امنیت سایبری در کدام کشورها خوب و بد می باشد؟

امنیت سایبری در کدام کشورها خوب و بد می باشد؟

تبهکاران سایبری همواره شیوه های جدیدی جهت ورود به سیستم‌ها، دستیابی به اطلاعات و نصب بدافزارها را دارند. بنابراین کشورهای گوناگون جهان همواره باید امنیت سایبری خود را بروز نگه دارند.

براساس تحقیقی در سال ۲۰۲۳ میلادی در مجله هاروارد بیزینس مشخص شده که وارد شدن به حفره‌ های امنیتی اطلاعات دیجیتال در آمریکا به بیشترین میزان خود در طول تاریخ رسیده است و در سه فصل نخست سال ۲۰۲۳ در مقایسه با سال 2022 به میزان بیست درصد افزایش داشته است.

این وضعیت برای کل دنیا همینگونه بوده است، ولی نفوذ سایبری به صورت خاصی بر کشورهایی نظیر بریتانیا، استرالیا و کانادا تمرکز دارد. همچنین در خاورمیانه، کار باج افزاری در چنین تاریخ مشابهی به میزان ۷۷ درصد بیشتر شده است. باید بدانید که این جرم های سایبری در کنار تاثیر انسانی خود خسارت های اقتصادی هم به بار می آورند.

دولت‌های موجود در کشورها جهت مراقبت از اطلاعات و زیرساخت‌های خود تلاش می کنند تا قوانین و سیاست‌های جدیدی اعمال کنند. به علاوه سازوکارهایی را پیش‌بینی کرده‌اند که به وسیله آن همه می توانند تا جرم های سایبری را گزارش کنند و فعالیت گروه‌هایی را در سطح ملی جهت رویارویی با این جرم ها به وجود بیاورند.

در ادامه کشورهای برتر و ضعیف تر در حیطه امنیت سایبری را معرفی خواهیم کرد.

معرفی کشورهای قوی در حیطه امنیت سایبری

  • کشور ایالات متحده در حیطه امنیت سایبری

ایالات متحده به صورت سنتی در حیطه امنیت سایبری برتر می باشد. ولی در سال‌های گذشته با مشکلات زیادی نظیر نفوذ به اطلاعات املاک و مستغلات در سال ۲۰۲۳ و منتشر شدن ۱.۵ میلیارد از جزئیات مالی افراد و به ویژه افراد معروف روبرو شده است.

در این میان دولت جو بایدن، در ماه مارس ۲۰۲۳، راهکار جدید امنیت ملی این کشور در حیطه سایبری را جهت کمک به مراقبت از زیرساخت‌های ضروری ارائه کرده است.

  • کشور دانمارک در حیطه امنیت سایبری

کشور دانمارک به صورت کلی در حیطه امنیت سایبری امتیاز خوب یدارد. ولی این کشور اسکاندیناویایی احتیاج به آگاهی بالاتری در این زمینه دارد.

درست است که کشور دانمارک توانسته در شاخص جهانی امنیت سایبری اتحادیه بین المللی مخابرات یا ITU امتیاز بالای ۹۲.۶ را به دست بیاورد ولی در ماه نوامبر ۲۰۲۳ تبهکاران سایبری روسی به ۲۲ شرکت برق دانمارکی نفوذ کردند و بزرگترین حمله سایبری کشور دانمارک را رقم زدنند.

  • کشور بریتانیا در حیطه امنیت سایبری

بریتانیا از میان ۱۹۴ کشور دنیا رتبه پنجم در شاخص جهانی رتبه‌بندی امنیت سایبری را به دست آورده و از جمله با اهمیت ترین کشورهای جهان در این حیطه می باشد ولی با تهدیدهای زیادی هم روبرو می باشد.

کارگزار دولت در امور امنیتی یعنی تام توگندات بیان کرده که به عنوان قسمتی از راهبرد امنیت سایبری سال ۲۰۲۲، دولت بریتانیا یک مرکز اطلاعات سایبری به نام مرکز هماهنگی سایبری تاسیس کرده است.

  • کشور لهستان در حیطه امنیت سایبری

خوب است بدانید که جایگاه نخست در حیطه امنیت سایبری مربوط به کشور لهستان می باشد. طبق شاخص ملی امنیت سایبری، لهستان هم اکنون به علت آمادگی جهت پیشگیری و کنترل تهدیدات سایبری رتبه نخست را دارد.

طبق گزارش‌ها، قسمت عظیمی از این پیشرفت به علت مدیریت راهبردی امنیت سایبری لهستان می باشد که دارای کارزارهای سازگار جهت زیاد شدن آگاهی عمومی و آموزش مردم درباره تهدیدات می باشد.

  • کشور عربستان سعودی در حیطه امنیت سایبری

باید بدانید که عربستان صعودی در کنار بریتانیا جایگاه دوم را در حیطه شاخص جهانی امنیت سایبری ITU، دارد. همانگونه که معاون مدیر تحقیقات ITU یعنی شیلپی هاندا بیان کرده است عربستان سعودی فعالیت های با اهمیتی را در حیطه تقویت زیرساخت‌های امنیت سایبری خود انجام داده است. در سال گذشته پادشاهی عربستان مقدار ۱.۲ میلیارد دلار جهت آموزش امنیت سایبری برای جوانان درنظر رفته است تا با تهدیدات آینده رویارویی کنند.

معرفی کشورهای ضعیف در حیطه امنیت سایبری

  • کشور نامیبیا در حیطه امنیت سایبری

نبود مقررات و زیرساخت‌های امنیت سایبری باعث شده تا مردم و زیرساخت های نامیبیا در مقابل حمله های سایبری صدمه پذیر باشند. سرپرست برنامه ‌های جرایم سایبری یعنی کمال تور در آفریقا در گزارشی برای سازمان ملل بیان کرده که کشور نامیبیا در سال ۲۰۲۲ به مقدار 40 درصد بیشتر با حمله های سایبری روبرو شده است. همچنین وزیر فناوری اطلاعات و ارتباطات این کشور یعنی پیا موشلنگا در آخر سال ۲۰۲۳ تقاضای حفاظت بالاتر از امنیت شبکه و داده اعلام کرد.

  • کشور تاجیکستان در حیطه امنیت سایبری

هنگامی که درباره امنیت سایبری صحبت می کنیم آسیای مرکزی در جایگاه ضعیفی می باشد.  وبسایت Comparitch در سال ۲۰۲۱ در پژوهش خود ۶۰ کشور را طبق ۱۵ معیار با یکدیگر مقایسه کرد. طبق تحقیقات صورت گرفته کشورهای تاجیکستان، ازبکستان، قزاقستان و قرقیزستان از جمله صدمه پذیرترین کشورها در مقابل با استخراج‌کنندگان رمزارز cryptominers می باشند. همچنین به میزان ۴۰ درصد از رایانه‌ها در تاجیکستان حداقل با یک حمله بدافزاری روبرو شده اند.

  • کشور چین در حیطه امنیت سایبری

کشور چین در شاخص جهانی امنیت سایبری ITU از میان ۱۹۴ کشور دنیا دارای جایگاه ۳۳ و در شاخص ملی امنیت سایبری دارای جایگاه 15 می باشد. باید بدانید که بر اساس پژوهش سایت Comparitech، ۱۴ درصد از گوشی‌ها در چین دارای بدافزار می‌باشند.

  • کشور بنگلادش در حیطه امنیت سایبری

کشور بنگلادش در پژوهش Comparitech دارای جایگاه یکی مانده به آخر در حیطه امنیت سایبری می باشد که میزان ۱۷ درصد گوشی هیا همراه این کشور دارای بدافزار می باشند. در یک حمله سایبری به سرور کارت‌ های هویت ملی مردم در ماه اکتبر ۲۰۲۳، داده ای شخصی ۵ میلیون از آن ها در تلگرام منتشر شد.

  • کشور ایران در حیطه امنیت سایبری

به علاوه بر اساس پژوهش Comparitech مشخص شده که بیشترین مقدار ورود بدافزارها در گوشی های هوشمند برای کشور ایران می باشد. طبق این تحقیق بالای ۳۰ درصد از گوشی های مردم ایران دارای بدافزار هستند.

همچنین باید بدانید که میزان هفتاد درصد از جایگاه‌های سوخت ایران در ماه دسامبر ۲۰۲۳، به وسیله گروه تبهکاران سایبری به نام گنجشک درنده متوقف شدند، که مقدار صدمه پذیری این کشور را در مقابله حملات سایبری مشخص می کند.

5/5 - (1 امتیاز)

ارسال دیدگاه