مواد غذایی جهت خواب بهتر و باکیفیت تر

مواد غذایی جهت خواب بهتر و باکیفیت تر

اگر روزانه مواد غذایی درستی مصرف نمایید، می تواند به بهتر شدن خواب شما کمک شایانی کند بنابراین چنانچه مشکلاتی در خوابیدن دارید سعی کنید با رژیم غذایی مناسب خوابی آرام و بی دغدغه داشته باشید.

بیشتر شما برای بهتر شدن خواب خود به مصرف داروهای متنوع می پردازید، ولی این اشتباه را نکنید. شما تنها با تغییر رژیم غذایی خود می توانید شیوه خواب خود را اصلاح نمایید. موارد زیادی موجب بی خوابی می شوند ولی چنانچه رژیم غذایی خود را تغییر دهد مشکتان برطرف خواهد شد. در ادامه مواد غذایی که موجب بهتر شدن کیفیت خوابتان می شود را به شما معرفی خواهیم کرد.

۱. میوه موز

خوب است بدانید که میوه موز دارای مقدار بسیاری منیزیم و پتاسیم می باشد. این دو ماده معدنی مسوولیت با اهمیتی در آرامش اعصاب شما دارند. چنانچه منیزیم به مقدار کافی در بدنتان نباشد احتمالا در شب هنگام درگیر سندرم پای بی‌قرار و یا گرفتگی عضلات شوید. اگر چنین شود خواب راحتی نخواهید داشت و در روز همواره خسته خواهید بود. با مصرف میوه موز در طول روز می توانید شب ها خواب خوبی تجربه کنید.

۲. ماهی

باید بدانید که ماهی مملو از ماده ای آرامش ‌بخش و طبیعی به اسم تریپتوفان می باشد که هم موجب سلامت کلی بدن شده و هم موجب خواب آرامی خواهد شد. همچنین این ماده در ماهی تن و میگو هم وجود دارد. از این رو ماهی‌های چربی نظیر سالمون به خاطر داشتن ویتامین D بسیار و به علاوه اسیدهای چرب امگا ۳، میزان سروتونین را در بدن کنترل می کند. سروتونین نقش مهمی در ایجاد یک چرخه ثابت خواب و بیداری دارد.

۳. گیاه اسفناج

گیاه اسفناج علاوه بر منیزیم و پتاسیم، دارای کلسیم هم می باشد. بدن جهت ساخت هورمونی به اسم ملاتونین احتیاج به کلسیم دارد تا قادر به کنترل خواب شبانه‌روزی باشد.

۴. جو دوسر

خوب است بدانید که جو دوسر موجب بیشتر شدن تولید ملاتونین شده و بدن و مغز را آرام می نماید. به علاوه ملاتونین قادر به افزایش مقدار ترشح هورمون انسولین بوده و موجب خواب‌آلودگی خواهد شد.

۵. مغز بادام

باید بدانید که مغز بادام غنی از منیزیم بوده و موجب آرامش عضلات و آسان تر شدن خواب می‌شود. به علاوه مغز بادام دارای پروتئین مناسب جهت ثابت شدن سطح قند خون در زمان خواب می شود. با ثابت شدن میزان قند خون، بدت راحت تر وارد چرخه استراحت خواهد شد.

۶. میوه آلبالو

میوه آلبالو ویتامین‌های C و A، منگنز، فیبر دارد و غنی از پتاسیم می باشد. این میوه میزان اسید اوریک را کاهش داده، مقدار ملاتونین در بدن را زیاد می کند، از بی خوابی جلوگیری می کند، سیستم ایمنی بدن را قوی می کند و به علاوه حملات قلبی عروقی را کاهش خواهد داد.

۷. لبنیات

خوب است بدانید که لبنیاتی نظیر شیر و ماست غنی از تریپتوفان و مقدار بسیاری کلسیم می باشند. کلسیم موجب کم شدن استرس و ثابت شدن رشته‌های عصبی مغز خواهد شد. مصرف اندکی ماست پیش از خواب سبب آرام شدن اعصاب و خواب راحت‌تر خواهد شد.

۸. میوه کیوی

میوه کیوی، غنی از آنتی اکسیدان‌های ضد التهاب بوده و همچنین ترکیبات تولیدکننده سروتونین دارد. این میوه بسیار در بهبود خواب کمک خواهد کرد. اگر شب‌ها یک ساعت پیش از خواب کیوی مصرف کنید به راحتی و زودتر به خواب خواهید رفت.

۹. کاهو

خوب است بدانید که کاهو اثری تسکین دهنده و خواب‌آور دارد و قادر است تا خواب شبانه را برای شما آسان تر کند. پژوهشگران در تحقیقات خود به این نتیجه رسیدند که اکثر اثر تسکین دهنده کاهو به خاطر ماده ای به اسم لاکتوسین در آن می باشد.

۱۰. عسل

مصرف عسل موجب زیاد شدن انسولین در بدن می شود و کمک به ساخته شدن ملاتونین در بدن می کند. اگر پیش از خواب یک لیوان چای بابونه را که با عسل شیرین شده مصرف نمایید کیفیت خواب بهتری خواهید داشت. گیاه بابونه که در کنار عسل مصرف می شود دارای آنتی اکسیدان‌هایی با اثر تسکین دهندگی دارد.

امتیاز این مقاله

ارسال دیدگاه