امکان بروز افسردگی و اضطراب با افزایش وزن

امکان بروز افسردگی و اضطراب با افزایش وزن

در صورتی که دارای وزن زیادی می باشید، خوب است بدانید که بنابر پژوهش های انجام شده اضافه وزن و چاقی ارتباط مستقیمی با افسردگی و اضطراب دارد بنابراین می بایست تا در صورت بروز افسردگی سریعا اقدام به کاهش وزن نمایید.

اضافه وزن زیاد بیانگر یک مشکل بهداشتی جهانی می باشد که خصوصا در کشورهای کم درآمد سریعا در حال رشد می باشد و رایج شده است. اخیرا فدراسیون جهانی چاقی پیش بینی کرده که تا سال ۲۰۳۰ میلادی، حدودا یک میلیارد نفر در همه دنیا دچار معضل اضافه وزن خواهند شد.

بر اساس پژوهش ها مشخص شده که چاقی ریسک ابتلا به بیماری های مزمن نظیر دیابت، بیماری های قلبی عروقی، سکته مغزی، اختلالات اسکلتی عضلانی نظیر آرتروز و بعضی از سرطان ها را بیشتر خواهد کرد.

به علاوه این مطالعات بیانگر این می باشند که افزایش بیش از حد وزن نه تنها از لحاظ سلامت فیزیکی برای بدن مضر می باشند، بلکه از نظر روانی تا مقدار زیادی تاثیرگذار خواهد بود. تحقیقات زیادی مشخص کردند که افزایش وزن با علائمی همچون افسردگی و اضطراب ارتباط مستقیمی دارند.

از سوی دیگر باید بدانید که اضطراب و افسردگی باعث ایجاد مشکل در کار، روابط اجتماعی و بین فردی خواهد شد. چاقی و افسردگی مشکلات رایجی می باشند و در افراد با اضافه وزن زیاد منجر به افسردگی و اضطراب خواهد شد.

از جمله با اهمیت ترین عوارض مربوط به چاقی مشکلات روانی آن می باشد. بدین شکل که چاقی منجر به اعتماد به نفس کم، مشکلات هیجانی، اضطراب و افسردگی و انزوای اجتماعی خواهد شد.

به علاوه رابطه دو سویه ای میان افسردگی و اضافه وزن وجود دارد به گونه ای که بالا رفتن مصرف غذا و کم شدن فعالیت بدنی منجر به افسردگی و اضطراب خواهد شد و از سویی تصورات بدنی منفی افراد چاق باعث کم شدن اعتماد به نفس و ایجاد مشکلات روانی خواهد شد.

اضافه وزن و چاقی از مسائل بهداشتی به شمار می رود و دومین فاکتور قابل پیشگیری از مرگ پس از سیگار کشیدن می باشد و وجود آن در جامعه رابطه مستقیمی با میزان سلامت آن جامعه دارد. درباره روان شناختی چاقی باید به خوردن هیجانی اشاره کرد به گونه ای که برخی اوقات افراد جهت دوری از اتفاقات بد خود و یا بعد از نرسیدن به آرزوهای خود شروع به خوردن زیاد می کنند. از سوی دیگر پژوهش ها نشان دادند که افراد دارای وزن زیاد در صورت بروز استرس یا حالت های هیجانی مثل افسردگی یا اضطراب شروع به پرخوری خواهند کرد.

ارتباط مستقیمی میان برنامه غذایی کم کالری با نسبت پروتئین افزاینده و بهتر شدن خصوصیات روانی اشخاص چاق وجود دارد به گونه ای که امتیاز مولفه های افسردگی و استرس در افراد گروه مداخله به شکل چشمگیری بهتر شده بود که با یافته های پژوهش صورت گرفته در این حیطه نیز یک جهت است. پژوهش دیگری بیانگر این بود که چاقی ریسک ایجاد افسردگی در افراد را زیاد می کند و زنان چاق نیز بیشتر در معرض ابتلا به اضطراب می باشند.

از سوی دیگر عوض شدن هنجارهای موجود در جامعه، توجه زیاد به مد و به علاوه موضوع زیبا بودن لاغری و زشت بودن چاقی، موجب زیاد شدن افسردگی و مشکلات روحی و روانی در زنان با اضافه وزن خواهد شد. در این گونه افراد داشتن برنامه های غذایی با کالری کم قادر است تا مقدار دریافت انرژی و شاخص های تن سنجی را تحت تاثیر قرار دهد و به صورت غیر مستقیم قادر است باعث بهبود وضعیت های روانشناختی افراد با اضافه وزن بالا شود.

به علاوه بعضی از پژوهش ها بیانگر این است خیلی ها که در رسیدن به وزن ایده آل خود با مشکل روبرو شده اند، مشکلات افسردگی را به شکل روزانه، ماهیانه و فصلی تجربه خواهند کرد که نتیجه آن مصرف مواد غذایی غنی از کربوهیدرات ها و عدم انجام ورزش های بدنی و افزایش وزن زیاد می باشد.

عدم افزایش وزن گام نخست در جلوگیری از معضلات هیجانی و عاطفی می باشد و درمان اضافه وزن احتمالا شیوه ای جهت رویارویی با مشکلات روانی است. بنابراین باید به مسائل روانشناختی در افراد با اضافه وزن زیاد توجه کرد.

یافته های پژوهش مشخص کرد که داشتن برنامه های غذایی کم کالری با نسبت پروتیئن زیاد در کنار تنظیم کارهایی نظیر فعالیت فیزیکی، به شکل چشمگیری موجب بهتر شدن افسردگی و اضطراب در افراد چاق خواهد شد.

5/5 - (1 امتیاز)

ارسال دیدگاه