موقعیت بزرگ ترین دیتاسنترهای دنیا

موقعیت بزرگ ترین دیتاسنترهای دنیا

خوب است بدانید که داده‌های استاتیستا بیانگر آن می باشند که ویرجینیای شمالی، پکن و لندن، دارای بزرگ ترین دیتاسنترهای دنیا می باشند.

با پیشرفت برنامه های هوش مصنوعی نظیر چت‌جی‌پی‌تی یا بارد و به دلیل احتیاجات خیلی زیاد مدل‌های زبانی بزرگ، درخواست در شبکه دیتاسنتر دنیا افزایش یافته است. این درخواست رایانشی در سال‌های آینده باز هم روند صعودی خواهد داشت و در این راستا می بایست دیتاسنترهای مدرن تر تولید شده و همچنین ظرفیت دیتاسنترهای فعلی گسترش یابد.

بر اساس نموداری که توسط وب سایت استاتیستا بر اساس داده‌هایی از سال ۲۰۲۲ به وسیله شرکت مستغلات تجاری کاشمن اند ویک فیلد، شکل گرفته، مشخص شده که رقابت سنگینی بین چین و آمریکا بر سر توسعه دیتاسنترها وجود دارد.

همچنین بیشترین تراکم ظرفیت دیتاسنتر در ویرجینیای شمالی خصوصا قسمت لودون و پرنس ویلیام دیده می‌شود. بر اساس گفته های نایب رئیس شرکت خدمات املاک و مستغلات CBRE یعنی راب فاکتورو، تشویق کنندگان مالیاتی، اتصال برتر و ساختار مناسب با احتیاجات منابع مزارع سرور بزرگ در سال ۲۰۲۲، علت های اصلی این تراکم ظرفیت سرور می باشند. پکن در جایگاه دوم با ظرفیت ۱۸۰۰ مگاوات قرار دارد و بعد از آن نیز لندن با ۱۰۰۰ مگاوات و سپس سنگاپور با ۸۷۶ مگاوات، قرار دارند.

با توجه به اینکه ناحیه توکیوی بزرگ فقط به خاطر ظرفیت فعلی دارای جایگاه پنجم می باشد، با در نظر گرفتن پروژه‌های آینده، خصوصا نسبت به رقیبان خود در ناحیه آسیا و اقیانوسیه، بسیار پیشرفت سریعی داشته است. بر اساس گزارشی که توسط کاشمن اند ویک فیلد اعلام شده، ظرفیت پکن در مدت سه تا پنج سال آتی، به احتمال زیاد به اندازه ۳۰۰ مگاوات زیاد خواهد شد که آن هم به علت جابه جا شدن سرمایه‌های سرمایه‌گذاران به خاطر بالا رفتن میزان تنش‌های آمریکا و چین می باشد.

در این بین ژاپن که متحد غرب می باشد، احتمالا ظرفیت دیتاسنترهای خود را دو برابر کرده و به میزان ۲۰۰۰ مگاوات در همان بازه زمانی خواهد رساند. این امر نیز به خاطر تعهدات بازیگران بزرگی مثل شرکت‌های TSMC و انویدیا جهت تولید و تاسیس کارخانه‌های ساخت تراشه می باشد. همچنین در این راستا مدیرعامل انویدیا یعنی جنسن هوانگ، بیان کرده که شبکه‌ای از کارخانه‌های هوش مصنوعی در تمامی کشور ساخته خواهد شد.

به علاوه معیار دیگر در برآورد میزان پتانسیل رشد دیتاسنترها در یک ناحیه به خصوص، مقدار خالی بودن آن ها می باشد. در این بین شرکت CBRE بیان کرده که ظرفیت خالی در سه ماهه اول سال میلادی ۲۰۲۳ در سنگاپور، پایین تر از یک درصد بوده است. همچنین ویرجینیای شمالی نیز نرخ خالی بودنی به میزان حدود دو درصد و توکیو ۱۱.۲ درصد دارند.

 

امتیاز این مقاله

ارسال دیدگاه