معرفی مواد غذایی جهت افزایش انرژی

معرفی مواد غذایی جهت افزایش انرژی

در این مقاله از سایت هشتیا قرار است تا مواد غذایی انرژی زای بدن و از بین بردن خستگی را به شما معرفی نماییم. پس با ما همراه باشید. در صورتی که در روز خیلی خسته و بی حوصله می باشید، قادر می باشید تا با خوردن برخی مواد غذایی انرژی خود را به دست بیاورید.

مواد غذایی انرژی زا

حس تنبلی یا خستگی در روز بیشتر به خاطر سبک زندگی نادرست و مصرف مواد غذایی ناسالم می باشد. با ما همراه باشید تا در ادامه مواد غذایی انرژی بدن را به شما معرفی کنیم.

  • مصرف غلات کامل به عنوان انرژی زا

همانگون که می دانید صبحانه نخستین وعده غذایی با اهمیت در طول روز می باشد. خوردن غلات کامل نظیر بلغور جو دوسر، برنج قهوه‌ای یا کینوا در صبحانه موجب آزاد شدن همیشگی انرژی خواهد شد که در کل روز آن را از دست نخواهید داد. این کربوهیدرات های پیچیده به آسانی قابل هضم می باشند و از زیاد شدن و کم شدن سطح قند خون پیشگیری می‌کنند. همچنین این مواد غنی از فیبر می باشند، که هضم را آسان تر کرده و شما را سیر نگه می دارد و از بی حالی در روز هم جلوگیری می کند.

  • مصرف نوشیدنی‌های بدون کافئین به عنوان انرژی زا

درست است که کافئین به صورت آنی انرژی بدن را افزایش می دهد ولی مصرف همیشگی آن خوب نمی باشد. همچنین نوشیدنی های فاقد کافئین نظیر چای سیاه یا چای سبز سالم تر بوده و دارای مقدار اندکی کافئین در کنار آنتی اکسیدان ها می باشند. این مواد کمک می کنند تا حس نشاط و انرژی داشته و مانع از بی حالی و خستگی خواهند شد.

  • مصرف میوه‌ها و سبزیجات فصل به عنوان انرژی زا

استفاده از گونه های مختلف میوه و سبزیجات در برنامه غذایی باعث می شود تا انواع ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان های مهم را به بدن خود برسانید. این مواد مغذی از فرآیند ساخت انرژی بدن و رویارویی با استرس اکسیداتیو کمک می‌کنند که در نتیجه بی حالی و خستگی را تز بین می برند. این مواد در کل سلامت بدن را تضمین می کنند.

  • مصرف غذاهای غنی از پروتئین به عنوان انرژی زا

پروتئین جهت بازسازی و رشد عضله های بدن بسیار مهم می باشد ولی وظیفه با اهمیتی در حفظ سطح انرژی بدن دارد. مواد غذایی سرشاز از پروتئین و اسیدهای آمینه، از کارکرد انتقال دهنده های عصبی حمایت می کنند و هوشیاری و تمرکز را بهبود خواهند بخشید. شما احتمالا این مواد غذایی پر پروتئین، مرغ، ماهی، تخم مرغ توفو، عدس، حبوبات، شیر و محصولات لبنی را می خورید. این مواد غذایی همچنین شما را سیر نگه می دارند و باعث ثبات وزن خواهند شد.

  • مصرف پروبیوتیک‌ها به عنوان انرژی زا

روده سالم نیاز به حفظ انرژی دارد. مواد غذایی سرشار از پروبیوتیک نظیر ماست، کفیر و سبزیجات تخمیری موجب حفظ یک میکروبیوم گوناگون و متعادل روده خواهند شد که جهت هضم بهتر و جذب مواد مغذی اهمیت زیادی دارد. در صورتی که روده شما سالم باشد پروبیوتیک ها قادر می باشند تا مستقیما سطح انرژی را سطح انرژی را بیشتر کرده و بی حالی را کاهش دهند.

  • مصرف میان‌وعده‌های سالم به عنوان انرژی زا

در عوض مصرف تنقلات سرخ شده یا شیرین که انرژی شما را کاهش می دهد، جایگزین های بهتری نظیر گونه های مختلف توت ها، هویج، آجیل و دانه ها بسار بهتر می باشند. این میان وعده ها دارای فیبر، چربی های سالم و آنتی اکسیدان ها می باشند و قادر هستند تا سطح انرژی شما را در روز افزایش دهند. همچنین بسیار خوش طعم می باشند.

  • مصرف غذاهای افزایش‌دهنده سروتونین به عنوان انرژی زا

سروتونین یک انتقال دهنده عصبی می باشد که وظیفه مهمی در کنترل خلق و خو و سطح انرژی بدن دارد. بعضی از مواد غذایی قادر می باشند تا ساخت سروتونین در مغز را بهتر کنند و در نتیجه حس نشاط و سرحالی را برایتان به ارمغان بیاورند. مواد غذایی نظیر بوقلمون، مرغ، تخم مرغ، پنیر، سالمون، آجیل، دانه ها و آناناس دارای سروتونین می باشند. همچنین کربوهیدرات های پیچیده نظیر غلات کامل و حبوبات هم قادر می باشند تا ساخت سروتونین را در بدن زیادتر کنند.

  • مصرف موز به عنوان انرژی زا

موز دارای آب و فیبر می باشد که قادر است تا هضم غذا را بهتر کند. به علاوه دارای پتاسیم می باشد که جهت هضم مواد غذایی مفید می باشد. مواد غذایی دارای فیبر نظیر موز باعث می شود تا نفخ، گرفتگی معده و گاز ایجاد نشود. به علاوه موجب رشد باکتری های سالم و تحریک رشد آن ها خواهند شد.

  • مصرف توت‌ها به عنوان انرژی زا

گونه های مختلف توت نظیر زغال اخته، توت فرنگی و تمشک غنی از فیبر رژیمی و آنتی اکسیدان هایی می باشند که سلامت روده و نحوه هضم را بهبود ذمی بخشند. شما قادر می باشید تا یک مشت توت به بلغور جو دوسر و ماست بیفزایید تا غذای سالمی را میل کنید.

  • مصرف کیوی به عنوان انرژی زا

میوه کیوی دارای اکتینیدین می باشد که آنزیمی جهت تنظیم گوارش خواهد شد و مشکلات گوارشی را رفع خواهد کرد. به علاوه مشکلاتی نظیر یبوست، نشانه های دستگاه گوارش فوقانی GI نظیر سوء هاضمه، ناراحتی شکمی و رفلاکس اسید را یرطرف خواهد کرد.

  • مصرف سیب به عنوان انرژی زا

میوه سیب غنی از فیبر می باشد که به هضم غذا کمک خواهد کرد. سیب شما را برای زمان زیادی سیر می کند و موجب رشد باکتری‌های روده خواهد شد. شما قادر می باشید تا آن را به شکل ورقه ای، مکعبی و همچون یک میان وعده بخورید.

  • مصرف آووکادو به عنوان انرژی زا

میوه آووکادو یک ماده غذایی بسیار خوب و غنی از فیبر و مواد مغذی نظیر پتاسیم می باشد که هضم غذا را آسان می کند. به علاوه یک غذای کم فروکتوز می باشد، یعنی از گاز و نفخ در شما جلوگیری می کند. سعی کنید تا این میوه را خیلی زیاد مصرف نکنید.

  • مصرف انبه به عنوان انرژی زا

میوه انبه غنی از فیبر غذایی و ترکیبات آمیلاز می باشد که مانع از یبوست شده و سیستم گوارشی شما را تثبیت می کند. به علاوه مکمل بسیار خوبی جهت رژیم غذایی است که مانع از گاز، نفخ و ناراحتی شکمی خواهد شد.

امتیاز این مقاله

ارسال دیدگاه