فرق میان برنامه های گوگل کروم و موزیلا فایرفاکس و کاربرد آن ها

فرق میان برنامه های گوگل کروم و موزیلا فایرفاکس و کاربرد آن ها

در صورتی که می خواهید یک مرورگر دائم و ایمن بر روی موبایل اندرویدی خود داشته باشید باید میان دو مرورگر اصلی و معروف گوگل کروم و موزیلا فایرفاکس یکی را برگزینید. شما باید بر اساس نیاز ها و علایق خود یکی از این دو مرورگر را برگزینید.

خوب است بدانید که این دو مرورگر به شدت با هم در حال رقابت می باشند و در این بین مرورگر موزیلا فایرفاکس توانسته تا حریم خصوصی را نسبت به مرورگر دوست داشتنی تر گوگل کروم در اولویت قرار دهد و به رقیبی تنگاتنگ نزدیک شود. با این وجود، بر اساس عملکرد آنلاین شما، مرورگر قادر است تا فرق بسیاری در شیوه وبگردی ایجاد نماید.

مرورگرهای کروم و فایرفاکس هر دو دسترسی رایگانی دارند و در خیلی از دستگاه‌ها و سیستم عامل‌ها قابل استفاده می باشند، ولی همه چیز سریعا در حال عوض شدن می باشد چراکه مرورگر فایرفاکس از جمله مرورگرهای نادر است که وابسته به پروژه منبع باز Chromium نمی باشد. باید بدانید که این پروژه در کروم و دیگر مرورگرهای مشابه نظیر اج یا اپرا اجرا شده است. مرورگر فایرفاکس بر روی موتور مرورگر کوانتومی موزیلا اجرا می‌شود که فواید دیگری نیز دارد.

فرق میان مرورگرهای کروم و فایرفاکس

در این دو مرورگر خصوصیاتی نظیر سرعت مرورگر، امکانات بیشتر، کارکرد بهتر و ایمنی زیاد فاکتورهای با اهمیتی می باشند. در این قسمت از مقاله می خواهیم تا این فاکتورها را با هم بررسی نماییم که ببینیم کدام یک مرورگر بهتری می باشد.

  • فرق فعالیت و کارکرد مرورگرهای کروم و فایرفاکس

هنگامی که مرورگر کروم در سال 2018 میلادی معرفی و اجرا شد، از جمله پر سرعترین مرورگرهای موجود در بازار محسوب می شد. در ان بین فایرفاکس جهت رقابت با کروم پیشرفت‌های بسیار خوبی داشته است. در حالت پیش‌فرض، مرورگر فایرفاکس کوکی‌های شخص ثالث و ردیاب‌های اجتماعی را می بندد، که قادر ایت به مقدار بسیار زیادی سرعت مرور وب کم تر کند. فایرفاکس به علاوه به صورت اتوماتیک اسکریپت‌های استخراج ارز دیجیتال را می بندد، که مدلی جدید از نقض اطلاعات محسوب می شود و به آن جک کریپتو نیز می گویند و همین امر موجب کاهش کارکرد نسبت به مرورگر کروم خواهد شد.

  • فرق منابع سیستم مرورگرهای کروم و فایرفاکس

به صورت پیش‌فرض، مرورگر فایرفاکس روی حالت سیو عملکرد تنظیم شده است که منابع ب کار برده شده در عملیات آن را محدود می‌کند. ولی در مقابل شرکت گوگل سعی دارد تا کاستی‌های کروم را با خصوصیاتی نظیر Memory Saver و Energy Saver برای تب‌ ها و کارهای پس‌زمینه برطرف کند.

  • فرق خصوصیات و امکانات مرورگرهای کروم و فایرفاکس

مرورگر فایرفاکس و کروم خیلی از امکانات را نظیر مدیران بوکمارک‌ ها، گزینه‌ های موتور جستجو، ارزیابی نوشتاری و امکان تنظیم چندین پروفایل کاربر را در اختیار شما قرار می دهند. ولی مشخص ترین برتری کروم در مقایسه با فایرفاکس، طیف گسترده افزونه‌ها و پلاگین‌های آن می باشد. فروشگاه وب کروم دارای کاتالوگی می باشد که گوناگونی بیشتری دارد و کاربرد آن نیز زیادتر می باشد.

در صورتی که دیگر سرویس‌های گوگل نظیر جیمیل را به کار می برید، مرورگر کروم با آن ها بهتر فعالیت می کند. چراکه گوگل مرورگر خود را جهت آزمایش و گسترش خدمات به کار می برد. از طرف دیگر، خصوصیات دیگری نیز دارد که مرورگر فایرفاکس به شکل پیش فرض دارای آن ها می باشد در حالی که مرورگر کروم آن‌ها را ندارد. برای نمونه خصوصیت اسکرین شات داخل مرورگر و بسته شدن پخش اتوماتیک را دارد. ولی در صورتی که خصوصیاتی مثل کمیت، جامعیت و اجزای اضافی را می خواهید مرورگر کروم مناسب تر می باشد. درباره نسخه‌های مروگرهای کروم و فایرفاکس برای موبایل‌ها، هر دو اپ با نسخه اندروید سیزده و بالاتر که ویژگی های مخصوصی دارند، هماهنگ می باشند. به علاوه مرورگر کروم ویژگی حالت نور دارد که با کوچک کردن عکس ها و از بین رفتن موارد غیرضروری، اندازه داده‌های مورد استفاده را محدود می‌کند، ولی مرورگر فایرفاکس خود حالت سیو داده ویژه ای ندارد اما تنظیمی جهت غیرفعال کردن آن دارد.

  • فرق رابط کاربری مرورگرهای کروم و فایرفاکس

مرورگرهای فایرفاکس و کروم رابط کاربری تقریبا یکنواختی دارند و به آسانی می توان از آن ها استفاده کرد. مرورگر کروم راحت تر هم می باشد و کار کردن با آن برای آن هایی که با تکنولوژی سر و کار ندارند، راحت تر می باشد. ولی مرورگر فایرفاکس آزادی عمل بیشتری به کاربر خواهد داد، یعنی توسط آن قادر می باشید تا مرورگر را سفارشی نمایید تا خاص تر باشد، بنابراین قادر می باشید تا بیشتر آیتم های رابط کاربری را بر اساس احتیاجات خود تنظیم کنید، آن ها را جابه جا کنید و آن هایی که بلااستفاده هستند را مخفی نمایید. به علاوه قادر می باشید تا از فایرفاکس Color که یک قابلیت افزودنی جهت ایجاد تم دارد، استفاده کنید.

در صورتی که شما همواره تب‌های بسیاری باز می‌کنید، باید بدانید که فایرفاکس اسکرول افقی در همه تب‌های باز دارد و موجب خلوت شدن خواهد شد، ولی مرورگر کروم آن را به قدری کوچک می کند تا هنگامی که تنها نماد آن دیده شود. درست است که این کار همه تب ها را به شما نشان می دهد، ولی هنگامی که چند تب از یک وب‌سایت باز باشند، دردسر ساز می شود چراکه همه شبیه هم می شوند.

به علاوه هر مرورگر یک منوی کشویی عمودی دارد که در گشتن میان تب‌ها کاربردی می باشد. شما قادر می باشید تا زبانه‌ها را نادیده بگیرید، پین نمایید یا به دستگاه‌های دیگر بفرستید. هر دو مرورگر دارای پیام‌های پاپ‌آپ می باشند که هر خصوصیت را در زمان دانلود و باز کردن آن ها برای نخستین بار توضیح می‌دهند.

  • فرق امنیت و حریم خصوصی مرورگرهای کروم و فایرفاکس

شرکت موزیلا که یک مؤسسه غیرانتفاعی ساخت فایرفاکس می باشد حاضر است تا پول زیادی را برای حریم خصوصی خرج کند. مثلا مرورگر فایرفاکس اثر انگشت دیجیتال را مسدود می نماید، نوعی ردیابی که قادر است تا در طول ماه‌ها اطلاعات را روی سخت‌افزار و نرم‌افزار دستگاه شما جمع کند. به علاوه این برنامه دارای یک خصوصیت یکنواخت به اسم فایرفاکس مانیتور می باشد که با لو رفتن رمز عبور شما به صورت اتوماتیک به شما خبر می دهد. درست است که مرورگر فایرفاکس ایمن تر می باشد ولی مرورگر کروم نیز امنیت دارد و نا امن نمی باشد. در صورتی که برنامه کروم را به کار می بردی، احتمالاً در زمان دسترسی به وب‌سایت‌های ویژه ای به شما هشدار قرمز بزرگ داده می شود. بنابراین مرورگر کروم نیز وب‌سایت‌های مشکوک را تشخیص داده یا دانلود فایل‌های نا امن را می بندد. به علاوه شرکت کروم یک حالت ناشناس دارد و فایرفاکس دارای یک حالت مرورگر خصوصی می باشد که به صورت اتوماتیک داده های وبگردی شما نظیر تاریخچه و کوکی ها را پاک می‌کند.

  • فرق همگام سازی مرورگرهای کروم و فایرفاکس

از جمله خوبی های کروم، ترکیب یکنواخت آن با اکوسیستم گوگل می باشد. برای نمونه تب‌های باز به صورت اتوماتیک در میان دستگاه‌ ها همگام سازی می‌شوند و هنگامی که قصد دارید تا فعالیتی نظیر ادامه مطالعه مقاله را داشته باشید، کار شما آسان می باشد. به علاوه قادر می باشید تا تب‌های باز را میان دستگاه‌های فایرفاکس شیر کنید، ولی این کار باید دستی صورت بگیرد.

مررورگرهای کروم و فایرفاکس دارای چند پروفایل کاربری هم می باشند و اجازه می دهند تا مواردی نظیر رمز عبور، بوکمارک‌ ها و تاریخچه مرورگر را همگام‌سازی نمایید. فایرفاکس دارای ویژگی امنیت افزوده یک رمز عبور اصلی می باشد که لاگین‌ها و رمزهای عبور سیو شده را با قفل و کلید اضافی می بندد.

نتیجه گیری

در صورتی که سرعت و عملکرد برای شما مهم می باشد، برنامه گوگل کروم انتخاب مناسب تری است. از سوی دیگر در صورتی که امن بودن و حفظ حریم خصوصی در زمان گشت و گذار در اینترنت برایتان مهم باشد، مروگر فایرفاکس خصوصیات امنیتی مناسب تری در مقایسه با گوگل کروم به شما خواهد داد.

5/5 - (1 امتیاز)

ارسال دیدگاه