چگونگی مصرف سیر خام بر اساس پیشنهاد پژوهشگران تغذیه

چگونگی مصرف سیر خام بر اساس پیشنهاد پژوهشگران تغذیه

مصرف سیر خام با در نظر گرفتن مزه و بوی تند آن، شاید برای همه خوشایند نباشد. ولی باید بدانید که مصرف سیر خام مزایای بسیاری برای سلامتی شما خواهد داشت.

همچنین باید بدانید که خوردن سیر به صورت خام برای بدن مفید تر می باشد چرا که دارای ترکیبات گوگردی می باشد که مستقیم وارد بدن می شود. ولی چنانچه معده شما ناراحت است یا دارای بیماری گوارشی می باشید سیر خام نخورید و یا بر اساس پیشنهاد پزشک خود آن را در رژیم غذایی خود به کار بگیرد.

به علاوه سیر دارای خاصیت دارویی بسیار معجزه آسایی می باشد و به علت دارا بودن ترکیبات ضد التهابی بسیار معروف است. بر اساس پژوهش های صورت گرفته، آلیسین، ماده ای در سیر که موجب مزه و بوی خاص آن می شود، سیستم ایمنی بدن را قوی کرده و کمک می کند تا با ویروس ها، باکتری ها و دیگر امراض و عفونت ها مبارزه نماید.

نتایج پژوهش دیگری در مجله Frontiers in Microbiology مشخص کرد که آلیسینی موجود در سیر تازه خرد شده خاصیت ضد ویروسی بسیاری دارد و همچنین در مقابل خیلی از باکتری‌ها، نظیر سویه‌های مقاوم به چند دارو E. coli اثرگذار می باشد.

از سوی دیگر سیر و خواص گوگرددار آن یعنی آلیسین از ابتلا به سرطان پیشگیری می کند. با پژوهشی که بر روی ۱.۲۵ میلیون نفر و در مدت ۳۰ سال صورت گرفته مشخص شده که خوردن سیر موجب پیشگیری از ابتلا به سرطان معده خواهد شد. افرادی که پنج بار یا بیشتر در هفته سیر می خوردند، نتایج بهتری نسبت به اشخاصی که کمتر از یک بار در هفته سیر می خوردند نشان دادند.

همچنین سیر مانع از لخته شدن خون، کاهش فشار خون و سطح کلسترول خواهد شد. ولی چنانچه بیماری خاصی دارید، پیش از خوردن سیر خام به پزشک خود بگویید.

بسیاری از کارشناسان مصرف سیر را با معده خالی پیشنهاد می کنند و تاکید می کنند که برای سلامت قلب، دیابت و تقویت سیستم ایمنی بسیار مفید می باشد. در مقابل برخی دیگر از کارشناسانخ خوردن سیر را با معده خالی پیشنهاد نمی کند. آن ها می گویند که با این کار ممکن است که ترشح معده تحریک شده و باعث سوزش سر دل و مشکلاتی در معده شود.

در حقیقت، کسانی که دچار بیماری ریفلاکس معده می باشند، خوردن زیاد سیر می تواند باعث رفلاکس اسید معده شده و نشانه هایی همچون سوزش سر دل و حالت تهوع به وجود بیاورد. به عبارت دیگر خوردن سیر زیاد اسفنکتر تحتانی مری یا LES را شل کرده و مانع از برگشت غذا به مری توسط ماهیچه های مسوول آن می شود.

طریقه مصرف سیر بر اساس پیشنهاد کارشناسان تغذیه

بر اساس تحقیقی در مجله آنتی اکسیدان مشخص شده که خوردن یک یا دو حبه سیر خام در روز به سلامت بدن کمک خواهد کرد.

اگر می خواهید سیر را به بهترین شکل ممکن خود بخورید که خواص آن به طور کامل به بدنتان برسد باید سیر را له کرده یا ریز خرد نمایید و بعد بخورید. به علاوه می توانید تا سیر له شده را با غذا در انواع چاشنی ها، نان‌های سیر و سس‌های سالاد مصرف نمایید.

امتیاز این مقاله

ارسال دیدگاه

دیدگاه ها
  1. 7 ماه پیش

    سلام
    عرض ادب
    ممنون از مطلب علمی تون
    ممنون میشم در همه مطالبتون قسمت ” طریقه مصرف سیر بر اساس پیشنهاد کارشناسان تغذیه” رو بیارین
    سپاس

  2. هلیا کاظمی :
    7 ماه پیش

    نمی‌دونستم مصرف سیر برای کسانی که ریفلاکس معده دارن مضر هست با توجه به خواص زیادی که داره

  3. Arezoo :
    7 ماه پیش

    سلام مطلب بسیار مفیدی بود و همچنین مصرف سیر خام در شب یکی از بهترین روش ها برای تقویت سیستم ایمنی است

  4. سیدنجات معصومی :
    7 ماه پیش

    ممنون ازمطالب علمی تون راجب سیروخواص آن که آگاهی به ماودیگران می‌دهید وتا مردم آگاه میکنید ودانستی ها مون بیشترمیکنید تشکر

    • 7 ماه پیش

      در سایت هشتیا در تلاش هستیم بهترین و با کیفیت ترین مقالات را برای کاربران عزیز فراهم کنیم

  5. Melina :
    7 ماه پیش

    بله حتما باید به خوردن سیر خام توجه کرد بسیار مفید و خوب است

  6. Melina :
    7 ماه پیش

    بله خوردن سیر بسیار خوب و سالم است مطلب خیلی مفیدی بود