امکان مسمومیت با گاز مونوکسید کربن یا co

امکان مسمومیت با گاز مونوکسید کربن یا co

خوب است بدانید که فلوشیپ طب اورژانس دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، مسمومیت با گاز مونوکسید کربن پر خطر اعلام کرده و همچنین در این خصوص بیان کرده که مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن بسیار پرخطر و بی صدا می باشد. باید بدانید که این گاز بدون هیچ علامتی و افراد را درگیر کرده و باعث مرگ آن ها می شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی یعنی دکتر افشین امینی بیان کرد به علت اینکه گاز در کشور ما بسیار استفاده می شود، ممکن است در فصل‌های سرد سال بسیاری از افراد درگیر این گاز خطرناک شوند.

دکتر امینی عنوان کرد که مسمومیت با این گاز سمس هیچ علامتی ندارد و هشداری به شما نخواهد داد.

ایشان همچنین اظهار کرد که گازگرفتگی فقط با دستگاه های گرمایشی گازی خانگی صورت نمی گیرد و سوخت‌هایی نظیر نفت، بنزین و ترکیبات و مشتقات نفتی هم موجب گازگرفتگی می شوند.

او ادامه داد که مثلا در صورتی که در پارکینگی دربسته با ماشین روشن باشید، احتمال دارد با این گاز خطرناک مسموم شوید.

این عضو هیئت علمی همچنین گفت چنانچه سیستم گرمایشی شما در منزل و یا محل کار، بخاری‌های گازی باشد، دقت کنید که حتما باید تهویه موضوعی داشته باشد.

به علاوه دکتر امینی بیان کرد سیستم های گرمایشی که سوخت و ساز مواد فسیلی ندارند نظیر رادیاتورها برای استفاده در خانه مناسب تر می باشند.

او گفت که نخستین علامت گازگرفتگی، سردرد یا احساس گیجی می باشد و شما نباید هیچ وقت نزدیک بخاری و یا دیگر سوخت‌های فسیلی بخوابید.

فلوشیپ طب اورژانس در این خصوص گفت که باید در محیطی که گاز مونوکسید کربن وجود دارد به محض اینکه فردی با علائم گازگرفتی را دیدید سریعا او را به فضای باز برده تا نفس بکشد. همچنین چنانچه کسی ایست قلبی کرده باشد می بایست تا احیای قلبی ریوی برای او انجام دهید. به علاوه اگر کسی با تنگی نفس یا کاهش هوشیاری مواجه بود می بایست سریعا به اورژانس تماس گرفته و او را به فضای باز ببرید.

دکتر امینی ادامه داد که در ترافیک‌های سنگین در تونل‌های بزرگ که ته تونل بسته شده و خودروها هیچ حرکتی ندارند اصلا ماشین را روشن نگه ندارید و با وارد شدن به تونل شیشه‌های خودرو خود را بالا بکشید و در محیط ماشین نفس بکشید؛ چراکه در این محیط پر از گاز های سمی بوده و خیلی خطرناک می باشد.

امتیاز این مقاله

ارسال دیدگاه