مراقبت از پا در بیماران مبتلا به دیابت

مراقبت از پا در بیماران مبتلا به دیابت

باید بدانید که مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی یعنی محمدرضا سربازی بیان کرد که بیماران مبتلا به دیابت باید مراقب باشند تا پاهایشان زخم نشود.

این مدیر همچنین عنوان کرد که بیماران دیابتی باید با چگونگی نگهداری از پاهایشان آشنا باشند. ایشان همچنین بیان کردند که از جمله عوارض بیماری دیابت آسیب عروق کوچک و بزرگ می باشد که در یک زمان به اندام‌های گوناگون بدن مثل چشم‌، قلب و کلیه صدمه وارد می کند.

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اظهار کرد که بیماران دیابتی می بایست در هر فصل به نزد پزشک متخصص خود بروند تا به طور کامل سلامت پاهایشان بررسی و چک شود.

محمدرضا سربازی همچنین بیان کرد که آسیب‌های عروقی و اختلالات حسی از عوارض این بیماری می باشند که موجب ایجاد شدن زخم در پای بیمار می شود. باید بدانید که این زخم‌ها به آسانی عفونت خواهند کرد.

ایشان همچنین اظهار کرد که بیمار دیابتی سیگاری و با تغذیه نامناسب و به علاوه دیابت کنترل نشده در معرض بروز زخم پا بیشتری می باشند. در کنار این موارد فشارخون بالا و چربی خون خصوصا کلسترول بالا هم موجب بروز زخم پای دیابتی می شوند.

او گفت که افراد مسن مبتلا به دیابت و تنها که برنامه مراقبتی درستی ندارند و آن هایی که بینایی خوبی ندارند بیشتر ممکن است به زخم پای دیابتی دچار شوند و نیاز به مراقبت بهتری دارند.

پیشنهاد این مدیر به مبتلایان دیابت این است که همیشه مراقب باشند و چنانچه هر نوع تغییر رنگ، کبودی، رنگ پریدگی، قرمزی یا سیاهی، زخم، تاول، میخچه و پینه در پاهای خود دیدند یا درد، تورم و بدفرمی در پاهای خود مشاهده کردند، به سرعت به یک پزشک متخصص بروند تا با مشکل جدی تری روبرو نشوند.

به علاوه سربازی بیان کرد که پا در افراد مبتلا به دیابت باید هر روز چک شود و همچنین پراستاران این افراد می بایست نحوه مراقبت از پاها را به طور کامل آموزش ببینند.

او همچنین بیان کرد که جهت جلوگیری از خطرات ناشی از دیابت، می بایست میزان قند و فشارخون در بیماران همیشه چک شود و بر اساس نظر پزشک متخصصشان به صورت مداوم آزمایش‌های مورد نیاز از آن ها گرفته شود.

امتیاز این مقاله

ارسال دیدگاه