همه چیز درباره خم کردن انتهای آرماتور در سازه ها و کوپلر انتهایی

همه چیز درباره خم کردن انتهای آرماتور در سازه ها و کوپلر انتهایی

خوب است بدانید که یک سازه خوب می بایست تا در مقابل عوامل جوی و طبیعی نظیر سیل و زلزله به اندازه مناسب مستحکم و قوی باشد. در این راستا در حین تولید یک سازه قوی باید موارد مهم اجرایی آن به شکل صحیحی عملی شود. از جمله موارد خیلی با اهمیت در تولید یک سازه قوی، فونداسیون سازه می باشد. چرا که فونداسیون مسوول انتقال وزن سازه به زمین می باشد. شاکله بنیادی فونداسیون هم از آرماتوربندی و بتن به دست آمده است که برای هر  مورد جهت اجرا و پیاده سازی باید نکته هایی را رعایت کرد. ما در این مطلب در سایت خود می خواهیم تا درباره یکی از نکات با اهمیت در آرماتوربندی ساختمان صحبت کنیم که می‌تواند کمک شایانی در استقامت سازه داشته باشد. پس با ما همراه باشید و این مطلب را تا انتها مطالعه نمایید.

به چه علت انتهای آرماتور را خم می کنند؟

باید بدانید که در پیاده سازی آرماتوربندی ساختمان جهت زیاد شدن استقامت و قوی شدن سازه، انتهای آرماتورها را به طرف درون شبکه آرماتوربندی خم می‌کنند تا در نتیجه هر آرماتور داخل شبکه آرماتوربندی و به وسیله بتن مهار شود. ممکن است این سوال در ذهنتان به وجود بیاید که چرا این میلگردها را خم می کنند؟ ما در این مقاله برایتان توضیح داده ایم.

دلیل سر خوردن آرماتور درون بتن آرمه چیست؟

اگر از آرماتور داخل بتن استفاده نمایید و بتن آرمه را پیاده سازی کنید، ممکن است بتن تحت فشار باعث شود که آرماتور داخل بتن مهار نشود و در نتیجه موجب سر خوردن و حرکت آرماتور داخل بتن شود. در حقیقت با ایجاد فشار به سیستم بتن و میلگرد احتمال دارد که میلگرد سر بخورد و از بتن خارج شود. جهت پیشگیری از وقوع این اتفاق می بایست تا نکاتی را رعایت کنید تا بتن صدمه نبیند و استقامت آن از بین نرود. برای این کار سه روش وجود دارد که مانع حرکت آرماتور در بتن می شود.

به کار بردن میلگرد آجدار در سازه

از جمله کارهایی که می توان موجب پیشگیری از حرکت آرماتور در بتن شد، به کار بردن میلگرد آجدار می باشد. خوب است بدانید که آج‌های روی میلگرد آجدار در مقایسه با میلگرد معمولی با بتن بیشتر درگیر می شوند و به همین سبب مانع از سر خوردن آرماتور در بتن می شود؛ چراکه میلگرد آجدار قدرت کمتری برای تکان خردن در بتن دارد. به کار بردن میلگرد آجدار باعث استقامت بهتر سیستم میلگرد و بتن می شود. خوب است بدانید که به خاطر این مزیت، میلگرد آجدار در حال حاضر در بیشتر سازه‌ها به کار برده می شود.

خم کردن انتهای آرماتور در سازه

کار دیگری که جهت مهار آرماتور در بتن صورت می گیرد، خم کردن انتهای آرماتور می باشد. در این شیوه ته میلگردها باید به طرف درون شبکه آرماتوربندی خم شود تا دیگر میلگرد در بتن سر نخورد و بیرون نیاید. در حقیقت این کار باعث می شود تا آرماتور داخل بتن حبس شود و به هیچ وجه دیگر سر نخورد.

هم چنین باید بدانید که خم کردن انتهای آرماتور علاوه بر خوبی، بدی هایی هم دارد. به عنوان مثال در این شیوه به علت خم شدن میلگرد زیادی در بتن حبس خواهد شد. در این صورت هم هزینه تولید سازه بالا می رود و هم وزن آن بیشتر خواهد شد.

به کار بردن کوپلر انتهایی در سازه

خوب است بدانید که این شیوه به جای خم انتهای آرماتور مورد استفاده قرار می گیرد. عملکرد آن بدین شکل است که انتهای آرماتور را رزوه دار می کنند و یک قطعه کوچک به آرماتور می بندند تا مانع سر خوردن و حرکت آرماتور داخل بتن شد. این شیوه نه تنها استقامت سازه را زیاد می کند بلکه موجب می شود تا فولاد کمتری در سازه استفاده شود. بنابراین هزینه ها کم شده و به علاوه سازه وزن کمتری نیز خواهد داشت که در نتیجه فشار کمتری به فونداسیون وارد می شود. کوپلر گونه های متنوعی دارد که در مکان های گوناگونی از آن استفاده می شود.

همه چیز درباره کوپلر

باید بدانید که کوپلر یک قطعه از جنس فولاد با وزن خیلی کم می باشد که کاربرد فراوانی دارد. این قطعه قادر است تا دو آرماتور را به وسیله رزوه به هم متصل کند و یک پیوند جداناپذیر بین آن‌ها ایجاد کند. این پیوند می تواند از خود آرماتور قوی‌تر باشد. کوپلر گونه های متنوعی دارد که در مکان ها و شرایط گوناگونی از آن استفاده می شود. کوپلر تبدیل، از جمله گونه های کوپلر می باشد که می تواند دو آرماتور با قطرهای مختلف، به شکل سر به سر را به هم وصل کند. کوپلر انتهایی از جمله دیگر انواع کوپلر می باشد که پیش تر درباره آن توضیح دادیم.کوپلر انتهایی برای ایجاد پیوند میان دو آرماتور نیست بلکه همچون خم انتهای آرماتور به کار برده می شود و باعث صرفه‌جویی در میلگرد مرفی خواهد شد.

همچنین کوپلر با رزوه چپ و راست از دیگر گونه های کوپلر میلگرد می باشد. این کوپلر زمانی به کار می رود که دو آرماتور متصلی قادر به چرخیدن در جای خود را نداشته و فقط با چرخیدن این نوع کوپلر، دو آرماتور به هم وصل می شوند.

سخن پایانی

در حال حاضر کوپلر در ساختمان‌های بزرگ و جدید و برج ها جهت استقامت بهتر ساختمان و کم شدن وزن سازه به کار برده می شود. با استفاده از کوپلر تولید سازه ها خیلی سریع صورت می گید و در نتیجه هزینه پیاده سازی عملیات ساختمانی خیلی کمتر می شود و به علاوه مانع از حبس فولاد اضافی در سازه خواهد شد.

امتیاز این مقاله

ارسال دیدگاه