خواص شگفت انگیز موجود در دانه های خرما

خواص شگفت انگیز موجود در دانه های خرما

خوب است بدانید که دانه‌های خرما دارای اسید اولئیک، فیبر غذایی و پلی‌فنول‌ها می باشند که موجب کم کردن بیماری‌های قلبی عروقی و بهتر شدن سلامت کلی خواهند شد.

پس سعی کنید تا دانه های ارزشمند خرما را دور نریزید و از خواص آن ها بهره ببرید.

با پژوهشی که در کتاب “خواص عملکردی غذاهای سنتی” انجام شده است، مشخص شده که دانه‌های خرما دارای اسید اولئیک، فیبر غذایی و پلی‌فنول‌ها می باشند که موجب کم کردن بیماری‌های قلبی عروقی و بهتر شدن سلامت کلی خواهند شد.

هسته خرما منبه غنی از آنتی اکسیدان

با توجه به پژوهشی در مجله Chemistry and Biodiversity، مشخص شده که آنتی اکسیدان ها وظیفه با اهمیتی در غیرفعال کردن رادیکال های آزاد در بدن دارند و همچنین مانع از استرس اکسیداتیو و التهاب می شوند. باید بدانید که دانه‌های خرما غنی از این آنتی‌اکسیدان‌های قوی می باشند که در نتیجه موجب کاهش خطر گرفتاری به بیماری‌های حاد شده و از سیستم ایمنی سالم پشتیبانی می کنند.

خاصیت نهفته ضد التهابی در هسته خرما

نتایج برخی ازتحقیقات حاکی از آن است که مواد موجود در دانه‌های خرما خاصیت خواص ضد التهابی دارند. این مواد غنی التهاب در بدن را کاهش داده و قادر می باشند تا موجب بهتر شدن سلامت مفاصل و کم شدن احتمال ابتلا به بیماری های التهابی شوند.

سلامت دستگاه گوارش با هسته خرما

باید بدانید که فیبر موجود در دانه خرما موجب سلامت دستگاه گوارش خواهد شد. فیبر باعث بهتر شدن حرکات روده خواهد شد، همچنین مانع از یبوست شده و از میکروبیوم روده سالم حمایت می کند. هسته خرما را در رژیم غذایی خود استفاده کنید تا سیستم گوارش سالم تری داشته باشید.

تنظیم قند خون با هسته خرما

یک پژوهش در کنفرانس IOP: Earth and Environmental Science مشخص کرد که دانه خرما می تواند میزان قند خون را کنترل کند. این تحقیقات بیان کرد که مواد موجود در دانه‌های خرما شاید موجب تنظیم متابولیسم گلوکز شود. پس هسته خرما برای اشخاص دارای بیماری دیابت یا افرادی که ممکن است به این بیماری مبتلا شوند، مناسب می باشد.

مزایای هسته خرما برای سلامت قلب

این دانه همچنین برای سلامت قلب نیز مفید می باشد. با پژوهشی در Contemporary Clinical Trials Communications مشخص شد که علاوه بر کم کردن سطح کلسترول و تنظیم فشار خون  این ماده غذایی می تواند به شما در حفظ سلامت قلبتان نیز کمک کند.

نحوه استفاده از هسته خرما

اصولا خوردن هسته خرما در کنار خود میوه خرما رایج نمی باشد. ولی اگر خواستید از این ماده غنی استفاده کنید باید هسته های خرما را خشک و سپس آسیاب کرده و همچون پودر آن را در انواع غذاها یا نوشیدنی های خود استفاده نمایید.

بهترین روش جهت درست کردن پودر هسته خرما در ادامه شرح داده شده است:

  • در ابتدا تعداد 15 تا 20 هسته خرما را کاملا تمیز کنید و یک روز آن ها را در آفتاب جهت خشک شدن بچینید.
  • در مرحله بعد این هسته ها را درون یک ظرف مناسب روی شعله متوسط تفت دهید تا زمانی که با دسن پودر شوند. دقت کنید که دانه ها نسوزانید یا سیاه نکنید.
  • بعد از تفت دادن دانه ها، آن ها را به کمک دست خرد نمایید و پس از آن با کمک یک همزن این کار را بکنید.
  • پودر خرما شما حاضر است. شما می توانید یک قاشق از این پودر پرخاصیت را در شیر گرم ریخته و هر صبح میل کنید.

در ابتدا مقدار کمی از این پودر را مصرف کنید تا عکس العمل بدن خود به آن را ببینید. اگر شما مشکل خاص و یا رژیم خاصی دارید، می بایست پیش از استفاده از پودر هسته خرما با یک متخصص تغذیه صحبت کنید و از او مشاوره بگیرید.

امتیاز این مقاله

ارسال دیدگاه

دیدگاه ها
  1. mahya :
    7 ماه پیش

    مطالب خوب بود درمورد خواص دانه خرما خیلی مطالب مفیدی فهمیدم

  2. Elham :
    7 ماه پیش

    این سایت مطالب آموزنده و جالب و سرگرم کننده دارد

  3. تینا :
    7 ماه پیش

    چه جالب ،نمیدونستم ،عالی بود

  4. الهام :
    7 ماه پیش

    جالب بود نمیدونستم مطلب عالی