همه چیز درباره ورق سیاه و موارد استفاده از آن

همه چیز درباره ورق سیاه و موارد استفاده از آن

خوب است بدانید که کشور ایران از جمله کشورهای مهم در حیطه ساخت وسایل فولادی به شمار می رود که در کنار فراهم کردن احتیاجات داخلی، در بعضی از موارد محصولاتی را به کشورهای دیگر صادر می کند. ورق سیاه از با اهمیت ترین محصولات فولادی به شمار می رود که خیلی از کارخانه ها و کمپانی های صنعت فولاد کشور جهت فراهم کردن احتیاجات صنایع گوناگون، با ظرفیت خیلی زیاد این محصول را تولید می کنند. این مدل ورق که در گریدهای گوناگونی ساخته می شود خیلی کاربردی و پر مصرف می باشند و همچون مواد اصلی در صنایع مختلفی به کار برده می شوند.

با ما همراه باشید تا در این مقاله از سایت هشتیا درباره ورق سیاه و موارد استفاده از آن صحبت کنیم.

برترین سازندگان ورق سیاه در کشور ایران

ورق سیاه یا ورق گرم در فعالیت نورد گرم و با دمای بالای 930 درجه سانتی‌گراد ساخته می شود. ورق سیاه علیرغم ورق روغنی یا گالوانیزه، دارای شکلی مات و سیاه می باش و بنابراین به آن ورق سیاه گفته می شود. جهت ساخت ورق سیاه عنصرهای گوناگونی به کار برده می شوند که آهن و کربن سهم بسزایی در این باره دارند. با عوض شدن درصد عنصرهای موجود نظیر کربن، ورق‌ سیاه با گریدهای گوناگونی تولید شده و به بازار ارائه می‌شوند. برای نمونه ورق st37 و st52 کاربردی ترین گریدهای این فرآورده‌های فولادی محسوب می شوند که در زمینه سختی و انعطاف‌پذیری با هم فرق دارند. ورق st37 نسبت به st52 دارای درصد کربن کمتری می باشد. بنابراین استحکام کم تری دارد و از سوی دیگر انعطاف‌پذیری و امکان جوش پذیری بهتری دارد.

ورق‌های سیاه دارای ضخامت‌های گوناگونی از 1 تا 100 میلی‌متر می باشند. ورق‌هایی با ضخامت کم تر از 15 میلی‌متر را به شکل رول شده و ورق‌های ضخیم‌تر را به شکل شیت‌های با طول 6 یا 12 متری در بازار عرضه می کنند. شرکت های زیادی در کشور ورق سیاه می سازند که شامل فولاد کاویان، اکسین و فولاد مبارکه اصفهان م باشند. کمپانی های قطعه های فولادی تهران، فولاد خرم آباد و مجتمع فولاد گیلان هم از دیگر سازندگان این محصول در کشور به شمار می روند.

ارزیابی کاربردهای با اهمیت ورق سیاه در صنعت های مختلف

همانگونه که پیش تر گفتیم ورق سیاه از جمله کاربردی ترین محصولات صنعت فولاد به شمار می رود که در صنایع گوناگونی به کار برده می شود. در این قسمت کاربردهای اساسی ورق سیاه در صنایع را بیان خواهیم کرد:

  • ساخت محصولات فولادی با ورق سیاه

ورق سیاه در صنایع فولاد همچون مواد اصلی جهت تولید محصولات فولادی به کار برده می شوند. در حقیقت ورق‌های روغنی، گالوانیزه و مقطع های فولادی نظیر تیرآهن، میلگرد و غیره توسط گریدهای گوناگون ورق سیاه ایجاد می شوند. بنابراین قیمت لحظه‌ای ورق آهن به صورت مستقیم بر نرخ محصولات فولادی اثرگذار می باشد و موجب نوسان قیمت ورق سیاه خواهد شد.

  • انجام کارهای صنعت ساختمان با ورق سیاه

از جمله کاربردی ترین و پر استفاده ترین مواد جهت ساختمان‌سازی و تولید سوله‌ها، ورق گرم می باشد. امکاناتی همچون مقاومت کششی زیاد در کنار امکان جوش پذیری موجب شده تا به صورت وسیعی از این محصول فولادی در ساختمان‌سازی به کار برده شود. همچنین ورق st37 انعطاف‌پذیری زیادی دارد و بنابراین جهت تولید سازه‌های منحنی‌دار هم به کار می رود.

  • انجام کارهای صنعت پتروشیمی با ورق سیاه

در صنعت پتروشیمی، نفت و گاز هم ورق سیاه بسیار استفاده می شود و برای کارهای گوناگونی به کار می رود. اصولا جنس بدنه‌ تانکرها، مخازن تحت فشار و مخازن حمل و نگهداری محموله‌های نفتی و گازی دارای جنسی از ورق سیاه می باشند. همچنین، لوله‌های انتقال نفت و گاز که می بایست استحکام زیادی در مقابل نیروهای فشاری و کششی داشته باشند را توسط ورق گرم می سازند. در حالت کلی ورق سیاه از جمله با اهمیت ترین مواد جهت تولید زیرساخت مناسب در پتروشیمی‌ها می باشد.

  • ساخت تجهیزات دریایی با ورق سیاه

ورق سیاه از جمله محصولات فولادی کاربردی در تولید زیرساخت های مناسب می باشد. خاصیت مکانیکی ورق گرم نظیر ماندگاری زیاد و استحکام تقریبا خوب موجب شده تا از آن جهت ساخت زیرساخت مناسب و توسعه‌ی ناوگان دریایی استفاده شود. اصولا جهت تولید بدنه کشتی‌ها، قایق‌ها و تعمیر قطعات صدمه دیده ورق سیاه کاربرد دارد. همچنین موتور و پیشران کشتی‌ها هم جنسی از ورق سیاه دارند

  • انجام کارهای صنعت کشاورزی با ورق سیاه

در صنعت کشاورزی هم بسیار زیاد ورق گرم کاربرد دارد. اصولا ماشین‌آلات، تجهیزات کشاورزی و ادوات زراعی با گریدهای گوناگونی از ورق سیاه ساخته می شوند. به علاوه، ورق سیاه جهت تولید سوله‌ها و انبارهای کشاورزی هم کاربرد دارد.

سخن پایانی

ورق سیاه که برخی مواقع به غلط به آن ورق آهن گفته می شود، یکی از کاربردی ترین مواد در صنعت های گوناگون می باشد. این ورق پرکاربرد در صنعت تولید محصولات فولادی، پتروشیمی، ساختمان‌سازی، تجهیزات دریایی و کشاورزی اصولا به دو شکل رول یا شیت با طول‌های کم به کار برده می شود.

5/5 - (1 امتیاز)

ارسال دیدگاه