موارد مهم در مورد بیدار شدن از خواب شبانه

موارد مهم در مورد بیدار شدن از خواب شبانه

خوب است بدانید که طبق اطلاعات مرکز کنترل و جلوگیری از بیماری‌های آمریکا یا CDC در سال ۲۰۲۰ مشخص شده است که در این کشور بالای ۱۷ درصد بزرگسالان اکثر روزها نمی توانند خواب شبانه خوبی داشته باشند.

بعضی از علت های این مشکل شامل استرس و اضطراب، ناراحتی یا درد، اختلالات محیطی نظیر سروصدا، حرکت و دمای خیلی گرم یا خیلی سرد می باشند. همچنین مشکلاتی نظیر آپنه خواب یا سندرم پای بیقرار نیز علت های بیدار ماندن اشخاص در طول شب می باشند.

کارشناس خواب در سانفرانسیسکو و مدیرعامل شرکت LumosTech یعنی دکتر بیکوان لو، سازنده ماسک خواب هوشمند که چرخه‌های شبانه‌روزی سالم ایجاد می‌کند بعضی از علت های بیدار ماندن در شب و راه حل آن ها را بیان کرد.

او اعتقاد دارد که اشخاص به علت های گوناگونی از خواب بیدار می‌شوند. یکی از این دلایل اختلال در چرخه طبیعی خواب و بیداری بدن می باشد که باعث خواب ناهموار خواهد شد.

همانگوه که فاکس‌نیوز گزارش کرده است، دکتر لو در این باره گفته هنگامی که نیمه‌شب از خواب برمی خیزید نخست می بایست تا در رختخواب بمانید و بلند نشوید تا شاید مجددا خوابتان ببرد.

توصیه او این می باشد که شیوه هایی نظیر آرام‌سازی متداول، تمرین‌های تنفسی، گوش کردن به صداهای چندبسامدی یا نویز سفید و را های دیگر موجب آرامش می شوند که می بایست آن هارا انجام دهید و چنانچه پس از ده دقیقه تا یک ربع خوابتان نبرد، آن وقت از رختخواب برخیزید. حال تلاش کنید تا در مکانی آرام و راحت در خانه همانند کاناپه نشیمن قرار بگیرید و کاری آرام و کم‌تحرک‌تر مثل خواندن کتاب یا هرکار دیگری را انجام دهید تا دوباره احساس خواب آلودگی کنید و به خواب بروید.

چنانچه نیمه‌شب به صورت ناگهانی از خواب بلند شدید، سعی کنید تا به ساعت و گوشی خود نگاه نکنید. دکتر لو اعتقاد دارد که چک کردن زمان و ساعت شب هنگام، از جمله متداول ترین اشتباهاتی است که ممکن است دوباره خوابیدن را سخت کند؛ چراکه مشاهده ساعت موجب زیاد شدن استرس شده و خوابیدن مجدد را سخت می کند.

همچنین چنانچه به گوشی خود نگاه کنید وسوسه شده و صد درصد مانع خوابیدنتان خواهد شد. بنابراین از انجام این کار خودداری کنید.

او همچنین گفت که ممکن است به خاطر هماهنگ نبودن ساعت داخلی بدن با برنامه خواب ناگهانی از خواب بیدار شوید. خوب است بدانید که ساعت داخلی بدن با عنوان سیگنال شبانه‌روزی، موجب حفظ خواب خواهد شد.

این کارشناس عنوان کرد که دو فاکتور مهم، موجب تنظیم خواب ما خواهند شد. یکی از آن ها زمان نخستین شب است که فشار خواب و احتیاج بدن به استراحت موجب به خواب رفتن می شود. فاکتور با اهمیت بعدی پس از نصفه شب می باشد.

دکتر لو به علاوه اظهار کرد که در وضعیت خوشایند این دو فاکتور با هم فعالیت می‌کنند تا موجب خوابیدن شخص در شب شوند. ولی چنانچه فشار خواب پیش از به خواب رفتن و آغاز کامل سیگنال شبانه‌روزی کم شود، موجب بیدار شدن شخص در نیم شب خواهد شد.

همانگونه که ایندیپندنت بر اساس پیشنهاد بنیاد خواب گزارش کرده است، بعضی از شیوه های تنظیم چرخه شبانه‌روزی بدن شامل بیدار شدن سر یک تایم مشخص در روز، بودن در معرض نور، عوض کردن وقت وعده‌های غذایی، استفاده از مکمل‌های دارای ملاتونین، ورزش کردن در تایم های گوناگونی از روز و خوردن مقدار متوسط کافئین در زمان صبح می باشند.

امتیاز این مقاله

ارسال دیدگاه