اقدامات لازم جهت کاشت تربچه در گلدان

اقدامات لازم جهت کاشت تربچه در گلدان

همانگونه که می دانید تربچه از جمله صیفی جات فاقد چربی و کلسترول می باشد که کاشت آن قواعد و زمان مخصوصی دارد. با ما همراه باشید تا در این مقاله از سایت هشتیا در مورد شیوه کاشت تربچه شما را راهنمایی کنیم.

نخست می‌بایست تا نوع تربچه را جهت کاشت مشخص کنید. باید بدانید که انواع بسیاری تربچه نظیر هیبرید و گرده افشان وجود دارند.

اگر در این کار خبره نیستید، گیاه تربچه Cherry Belle را بکارید، چراکه تنها طی ۲۲ روز رشد می کند و مزه بسیار خوبی نیز خواهد داشت. تربچه‌های بهاره را خیلی ها می شناسند. مثلا تربچه Cherry Belle، که بخش بیرونی آن‌ قرمز و بخش داخلی آن سفید است.

در نظر بگیرید که در کدام فصل یعنی بهار یا پاییز قصد کاشت تربچه را دارید. تربچه ها خیلی زود رشد می کنند، برای مثال، تربچه تابستانه نظیر تربچه بهاره می‌باشد. ولی تربچه تابستانه میل آهسته‌تری به رشد دارد و به میزان ۶ تا ۸ هفته زمان می برد تا رشد کند.

همچنین تربچه زمستانه در مقایسه با تربچه بهاره و تابستانه خیلی بزرگتر و سفت‌تر می باشد و رشد آن بیشتر زمان می برد. شما باید تربچه زمستانه را جهت برداشت در فصل پاییز یا زمستان، در پایان تابستان بکارید. از بین تربچه‌های زمستانه می توان به تربچه های Daikon و Champions اشاره کرد.

از سوی دیگر تربچه Daikon قادر است تا به میزان ۱۸ اینچ یعنی ۴۵ سانتی متر رشد کند و ۶۰ روز زمان می برد تا بالغ شود. باید بدانید که این تربچه مزه تندی دارد.

خوب است بدانید که تربچه را می بایست در جایی با نور کامل یا سایه کم بکارید و همچنین خاک سست و نرم و زهکش خوب هم برای کاشت ان لازم است. پیش از کاشت، هر گونه سنگی را از خاک بیرون بیاورید؛ چراکه ریشه‌ها در کنار سنگ‌ها در مسیر خود شکافته و ترک می‌خورند.

به علاوه پیش از کاشت تربچه ها، مواد آلی نظیر کمپوست، کود کشاورزی و یا برگ‌های کپکی را درون خاک بگذارید. اطمینان حاصل کنید که تربچه‌ها نور خوبی بگیرند. وگرنه برگ های آن بزرگ و ریشه بسیار کوچک خواهد شد.

نور خیلی زیاد نیز می‌تواند موجب شود که تربچه به بذر رود. خاک می بایست فاقد سنگ و کلوخ بوده و به درستی زهکشی شود. اندازه pH آن می بایست میان ۵٫۸ تا ۶٫۸ باشد. از مقدار بسیاری مواد آلی نظیر کمپوست در خاک استفاده نمایید. جهت رسیدن به نتیجه بهتر، آزمایش خاک را انجام دهید یا نمونه‌های خاک را به آزمایشگاه ارسال کنید تا مواد مغذی خاک ارزیابی شود.

حداقل به میزان یک هفته پیش از کاشت تربچه هر نوع اصلاحی را در خاک انجام دهید. تربچه یک محصول فصل خنک می باشد که بهتر است در فصل بهار و پاییز آن را بکارید. رشد تربچه در ماه‌های گرم تابستان موجب بلوغ زودرس آن خواهد شد. خوب است بدانید که به رشد سریع و کم برگ گیاه که باعث گل دهی و ایجاد تخم زود هنگام جهت تولیدمثل شود، بولت شدن یا بلوغ زودرس گیاه می گویند.

شما قادر می باشید تا نخستین محصول تربچه را به میزان ۲ هفته پیش از آخرین یخبندان در بهار بکارید؛ چراکه تربچه یخبندان را به خوبی تحمل خواهد کرد. با گرم شدن هوا، رشد تربچه‌ها را متوقف نمایید. یعنی چنانچه پشت سر هم روز‌ها دمای ۶۰ درجه فارنهایت یا ۱۶ درجه سانتیگراد یا بالاتر بود، می بایست مانع کاشت تربچه شوید تا هوا خنک شود. یک تربچه معمولی بهاره، در زمان ۵ روز جوانه می‌زند و در طول ۳ تا ۴ هفته جهت برداشت حاضر خواهد شد.

با توجه به اینکه تربچه‌ها بسیار سریع رشد می‌کنند، می‌توانید با انجام کشت مخلوط تربچه را میان تعدادی سبزیجات که سرعت رشد کم دارند، بگذارید. به علاوه شما قادر می باشید تا هر هفته با کاشت یک ردیف جدید تربچه، توالی کاشت را اجرا کرده و به مدت طولانی تری تربچه برداشت نمایید.

امتیاز این مقاله

ارسال دیدگاه