نحوه سم زدایی و پاکسازی بدن

نحوه سم زدایی و پاکسازی بدن

شاید تاکنون درباره شیوه های سم زدایی یا پاکسازی بدن بسیار شنیده باشید. این موضوع را باید بگوییم که رژیم‌های سم‌زدایی بیشتر اوقات اشتباه درک می‌شوند. باید بدانید که بدن انسان از آغاز خلقت دارای سیستم سم‌زدایی می باشد.

سم‌زدایی فعالیتی است که بدن به صورت شبانه روزی با کمک مواد مغذی رژیم غذایی انجام می‌دهد. این فعالیت باعث از بین رفتن سموم می شود و آن ها را از بدن خارج می کند. این سموم دارای دو دسته اصلی می باشند. دسته اول سمومی می باشند که در طول متابولیسم مرتب در بدن تولید می‌شوند و دسته دوم، سمومی هستند که خارج بدن ساخته می‌شوند و با خوردن، آشامیدن، تنفس یا جذب پوستی به بدن ما وارد می شوند.

سم های ساخته شده در بدن اسید لاکتیک، اوره و مواد اضافی میکروب‌های موجود در روده ها می باشند. از سوی دیگر سم های خارجی آفت‌کش‌ها، جیوه در غذاهای دریایی، سرب ناشی از اگزوز اتومبیل و آلودگی هوا، مواد شیمیایی موجود در محصولات تنباکو و مواد مخدر یا الکل و غیره می باشند.

با توجه به این که سموم به صورت بالقوه برای سلامتی انسان ضرر دارند، می بایست تا به وسیله ادرار، مدفوع، تنفس یا عرق خرج شوند. قدرت هر شخصی جهت سم‌زدایی با دیگری فرق دارد و تحت تأثیر عواملی چون محیط، رژیم غذایی، نحوه زندگی، وضعیت سلامتی و عوامل ژنتیکی می باشد. بنابراین شاید بعضی از افراد بیش از دیگران نیاز به سم‌زدایی داشته باشند. ولی در صورتی که مقدار سمومی که شخص در معرض آن قرار می‌گیرد از توان بدن او جهت دفع آن‌ها بیشتر باشد، این سموم در سلول‌های چربی، بافت نرم و استخوان باقی می مانند و بر سلامتی اثر منفی می گذارند و به همین علت باید از روش هایی جهت سم زدایی بدن استفاده کرد.

در بیشتر برنامه‌های سم‌زدایی پیشنهاد می‌شود که مواد غذایی که بعضی از افراد به آن‌ها حساس می باشند نظیر لبنیات، گلوتن، تخم مرغ، بادام زمینی و گوشت قرمز حذف شود. در کنار آن نیز باید از سبزیجات ارگانیک، میوه، غلات کامل بدون گلوتن، آجیل، دانه‌ها و پروتئین بدون چربی استفاده کرد. در بعضی برنامه‌های دیگر هم پیشنهاد روزه گرفتن را می دهند.

باید بدانید که خیلی از افراد بدون تخصص و علمی مدعی هستند که می توانند بدن را سم زدایی کنند و این در حالی می باشد که تحقیقات کافی برای حمایت از آن وجود ندارد. همچنین برنامه‌های سم‌زدایی می‌تواند خیلی متفاوت باشد و احتمالا برای بعضی افراد نظیر آن هایی که درگیر اختلال خوردن می باشند، آن هایی که چندین دارو می خورند و زنان باردار یا شیرده پر ریسک و خطر باشد.

نحوه سم‌زدایی بدن به صورت طبیعی

همانگونه که دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت بیان کرده سم‌زدایی احتیاجی به یک برنامه دقیق ندارد ولی بعضی از کارها می‌تواند به این فرایند طبیعی بدن کمک کند. یکی از این شیوه ها نوشیدن آب به مقدار کافی می باشد. به علاوه خوردن روزانه ۵ تا ۹ واحد میوه و سبزیجات در طول روز می‌تواند قدم مثبتی در این حیطه باشد. اگر هر روز به مقدار کافی فیبر که در سبزیجات، میوه ها، آجیل، دانه‌ها و غلات کامل باشد بخورید فرایند سم زدایی را آسان تر خواهید کرد.

استفاده کافی از پروتئین بدون چربی جهت حفظ سطح ایده‌آل گلوتاتیون که آنزیم اصلی سم زدایی بدن است، مهم می باشد. شما باید حتما جهت استفاده از مولتی ویتامین مینرال برای پر کردن هرگونه شکاف در رژیم غذایی سالم با یک پزشک یا متخصص تغذیه مشورت نمایید. به علاوه باید از غذاهای تخمیر شده نظیر کفیر و ماست برای کمک به سلامت روده استفاده نمایید.

امتیاز این مقاله

ارسال دیدگاه