معرفی ویتامینی جهت سلامت قلب و عروق

معرفی ویتامینی جهت سلامت قلب وعروق

خوب است بدانید که از میان ویتامین ها، ویتامین B1 وظیفه بسیار مهمی در سلامت قلب و عروق دارد. یک رژیم غذایی سرشار از مواد مغذی باعث می شود تا در مقابل خیلی از بیماری های جدی بدن ایمن بماند. بنابراین پژوهشگران سلامت پیشنهاد می‌کنند در هر روز برنامه غذایی غنی از سبزیجات برگ سبز، سبزی ‌ها و میوه‌ه ای فصلی را استفاده نمایید. به صورت کلی، هنگامی که صحبت از مواد غذایی می شود، بیشتر احتیاجات بدن به پروتئین در کنار ویتامین C و D می باشد. ولی باید بدانید که در این بین نیز ویتامین B بسیار مهم می باشد. باید بدانید که ویتامین B1 وظیفه با اهمیتی در حفظ سلامت اعصاب، عضلات و قلب دارد. ویتامین B1  که به آن تیامین نیز می گویند، برای متابولیسم گلوکز در بدن ما و آسان کردن کارکرد عصبی و عضلانی بسیار مهم می باشد. کم بودن این ویتامین در بدن باعث ایجاد خیلی از مشکلات سلامتی نظیر از دست دادن حافظه خواهد شد.

بدی های کم بودن و فقدان ویتامین B1 در بدن

خوب است بدانید که ویتامین B1 یا تیامین یک ویتامین محلول در آب می باشد و باعث می شود تا کربوهیدرات‌ ها همچون انرژی در بدن به کار روند. کم بودن و فقدان ان در بدن اصولا موجب ابتلا به بیماری بری بری خواهد شد. در این بیماری ریسک مشکلات مربوط به اعصاب محیطی بیشتر خواهد شد. همچنین به علت کم بودن آن در بدن با کم شدن وزن و بی اشتهایی روبرو خواهید شد. در موارد حاد تر گیجی و مشکلات حافظه کوتاه مدت اتفاق خواهد افتاد. از میان نشانه های بیماری بری‌بری باید به کم شدن وزن، مشکل در ادراک حواس، مشکلات هیجانی، ضعف و درد در اعضای بدن و نامنظمی ضرب‌آهنگ قلب اشاره کنیم. درمان بیماری بری‌بری به وسیله استفاده از تیامین به شکل قرص یا با تزریق شکل می گیرد. نشانه های بهتر شدن بیمار از چندین ساعت بعد از آغاز درمان شروع خواهد شد. در این مقاله از سایت هشتیا می خواهیم چند غذای سرشار از ویتامین B1 را بیان کنیم که می بایست در برنامه غذایی روزانه وجود داشته باشد.

مواد غذایی سرشار از ویتانین B1

  • تخمه آفتابگردان غنی از ویتامین B1

تخمه آفتابگردان دارای میزان مناسبی از ویتامین B1 می باشد. باید بدانید که فقط از ۱۰۰ گرم تخمه آفتابگردان، قادر می باشیم تا مقدار۰,۱۰۶ میلی گرم ویتامین B1 بگیریم. به علاوه تخمه آفتابگردان دارای خیلی از مواد مغذی مهم دیگر نظیر ویتامین‌های B2 ، B3، B6، C، E و K  می باشد. این ویتامین‌ها جهت کم کردن ریسک ابتلا به خیلی از بیماری‌های جدی مهم می باشند. اگر تخمه افتابگردان را در برنامه غذایی خود بگذارید می توانید ویتامین B1 را دریافت کنید.

  • نخود سبز غنی از ویتامین B1

باید بدانید که تنها ۱۰۰ گرم نخود سبز دارای ۰,۲۸۲ میلی گرم ویتامین B1 می باشد. همچنین نخود سبز دارای مواد معدنی مهمی نظیر کلسیم، آهن، منیزیم، فسفر، پتاسیم، سدیم و سلنیوم نیز می باشد. شما می توانید با استفاده از نخود سبز در برنامه غذایی خود کم بودن و فقدان تیامین را جبران نمایید.

  • دیگر مواد غذایی غنی از ویتامین B1

همچنین باید بگوییم که تیامین به صورت طبیعی در گوشت، ماهی و غلات کامل هم وجود دارد. جهت استفاده از این ویتامین باید مواد غذایی مثل ماهی، لوبیا، حبوبات و کشک را ذرر برنامه غذایی خود استفاده نمایید. مقدار پیشنهاد شده ویتامین B1 در هر روز برای بزرگسالان ۱۹ سال و بیشتر ۱,۲ میلی گرم و برای زنان ۱.۱ میلی گرم می باشد. همچنین در دوران بارداری و شیردهی باید مقدار ۱.۴ میلی گرم در روز تیامین به بدن برسد.

امتیاز این مقاله

ارسال دیدگاه