نحوه طراحی فضای سبز در مناطق کم آب

نحوه طراحی فضای سبز در مناطق کم آب

به طور معمول مناطق خشک و نیمه خشک با مشکل کمبود آب مواجه هستند و این مساله به عنوان یک بحران بزرگ برای این مناطق محسوب می شود. با این حال برای ایجاد فضای سبز در این مناطق آن هم با مصرف بالای منابع آبی راه حل قابل قبولی به حساب نمی آید. اما نحوه طراحی فضای سبز در مناطق کم آب چگونه است؟

با بکارگیری برخی از استراتژی های مهم می توان در مناطق کم آب فضای سبز را به بهترین شکل طراحی کرد. در طراحی فضای سبز آن هم در مناطقی که با کم آبی دست و پنجه نرم می کنند می توان از برخی از استراتژی های کارآمد نظیر انتخاب گیاهان مناسب و استفاده از سنگریزه زینتی و قلوه سنگ ها برای پوشش مناسب فضای سبز استفاده کرد.

در واقع توجه ویژه به ویژگی های گیاه و انتخاب گیاه مناسب و سازگار با شرایط مناطق کم آب یکی از اصول طراحی فضای سبز در این مناطق است.تیم مشاوران آیسان خلیلی در ادامه به بررسی نحوه طراحی فضای سبز در مناطق کم آب می پردازد. توصیه ما به شما این است که تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

گیاهان مناسب در فضای سبز مناطق کم آب

از اثرات قابل توجه اقلیم بر طراحی فضای سبز در واقع محدود کردن گزینه هایی در انتخاب گیاهان و در نهایت انتخاب گیاهان مناسب و سازگار با شرایط کم آبی است. در ادامه برخی از گیاهان مناسب با اقلیم خشک و مناطق کم آب را معرفی میکنیم که عبارت اند از:

کاج

برای مناطقی که دارای اقلیم های خشک هستند نمی توان در طراحی فضای سبز از درختانی استفاده کرد که دائما به آب نیاز دارند به همین دلیل انتخاب درخت کاج یکی از راهکارهای موثر در ایجاد فضای سبز در مناطق کم آب است.

این مدل از درختان با گرمای هوا و کمبود آب مشکلی ندارند. از طرفی نیز با توجه به برگ های انبوهی که دارند در فضای مورد نظر سایه های دلنشینی را به وجود می آورند و مهمتر اینکه موجب خنک نگه داشتن فضای مورد نظر نیز می شوند. از این روز از این درختان در فضای پارک ها، بوستان ها، ویلاها و باغ ها نیز به وفور استفاده می شود.

اسطوخودوس

اسطوخودوس نیز گونه دیگری از درختان مقاوم در شرایط خشک و کم آبی است. درخت اسطوخودوس علاوه بر اینکه بسیار مقاوم است از طرفی دارای گیاهان معطر و زیبایی است که در طراحی فضای سبز بسیار کارآمد است.

نخل

در بین درختان مناسب در مناطق کم آب، درخت نخل بسیار شناخته شده است به این دلیل که در برابر گرما و کم آبی بسیار مقاوم است. نخل ها نسبت به سایر درختان ارتفاع بلندتری دارند و اغلب در پارک ها، بلوارها و میادین فضای سبز به کار می روند.

اصول طراحی فضای سبز در مناطق کم آب

احداث فضای سبز در مناطق کم اب و محوطه سازی باید بر اساس اصول مشخصی در مناطق کم آب انجام شود تا فضای سبز با توجه به شرایط اقلیمی در آن به بهترین شکل احداث شود. با این حال محوطه سازی جهت احداث فضای سبز در مناطق کم آب نیازمند بکارگیری چند فاکتور کلیدی است که شامل موارد زیر است:

انتخاب گیاهان بومی و مقاوم

یکی از فاکتورهای اصلی در احداث فضای سبز در این مناطق، انتخاب گیاهان مقاوم و سازگار با شرایط اقلیمی مناطق کم آب است. از گیاهان مقاوم به خشکی می توان درختانی همچون کاکتوس ها، اسطوخودوس، ساکولنت ها و رزماری را نام برد. این درختان دارای مکانیسم های بالقوه نظیر سیستم ریشه عمیق با پوشش های مومی روی برگ ها هستند.

ایجاد بسترهای مالچ و کاشت

به منظور کاهش تبخیر و سرکوب کردن علف های هرز در اطراف درختان باید یک لایه مالچ آلی در اطراف خاک گیاهان ایجاد کنید تا رطوبت خاک بدین شکل حفظ شود. این اقدام موجب تنظیم کردن دمای خاک می شود علاوه بر این نیز گرمای شدید که منجر به تبخیر و از دست دادن آب درختان را می شود به طرز قابل توجهی کاهش می دهد.

بکارگیری سیستم های آبیاری کارآمد

در مناطق کم آب، نصب سیستم آبیاری کارآمد موجب حفظ آب در این مناطق می شود. از راهکارهای موثر در سیستم آبیاری کارآمد می توان به خیساندن آب و شیلنگ های آبیاری قطره ای اشاره کرد. استفاده از کنترل کننده های هوشمند نیز در سیستم آبیاری مناطق کم آب کارآیی بالایی دارد و موجب بهینه کردن مصرف آب در این مناطق می شود.

جمع آوری و ذخیره آب باران

در ایجاد فضای سبز در مناطق کم آب و حفظ منابع آبی درختان باید برای جمع آوری و ذخیره آب باران از بشکه ها و مخازن استفاده کرد. این استراتژی موجب جمع آوری آب باران و استفاده بعدی از آن در دوره های کم آبی میشود.

سخن پایانی

طراحی فضای سبز در مناطق کم آب با کنار هم قرار گرفتن عوامل مختلف در کنار هم صورت می گیرد. با این حال برای اجرای یک پروژه اصولی در طراحی فضای سبز در مناطق کم آب باید ابتدا به شرایط اقلیمی این مناطق توجه داشت و همچنین اثرات احتمالی حاصل از آن را به خوبی در نظر گرفت.

با این حال اگر تصمیم به اجرای فضای سبز در مناطق کم آب را دارید پیشنهاد ما به شما این است که حتما با متخصصان این امر مشورت کنید تا در نهایت یک پروژه اصولی و حرفه ای را بتوانید خلق کنید.

امتیاز این مقاله

ارسال دیدگاه