرکتی درشت خود با مشکل مواجه هستند؟

در مقابل، مهارت های حرکتی درشت شامل حرکات بزرگ بدن است. اینها شامل هر حرکتی است که کودک شما انجام می ‌دهد که نیاز به استفاده از قسمت‌ های بزرگتر بدنش مانند بازوها، پاها، بالاتنه یا هسته بدن او دارد. حرکات درشت حرکتی حرکات پیچیده ای هستند که نیاز به انجام کل بدن دارند. اگر متوجه مهارت های حرکتی درشت ضعیف یا تعادل ضعیف می شوید، ممکن است کودک شما نیز با مهارت های حرکتی ظریف خود دست و پنجه نرم کند. این به این دلیل است که هر دوی حرکات درشت و ریز به داشتن یک پایه پشتیبانی قوی متکی هستند. در بدن شما، آن پایه تکیه گاه تنه یا هسته شماست. یک هسته قوی پایه ای پایدار برای عملکرد بازوهای شما فراهم می کند. سعی کنید خوب و بلند بنشینید و سپس نام خود را بنویسید. حالا آن را در حالی که خوابیده اید امتحان کنید. در مچ دست و دست شما برای نوشتن در حالتی که در حالت خمیده هستید، تلاش بیشتری لازم است. این باعث می ‌شود نوشته ناخوانا شود یا دست شما سریع ‌تر خسته شود.

این نشان می دهد که چگونه قدرت اصلی با مهارت های حرکتی ظریف مرتبط است و برای رشد کودک بسیار مهم است.

کار درمانی چیست؟

4. آنها با پردازش ورودی های حسی دست و پنجه نرم می کنند؟

در کودکی می آموزیم که هر فردی دارای پنج حس اساسی است: بینایی، بویایی، لامسه، شنوایی و چشایی. با این حال بسیاری از مردم متوجه نیستند که این حواس توسط همه یکسان تجربه نمی شود. کودکان مبتلا به اختلال پردازش حسی ممکن است به راحتی در هنگام تجربه اطلاعات حسی خاص دچار استرس، استرس یا اضطراب شوند. به عنوان مثال صداهایی که بیشتر ما آنها را فقط به عنوان «صدای پس زمینه» در نظر می گیریم مانند صداهای ترافیک می تواند واکنش های شدیدی را در کودکان مبتلا به اختلال پردازش حسی ایجاد کند. اگر کودک شما در پردازش ورودی های حسی مشکل دارد، ممکن است متوجه شوید که آنها:

-پس زدن در صداهای بلند

-هنگام تماس پاسخ نمی دهد.

-به محرک های فیزیکی مانند گرما و سرما پاسخ نمی دهد.

-از لمس شدن متنفر است.

-برچسب های لباس او را اذیت می کند.

-نسبت به رایحه های قوی مانند شمع یا عطر بیزاری نشان می دهد.

-فوق العاده دست و پا چلفتی هستند.

-در مقابل خواب مقاومت می کند.

-محدودیت غذایی دارند.

اگر کودک شما دارای اختلال پردازش حسی است، یک کاردرمانگر می تواند به افزایش تحمل در برابر محرک های حسی کمک کند و در عین حال پاسخ های تنظیم زدایی عاطفی را کاهش دهد.

5. آنها برای ایجاد عادات مراقبت از خود تلاش می کنند؟

مهارت های خود مراقبتی حول توانایی شما برای انجام وظایف روزانه لازم برای بقاء مانند تغذیه، لباس پوشیدن و بهداشت می چرخد. در کودکان، مهارت های مراقبت از خود شامل وظایف متناسب با سن رشد کودک است. به عنوان مثال، کودکانی که خیلی کوچکتر از آن ها می توانند دندان های خود را به تنهایی مسواک بزنند، همچنان می توانند با کمک به قرار دادن خمیر دندان روی مسواک، در این فعالیت مراقبت از خود شرکت کنند. مهارت های مراقبت از خود به ویژه برای کمک به تقویت حس استقلال در کودک شما مهم است. آنها برای شرکت در مدرسه و همچنین گردش های اجتماعی ضروری هستند. بنابراین، کودکانی که با مهارت‌ های مراقبت از خود دست و پنجه نرم می ‌کنند، ممکن است در معرض خطر عواقب اجتماعی آینده، مانند قلدری و عزت نفس پایین باشند.

6. آنها در تنظیم احساسات خود با مشکل روبرو هستند؟

کودکانی که با تنظیم احساسات خود دست و پنجه نرم می کنند معمولاً در موقعیت های استرس زا و احساسی آرام می گیرند. آنها همچنین ممکن است نسبت به همسالان خود به دفعات بیشتر و برای مدت طولانی تری دچار عصبانیت شوند. اگر کودک شما با تنظیم عاطفی خود دست و پنجه نرم می کند، ممکن است متوجه شوید که او به راحتی و بدون دلیل روشن ناراحت می شود. یک کاردرمانگر می تواند به حل مشکل کودک شما کمک کند تا علت اصلی پاسخ عاطفی او را مشخص کند. علاوه بر این، آنها می توانند استراتژی های خود آرام سازی را هم برای شما و هم برای فرزندتان ارائه دهند تا با طغیان های عاطفی آینده مقابله کرده و آنها را به حداقل برسانید.

همانطور که می بینید، کاردرمانی یک راه حل همه کاره برای مسائل مختلف است. اگر مایلید اطلاعات بیشتری در مورد اینکه چگونه کاردرمانی می تواند به شما و فرزندتان کمک کند بشنوید، از طریق شماره های 09202120214-09356117742با ما تماس بگیرید.

امتیاز این مقاله

ارسال دیدگاه