نحوه دیزاین و چیدمان آشپزخانه های کوچک

نحوه دیزاین و چیدمان آشپزخانه های کوچک

همانگونه که می دانید دیزاین و چیدمان آشپزخانه های کوچک احتمالا برای خیلی ها سخت می باشد، ولی شما می توانید با چند راهکار خلاقانه بهترین استفاده را از این مکان داشته باشید و آن را بزرگ تر نشان دهید. در صورتی که دارای آشپزخانه کوچکی می باشید ممکن است در دیزاین و چیدمان ان با مشکل روبرو شوید و نتوانید آنگونه که می خواهید این فضا را زیباتر نشان دهید.

با ما همراه باشید تا در این مقاله از سایت هشتیا چند راهکار کاربردی جهت دیزاین و چیدمان آشپزخانه کوچک را به شما معرفی کنیم.

مواردی جهت دیزاین آشپزخانه های کوچک

طبیعتا آشپزخانه های کوچک هم می توانند جذاب به نظر برسند. در ادامه موارد مهمی که در دیزاین یک آشپزخانه کوچک نیاز است را بیان کرده ایم:

باید آیتم های آشپزخانه به گونه ای چیدمان داشته باشند که همه چیز به خوبی در دسترس شما قرار بگیرد.

شما می بایست تا کابینت هایی انتخاب نمایید که بهترین و کاربردی ترین استفاده از محیط را داشته باشید.

باید در این مدل آشپزخانه فضا های ذخیره سازی هوشمند وجود داشته باشند.

باید جهت بهتر کردن ظاهر آشپزخانه به شیوه به کار بردن رنگ‌ها و تزئینات جهت بزرگ تر نشان دادن ان دقت نمایید.

نورپردازی محیط اشپزخانه باید با استفاده از نور طبیعی و مصنوعی به بهترین شکل صورت بگیرد.

  • چیدمان مناسب آشپزخانه های کوچک

باید بدانید چیدمان صحیح و مناسب برای هر نوع آشپزخانه، خصوصا برای یک آشپزخانه کوچک، خیلی اهمیت دارد. در صورتی که محیط آشپزخانه کوچک باشد، می بایست تا از هر سانتی‌متر مربع از آن به بهترین شکل استفاده نمایید. نخست فکر کنید که چطور در آشپزخانه خود اقداماتی نظیر آشپزی کردن، قرار دادن وسایل، ذخیره سازی مواد غذایی و خوردن غذا را انجام دهید.

شما می بایست جاهای عجیب و بلااستفاده، نظیر گوشه‌ها و شکاف ‌های بین کابینت‌ها را بررسی نمایید. با این کار قادر می باشید تا بهترین استفاده را از فضا کنید و چیدمان بسیار خوبی انجام دهید.

همچنین باید بدانید که در چیدمان یک آشپزخانه کوچک باید قاعده مثلث آشپزخانه را در نظر خود داشته باشید. نقاط روی این مثلث بخش های اصلی کار یعنی سینک، اجاق گاز و یخچال می باشند و باید حتما مسیر میان آن ها به آسانی در دسترس باشد.

  • کابینت‌های مناسب آشپزخانه های کوچک

در این قسمت نکاتی جهت استفاده حداکثری از کابینت آشپزخانه در یک مکان کوچک را بیان خواهیم کرد:

دیزاین ساده: کابینت ها در یک آشپزخانه کوچک باید دارای یک طرح ساده و کلاسیک با خطوط تمیز و بی‌حجم باشند نظیرکابینت شیکر یا Shaker style cabinets که بسیار برای این فضا مناسب می باشد. این مدل کابینت‌ها، به آسانی با هر سایز و مدل آشپزخانه ای هماهن می باشند و با استفاده از آن ها می توانید بهترین استفاده را از فضا داشته باشید.

استفاده بیشینه از محیط های عمودی در آشپزخانه: در یک آشپزخانه کوچک، فضاهای عمودی را نادیده نگیرید. یک دیوار از کابینت‌های کف تا سقف، فضای ذخیره‌سازی بسیار خوبی را ایجاد می کند و یک راهکار طراحی داخلی کلاسیک می باشد که فضا را بزرگ تر نشان خواهد داد.

به کار بردن واحدهای صرفه جویی در فضا: به کار بردن واحدهای باریک در عوض پایه یا پانل های پرکننده موجب زیاد شدن فضای ذخیره سازی در آشپزخانه خواهد شد و طراحی واحدهای گوشه اختصاصی با قفسه بندی مفصل قادر می باشند تا گوشه های نامناسب یا بلااستفاده را به محیط کاربردی مبدل کنند. به علاوه کمدهای تاشو هم بسیار برای این فضا مناسب می باشند.

انتخاب خلاقانه وسایل خانگی: خوب است بدانید که لوازم سفید و دیگر لوازم می‌توانند مکان زیادی را در یک آشپزخانه کوچک بگیرند. به کار بردن لوازم یکپارچه با درهای کابینت باعث استفاده بهتر از محیط خواهد شد. لوازم چند کاربره نظیر ماشین لباسشویی و خشک کن ترکیبی یا به کار بردن اجاق یا ماشین ظرفشویی فشرده هم بسیار مناسب می باشند.

  • نحوه بیشینه کردن فضای ذخیره سازی آشپزخانه های کوچک

چندین راهکار خلاقانه جهت ذخیره سازی بیشینه و کم کردن شلوغی در آشپزخانه های کوچک را در ادامه بیان کرده ایم:

فضای دیوار: با اضافه کردن قفسه‌های باریک و نزدیک دست شما و به کار بردن آن‌ها جهت نگهداری لوازمی که هر روز به آن‌ها احتیاج دارید و یا قلاب‌هایی جهت آویزان کردن بهترین استفاده را از فضای دیوار نظیر فضای میان میز کار و کابینت‌های دیواری داشته باشید.

فضای ذخیره سازی داخلی: جهت استفاده بهتر از فضاهای ذخیره سازی می توان به کابینت‌های بیرون کش، کابینت‌های چرخان، جداکننده‌های کشو، تخته‌های خردکن یکنواخت و کشوهای قفسه ادویه‌ها اشاره کرد. یک قفسه ذخیره سازی در درون درهای کابینت جهت نگهداری در قابلمه مناسب است و یک سطل زباله ترکیبی نیز موجب استفاده بهینه از فضا خواهد شد.

واحدهای قابل حمل: یک واحد قابل حمل نظیر جزیره روی چرخ دارای سبدهای ذخیره سازی یا جعبه بسیار در آشپزخانه کوچک کاربردی است و به آسانی نیز می توان /ان را حرکت داد.

  • رنگ مناسب جهت دیزاین آشپزخانه های کوچک

در کنار چیدمان و دیزاین آشپزخانه های کوچک، به کار بردن رنگ هم می‌تبسیار بر ظاهر آشچزخانه اثرگذار می باشد. رنگ‌های روشن‌ و خنثی‌ نظیر سفید، عاجی، کرم یا خاکستری روشن بسیار برای این محیط مناسب هستند، چراکه این رنگ ها نور بیشتری انعکاس داده و محیط را بزرگ و جادار و با طراوت نشان می دهند. از سوی دیگر، رنگ‌های پاستلی ملایم نظیر سبزهای کم رنگ یا آبی روشن در آشپزخانه های کوچک حس آرامش ایجاد می کنند.

همچنین نباید از رنگ ها تیره در آشپزخانه های کوچک غافل بود زیرا برخی مواقع رنگ‌های تیره‌تر نظیر آبی تیره و خاکستری قادر می باشند تا به آشپزخانه‌های کوچک‌ تر عمق و علاقه اضافه کنند. در نتیجه، ترکیب و هماهنگی رنگ‌های گوناگون می‌تواند خیلی اثرگذار باشد. تلاش کنید تا گروهی از واحدهای پایه تیره‌تر را با کابینت‌ها، دیوارها و میزهای کار روشن‌تر سازگار و ترکیب نمایید تا فضای زیباتری ایجاد کنید.

  • مواد و مصالح مناسب آشپزخانه های کوچک

مواد و مصالح استفاده شده در آشپزخانه های کوچک نیز بسیار مهم می باشند. به کار بردن مواد براق و بازتابنده با ایجاد نور بیشتر می تواند موجب بزرگ تر شدن فضا شود. درهای کابینت براق، میزهای کار براق و بازتاب کننده نور یا کاشی‌های کف قادر می باشند تا بیشینه نور را در محیط ایجاد کنند. شیشه از جمله دیگر شیوه های مناسب جهت زیاد کردن نور و فضا در آشپزخانه می باشد. گذاشتن بعضی از کابینت‌های شیشه‌ای باعث عمیق تر شدن فضا خواهند شد و آشپزخانه کوچک شما را بزرگ تر نشان می دهند.

همچنینمی توانید از مواد براق نظیر کروم برای دستگیره‌ها و شیرها استفاده نماییید. به علاوه از کابینت‌ ها و کشوهای بدون دستگیره در این فضا استفاده نمایید.

  • نحوه نورپردازی در آشپزخانه های کوچک

استفاده از نور از جمله بهترین شیوه ها جهت بزرگ‌تر کردن محیط کوچک آشپزخانه می باشد. در نتیجه چنانچه آشپزخانه شما پنجره ندارد باید در استفاده از نور، خلاق تر باشید. شما باید سعی کنید در صورت وجود نور طبیعی را به میزان بیشینه خود برسانید. افزودن یک نورگیر یا یک پنجره تمام قد بسیار برای آشپزخانه های کوچک مناسب می باشد، در غیر این صورت سعی کنید تا از پنجره‌های بدون موانع استفاده نمایید.

درباره استفاده از نور مصنوعی، بهترین طرح‌های نورپردازی ترکیبی از نورپردازی محیطی، کاربردی و تاکیدی می باشند. نورافکن ها می توانند نور محیطی بسیاری را بدون اشغال محیط زیادی ایجاد ‌کنند. بعضی از نورهای پایین زیر کابینت، میز کار را روشن می کنند و فضا را بزرگتر نشان می دهند. همچنین استفاده از یک چراغ می تواند نقطه کانونی عالی در فضای آشپزخانه فراهم کند و موجب می‌شود تا آشپزخانه کوچک شما جذاب تر شود. چراغ‌های آویز یک شیوه بسیار خوب جهت مشخص کردن مکان غذا خوردن می باشند.

به علاوه مدل لامپ‌هایی به کار برده شده در آشپزخانه هم اهمیت دارند. باید بدانید که لامپ‌های سبک روز روشن‌تر می باشند و حس نور طبیعی روز را بهتر نشان می دهند، ولی لامپ‌های سفید گرم نور کم تری با ظاهری ملایم‌تر ایجاد می‌کنند.

امتیاز این مقاله

ارسال دیدگاه