همه چیز درباره سندروم پای بیقرار

همه چیز درباره سندروم پای بیقرار

دانشیار گروه بیماری های داخلی دانشگاه علوم پزشکی مشهد یعنی دکتر مهناز امینی بیان کرد که سندروم پای بیقرار در بیماران دارای دیابت متداول می باشد و در نتیجه آن مشکلات خواب نیز ایجاد می شود.

دکتر امینی در این باره بیان کرد که این بیماران به دلیل ابتلا به دیابت دارای مشکلات خواب می باشند زیرا سندروم پای بیقرار در این بیماران موجب می‌شود که فرد سخت تر بخوابد و در نتیجه این رفتار موجب بی خوابی و کم شدن کیفیت خواب شده و فرد صبح با احساس خستگی بیدار شده و در روز نیز خسته و خواب آلود می باشند. به علاوه، اطرافیان شخص صدای تنفس خیلی زیاد از او در خواب خواهند شنید.

به علاوه عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت که نشانه های متداول سندروم پای بیقرار بیرون دادن پاها از زیر پتو و گذاشتن آن ها در جای خنک، ایجاد حس نامطلوبی در پاها و بدن شخص و پریده شدن ناگهانی دست و پای فرد بیمار در خواب می باشد. بنابراین سندروم پای بی قرار یک نشانه خیلی شایع بوده و با توجه به ناشناخته بودن این نشانه، فرد علائم آن را نمی فهمد و زود به نزد پزشک نمی رود و ممکن است که سال های بسیاری این علامت را بدون اطلاع خود داشته باشد. افراد دارای این بیماری احتمالا به خاطر عدم پرسش پزشک بیماری خود را نمیفهمند.

دکتر امینی درباره اقدامات بهداشتی اثرگذار در برطرف شدن نشانه های سندروم پای بیقرار اظهار کرد که نخستین کارهای بهداشتی، پیشگیری از سرپا ایستادن بسیار، آویزان نبودن پاها، جلوگیری از پوشیدن لباس های تنگ، قرار دادن پاها در سطح قلب و بدن برای کم شدن احتتقان پاها، مصرف خوراکی هایی در شب نظیر اسفناج خام، جوپرک و شام سبک می باشد. درمان های گوناگونی برای نشانه های این بیماری وجود دارد که متاسفانه بعضی از بیماران برای کم شدن نشانه های بیماری سندرم پای بیقرار مواد مخدر مصرف می کنند.

او در پایان گفت که بالای 15 سال می باشد که کلینیک‌های خواب در دانشگاه علوم پزشکی مشهد در درمانگاه تخصصی بیمارستان روانپزشکی ابن سینا و کلینیک ویژه بیمارستان امام رضا(ع) فعالیت دارند و با تعرفه‌های دولتی بیماران را درمان می کنند.

امتیاز این مقاله

ارسال دیدگاه