مصرف برخی ویتامین ها برای افراد مسن

مصرف برخی ویتامین ها برای افراد مسن

چنانچه فکر می کنید که با بالا رفتن سنتان خوابتان کم می شود، در اشتباهید. افراد مسن همچون جوانان باید به اندازه بخوابند. باید بدانید که افراد با پا به سن گذاشتن خوابیدن برایشان مشکل می شود و اگر چنین باشد در خطر ابتلا به چند بیماری نظیر آلزایمر می باشند.

خوب است بدانید که ویتامین C باعث می شود تا افراد مسن خواب راحتی داشته باشند.

اثر ویتامین C در کیفیت خواب

خیلی از افراد فواید ویتامین C را می شناسند. ولی آن ها نمی دانند که این ویتامین در کیفیت خواب نیز تاثیرگذار خواهد بود. بر اساس تحقیقات مشخص شده که اشخاصی که غلظت ویتامین C بیشتری دارند در مقایسه با آن هایی که غلظت ویتامین C کمتری در دارند، خواب بهتری خواهند داشت.

بهتر شدن خواب افراد مسن با ویتامین C

خوب است بدانید که ویتامین C طول خواب را زیادتر می کند. بی خوابی یک مشکل خواب متداول می باشد که 50 درصد افراد مسن بالای 60 سال درگیر آن می باشند. برخی از علت های بی خوابی در این افراد شامل متغیرهای فیزیولوژیکی و سبک زندگی متفاوت می باشد. بر اساس مطالعات اشخاصی که غلظت ویتامین C در خونشان کم است، نمی توانند به راحتی در شب بخوابند و اصولا به تعدد در طول شب بیدار شده و نمی توانند دیگر بخوابند.

رفع اختلالات حرکتی با ویتامین C

باید بدانید که سندرم پای بی قرار یا RLS یک مشکل حرکتی شایع می باشد که بالای 20 درصد از افراد مسن بیشتر از 80 سال درگیر آن می باشند. RLS موجب می شود که افراد مسن دردی را در پاهای خود تجربه کنند که بیشتر به آن سوزن سوزن شدن می گویند. این احساس موجب می شود که به صورت غیرقابل کنترل پاهایشان تکان بخورد و خوابیدن برایشان سخت شود.

خوب است بدانید که ویتامین C نشانه های سندروم پای بی قرار را کم می کند. با توجه به اینکه کمبود آهن با خطر بزرگ RLS همراه می باشد، ویتامین C به علاوه می تواند موجب جذب و ذخیره آهن در بدن شود.

بهبود آپنه انسدادی خواب با ویتامین C

از جمله دیگر مشکلات متداول در بین افراد مسن، آپنه انسدادی خواب می باشد. آپنه خواب با مسدود کردن راه هوایی در زمان خواب، تنفس را مشکل می‌کند. این معضل احتمالا خطر فشار خون بالا و بیماری قلبی را زیاد کرده و بر سلامت شناختی تأثیر می گذارد. در این بین ویتامین C می تواند موجب بهبود کارکرد رگ های خونیشده و آپنه خواب را خوب کند.

دیگر مزایای ویتامین C برای افراد مسن

  • تنظیم و کنترل متابولیسم و بالا رفتن وزن با ویتامین C

بر اساس گزارش مرکز کنترل و جلوگیری از بیماری، تقریباً 27 درصد از افراد مسن بالای 65 سال در سال 2017 افزایش وزن داشتند. همچنین پیش بینی شده که تعداد آن ها در سال های آینده نیز بیشتر شود. علت اصلی بالا رفتن وزن در سالمندان کم شدن متابولیسم با زیاد شدن سن می باشد. دانشمندان دانشگاه کلرادو بولدر بر اساس تحقیقی مشخص کردند که مصرف ویتامین C احتمالا متابولیسم را افزایش می دهد. ویتامین C موجب از بین رفتن استرس اکسیداتیو می شود و به سالمندان کمک می کند تا متابولیسم بدن خود را زیاد کنید و وزن خود را کاهش دهید.

  • تقویت سیستم ایمنی با ویتامین C

با بالا رفتن سن، افراد مسن ممکن است در معرض سرماخوردگی یا آنفولانزا قرار بگیرند. ویتامین C قادر است تا کارکرد سلول های ایمنی را حفظ نماید. به علاوه بر اساس یک تحقیق مشخص شد که افراد مسنی که دوز قابل قبولی از ویتامین C را روزانه با اندازه یک سال مصرف کنند، تعداد سلول‌های ایمنی ثابتی را حفظ خواهند کرد. در مقابل اگر این ویتامین روزانه به بدن نرسد، مقدار و کارکرد سلول‌هایشان را کم می کند.

امتیاز این مقاله

ارسال دیدگاه