تولید سوخت جدید هواپیما

تولید سوخت جدید هواپیما

همانطور که از اخبار به گوش رسید یک جت مسافربری از شرکت هواپیمایی ویرجین آتلانتیک توانست پرواز لندن به نیویورک را به وسیله سوخت طرفدار محیط زیست و صد درصد پایدار هوانوردی SAF سپری کند. در این مطلب قرار است درباره این سوخت و مواد تشکیل دهنده ی آن صحبت کنیم.

چندین سال است که این شرکت هواپیمایی در تلاش برای تولید این سوخت می باشد و پروژه های بزرگی را جهت به کار بردن سوخت‌های طرفدار محیط زیست انجام داده است.

اولین پروازی که توسط یک شرکت هواپیمایی تجاری مسیری طولانی را طی کرد و از سوخت ۱۰۰ SAF استفاده کرد، یک بوئینگ ۷۸۷ ویرجین بود که توانست پرواز لندن به نیویورک را طی کند. خوب است بدانید که شرکت‌های هواپیمایی سعی دارند تا در دهه‌های آتی در سفرهای هوایی خود سوختی از جنس انرژی‌های الکتریکی و هیدروژنی استفاده کنند ولی چون این پروژه زمان بر می باشد پس سعی آن ها بر کم کردن مضرات گازهای گلخانه‌ای بوده تا صدمات کمتری به محیط زیست وارد شود.

SAF یا سوخت پایدار هوانوردی با کم کردن اثرات کربن باعث حفظ محیط زیست خواهد شد. باید بدانید که این سوخت‌های زیستی اصولا از گیاهان و پسماندها حاصل می شوند و به خاطر نوع زیست توده خود قادر می باشند تا نسبت به سوخت مهمولی جت، میزان دی اکسید کربن آزاد شده را از 20 تا ۹۸ درصد کاهش دهند.

از مسافرین این هواپیما می توان به ریچارد برانسون، تاسیس کننده میلیاردر شرکت ویرجیت آتلانتیک، شای وایس، مدیر اجرایی این شرکت و به علاوه مارک هارپر وزیر حمل و نقل بریتانیا اشاره کرد.

در حالت کلی صنعت هوانوردی به میزان ۲ تا ۳ درصد با سوخت هواپیماها، کربن آزاد می کنند. سوخت SAF جهت کم کردن انتشار گازهای گلخانه‌ای بسیار خوب عمل می کند ولی در مقابل هزینه بر می باشد. شرکت ویرجین آتلانتیک درباره سوخت این پرواز بیان کرد که مواد تشکیل دهنده ی این سوخت بیشتر از روغن پخت و پز، چربی حیوانی زائد مخلوط و میزان اندکی نفت سفید مصنوعی تولید شده از ذرت زائد می باشد.

مسائل پیش رو در صنعت

خیلی از خطوط هوایی اروپایی نظیر ویرجین که تحت نظر بریتیش ایرویز می باشد و به علاوه شرکت ایرفرانس بیان کرده اند که تصمیم دارند تا سال ۲۰۳۰، به میزان ۱۰ درصد از سوخت پروازهای خود را با سوخت SAF فراهم کنند و می خواهند تا مقدار تولید گازهای گلخانه‌ای را به صفر برسانند. همچنین هدف بلند مدت تر این شرکت‌های هواپیمایی تا سال ۲۰۵۰ این است سوخت SAF این پروازها از ۱۰ درصد به ۶۵ درصد برسد.

متخصصین عقیده دارند که تنها راه چاره برای کم کردن کربن در پروازهای تجاری در میان مدت استفاده از سوخت SAF می باشد. به علاوه مدیرعامل شرکت رولز رویس یعنی توفان گرینبلیچ سازنده موتور های هواپیما در این باره گفته است که در حقیقت تنها راه چاره برای ۱۵ یا ۲۰ سال آتی استفاده از سوخت SAF است. و بیان کرد که قرار است تا موتورهایشان با این نوع سوخت تطبیق دهند تا نقشی در کربن زدایی داشته باشند.

در این بین مدافعین محیط زیست از این راه حل طرفداری نمی کنند زیرا به عقیده آن ها این سوخت‌ کربن زدا اصلا  قابل قیاس با سرعتی که محیط زیست در حال تخریب است، نمی باشد.

در این راستا صنعت هوانوردی با توجه به پرواز ویرجین آتلانتیک امیدوار است که دولت‌ها با کمک‌های مالی خود شرکت‌های هواپیمایی را تشویق کنند تا به سرعت این سوخت جایگزین سوخت معمولی شده و انتشار گازهای گلخانه ای به پایان برسد.

امتیاز این مقاله

ارسال دیدگاه