فواید پوست تخم مرغ

فواید پوست تخم مرغ

گروهی از پژوهشگران اخیرا مقاله‌ای در نشریه Progress in Organic Coatings انتشار داده اند که بیانگر به کار بردن نانوذرات تولیدی از پوسته تخم‌مرغ می باشد. این نانوذرات می توانند همچون پرکننده‌ ای در پوشش‌های ضدخوردگی فولادی مورد استفاده قرار گیرند.

خوب است بدانید که پوسته تخم‌مرغ به علت داشتن ترکیبات ویژه موجود در خود بسیار مورد استفاده قرار گرفته‌اند. از جمله موارد استفاده از این ترکیبات، به کار بردن آن ها در ماتریکس اپوکسی غنی از فلز روی می باشد که جهت محافظت از فولاد در مکان های دارای محلول کلرید سدیم استفاده می شوند.

همانطور که پژوهشگران بیان کرده اند خوردگی فلزی موجب چالش و خسارات صنعتی خواهد شد. این خسارات شامل ضررهای مالی و همچنین خطرات زیست محیطی می باشند. پژوهشگران بر این باورند که پوشش‌های آلی قادر می باشند از فلزات در مکان های خورنده نگهداری کنند.

خوب است بدانید که پرکننده‌هایی از جنس پوست تخم‌مرغ قادر می باشند فعالیت ضد خوردگی را به وسیله محافظت سدی و اثر کاتدی تقویت کنند. پوست تخم‌مرغ حدودا دارای ۹۵ درصد کربنات کلسیم یا CaCO3 و ۵ درصد مواد پروتئینی می باشد.

پژوهشگران همچنین گفته اند که این نانوذرات به دست آمده با روش شیمیایی از پوست تخم‌مرغ، در پوشش‌های ضد خوردگی مبتنی بر روی-اپوکسی در محل خوردگی به کار برده نشده اند.

پژوهشگران سه نمونه از پوشش‌های غنی از روی دارای ذرات پوسته تخم مرغ را فراهم کردند و با ترکیب آن ها پوشش مورد نظر خود را ایجاد کردند.

تحقیقات بیانگر این است که این نانوذرات هم چون پرکننده در ماتریس روی-اپوکسی، سبب استحکام قابلیت سدی و ویژگی های محافظت کاتدی در پوشش شده و در نتیجه فعالیت ضد خوردگی را بهبود می بخشند.

پژوهشگران با انجام تحقیقات بسیاری به این نتیجه رسیدند که این پوشش روی قادر است تا فعالیت ضد خوردگی خوبی را در مکان های شور داشته باشد. جهت رسیدن به این نتیجه ترکیبات پوسته تخم مرغ را به شیوه آبکاری با فلز روی، بر بستر فولاد نرم گذاشتند و ویژگی محافظت در مقابل خوردگی را در آن دیدند.

تحقیقات همچنین مشخص کرد که یک پوشش دو لایه موجب زیاد شدن فعالیت ضد خوردگی پوشش‌های کامپوزیتی روی خواهد شد و محافظت شایان ذکری از یک مخزن فولادی نرم دارای بیودیزل را ایجاد می‌کند.

جهت فعالیت قوی محافظت در مقابل خوردگی، تیم پژوهشگران کربنات کلسیم به وجود آمده از کلسیت، سنگ مرمر و پوسته تخم مرغ را در یک ماتریس اپوکسی به کار برد. این محصول یک رنگ فریت روی مبتنی بر اپوکسی می باشد که قادر است جهت محافظت از میلگرد درون بتن به کار برده شود.

نتایج به دست آمده از این تحقیق بیانگر این است که چطور به کار بردن نانوذرات به دست آمده از پوسته تخم مرغ به صورتی پایدار می تواند جهت ایجاد خاصیت ضدخوردگی در پوشش‌های اپوکسی غنی از روی در مکان های خورنده دریایی به کار برده شود.

امتیاز این مقاله

ارسال دیدگاه