چگونه در زمین شیبدار با رعایت قواعد اساسی ویلا بسازیم؟

چگونه در زمین شیبدار با رعایت قواعد اساسی ویلا بسازیم؟

یکی از معضلات بسیار جالب و چشمگیر در معماری، ساختن ویلا در زمین های‌ دارای شیب می باشد. ساخت این ویلاها یک هنر محسوب می شود و نتیجه آن نیز خیلی شگفت انگیز می باشد. اینگونه ویلاها اصولا روی تپه‌ها و کوه‌ها می باشند و با پله‌های چشمگیر خود به سمت بالای شیب منظره ی زیبایی به ویلا می بخشند.

اینگونه ساخت و ساز هابسته به مهارت و استعداد معماران و مهندسان می باشد. بدین شکل که آن ها با علم هنری و فنی خود از شیب زمین یک اثر جالب و زیبای معمارانه خلق می کنند. با کمک روش های طراحی، ساخت اینگونه ویلاها سازگار با محیط زیست خواهد بود.

یکی از خصوصیات شگفت انگیز این ویلاها، پله‌های منحنی و بلند آن‌ها می باشد. هنگامی مشاهده این پله ها، گویی که به طرف آسمان حرکت می کنید. معماران و مهندسان با کمک شیب زمین، پله‌هایی را می سازند که هم بسیار زیبا و شگفت انگیز می باشند و هم مسافتی را جهت رسیدن به قسمت های گوناگون ویلا ایجاد می‌کنند.

از نگاه هنر معماری، اینگونه ویلاها طرح های خیلی خاص و ویژه ای دارند. با کمک مواد ساختمانی مرغوب و پنجره‌های عظیم می توان نور و دید بسیار زیبایی از طبیعت را به درون ویلا تقدیم کرد و حس بسیار خوبی برای ساکنین ویلا خواهد داشت. شیب موجود در این ویلاها در هر طبقه چشم اندازی متفاوت ایجاد می کنند.

هزینه ساخت ویلا در زمین شیب دار به چه فاکتورهایی بستگی دارد؟

جهت ساخت ویلا در زمین شیب ‌دار باید میزان هزینه آن محاسبه شود. در ادامه فاکتورهای اثرگذار بر هزینه ساخت ویلا در زمین شیب ‌دار را برایتان شرح می دهیم.

  • فاکتور اندازه شیب زمین

نخستین فاکتور اثر گذار در هزینه ساخت وساز ویلا در زمین دارای شیب، اندازه شیب زمین می باشد. هرچه شیب بیشتر باشد احتیاج به تراش و چگالی زیاد خاک، کربرد مهندسی ژئوتکنیک و سازه‌های پشتیبانی بیشتر خواهد شد و باعث هزینه های زیادتری خواهد شد.

  • دسترسی به زمین

سختی های زیادی در دسترسی به زمین شیب ‌دار وجود دارد. شما احتیاج به حفر و ساخت جاده یا پله‌های خواهید داشت که هزینه بازگشتی آن‌ها مهم می باشد.

  • اندازه گیری ها و مهندسی

همچنین زمین شیب ‌دار احتیج به اندازه گیری ها و مهندسی با دقتی دارد تا ویلا دارای ایمنی باشد. به کار گیری مهندسان و کارشناسان در این پروژه ها مهم است تا معضلی به وجود نیاید.

  • چگونگی تراشکاری و نحوه پیچیده بودن سازه

ساخت و ساز ویلا در زمین شیب ‌دار احتیاج به تراشکاری و تغییراتی بر روی زمین دارد. برای این کار باید تپه‌ها تراش و صاف ‌کاری شوندو همچنین پشتیبانی ‌های ویژه و ساماندهی مختص به خاک و مهاربندی انجام شود که موجب زیاد شدن هزینه سازه خواهد شد.

  • مدل و طرح ویلا و تجهیزات لازم

مدل و طرح ویلا و تجهیزات لازم اثرگذار بر هزینه ساخت و ساز ویلا می باشد. ساخت و ساز ویلا با تجهیزات لاچکری و طراحی ویژه، دارای هزینه بیشتری می باشد.

  • پیمانکاری و مواد ساختمانی

هزینه ساخت و ساز ویلا در زمین دارای شیب نیز بستگی به پیمانکاری و مواد ساختمانی دارد. اگر پیمانکار با مهارت و مواد مرغوب استفاده کنید حتما در هزینه ساخت و ساز موثر خواهد بود.

پس می توان نتیجه گرفت که کلا هزینه ساخت و ساز ویلا در زمین دارای شیب در مقایسه با زمین صاف بیشتر می باشد. ولی چنانچه هزینه ها را درست مدیریت کنید، قادر می باشید تا ویلایی لاکچری در شیل کوه بسازید.

ساختن محوطه ویلا در زمین دارای شیب

ساختن محوطه ویلا در زمین دارای شیب می تواند موجب ایجاد فضایی بسیار آرامش بخش در ویلا شود. اگر می خواهید این کار را انجام دهید باید موارد زیر را مد نظر داشته باشید.

  • مجموعه ‌های سطح ‌بندی

با درنظر گرفتن شیب زمین، مجموعه های سطح ‌بندی خوبی جهت ساخت محیط های مناسب و پرکاربرد احتیاج می باشد. این سطح ‌بندی دارای اجزایی نظیر تراس‌ها، روف گاردن، محیط های سبز و غیره می باشد. فواید مجموعه های سطح ‌بندی ایده آل، شامل درست استفاده کردن از محیط های گوناگون و زیباتر کردن فضا می باشد.

  • مسیر ها و دسترسی‌ها

برنامه‌ ریزی و طراحی با دقت مسیرها و دسترسی‌ها در زمین دارای شیب دار خیلی با اهمیت می باشد. درست کردن راه های ایده آل و پله‌ها جهت دسترسی به جاهای گوناگون ویلا، باعث ایجاد ایمنی و آسایش برای افراد درون ویلا خواهد شد. به علاوه شما قادر می باشید تا از مسیرها و دسترسی‌ها جهت فراهم کردن دید زیبا از محیط برای ویلا استفاده نمایید.

  • درست کردن باغچه و حیاطی سر سبز

ایجاد و درست کردن باغچه و حیاطی سر سبز در محیط ویلا، موجب می شود تا محیطی آرام و زیبا را در ویلا فراهم نمایید. در زمین دارای شیب، به کار بردن مجموعه های آبیاری ایده آل و بررسی میزان فرسایش خاک جهت نگهداری از گیاهان درختان با اهمیت می باشد و باعث زیبا تر شدن محیط خواهد شد.

  • مراقبت کردن از زمین ویلا

در زمین دارای شیب، مراقبت از زمین و و بررسی میزان فرسایش خاک بسیار با اهمیت می باشد. به کار بردن شیوه هایی نظیر سد‌های خاکی، گودال‌های رسوبی و مجموعه های زهکشی ایده آل، موجب نگهداری درست از زمین و مانع از فرسایش خاک خواهد شد.

  • ایجاد نورپردازی مناسب و تزیینات زیبا

ایجاد نورپردازی ایده آل در فضای ویلا، باعث می شود تا در طول شب هم فضای ویلا چشمگیر شود. ایجاد نورپردازی ایده آل در فضای ویلا می تواند با به کار بردن نورهای جذاب جهت روشنایی راه ها، نورپردازی درختان، گذاشتن لامپ‌ها و وسایل روشنایی فراهم شود. به علاوه وسایل تزیینی گوناگونی نظیر آبنماها، مجسمه ها، گلدان‌ها و مبلمان فضای باز باعث چشمگیر شدن محیط خواهد شد.

نقشه ویلا در زمین دارای شیب

در نقشه کشی ویلا در زمین دارای شیب، باید نکاتی را رعایت کنید که در ادامه لیست شده اند.

  • چک کردن میزان شیب زمین

نخست می بایست تا شیب زمین خیلی خوب چک شود تا داده های با اهمیتی درباره شیب زمین به دست بیاورید. این داده ها باعث می شود تا نقشه ای ایده آل و بر اساس زمین طراحی نمایید.

  • پیمایش و اندازه‌گیری با دقت زمین

جهت نقشه کشی با دقت ویلا، می بایست تا زمین ویلا را خیلی خوب اندازه گیری نمایید. شما می بایست اندازه ها، شیب‌ها، مانع های موجود در زمین و هر چیز دیگری را با دقت اندازه بگیرید.

  • مجموعه سطح ‌بندی

با در نظر گرفتن شیب زمین، می بایست تا مجموعه سطح ‌بندی درستی را انتخاب نمایید. سطح ‌بندی برای این می باشد که از فضای ساخت و ساز بهترین استفاده را کرد.

  • پایه‌ها و استوانه‌ها

چنانچه شیب زمین خیلی باشد، باید پایه‌ها و استوانه‌هایی جهت مقاومت ویلا و آسان شدن ساختار آن، ساخت. دقت کنید که این پایه‌ها و استوانه‌ها می بایست تا به طور دقیق محاسبه و طراحی شوند.

  • مجموعه زهکشی

در زمین دارای شیب، باید آب را درست مدیریت کرد و مراقب میزان فرسایش خاک بود. جهت انجام این کار می بایست تا یک مجموعه زهکشی درست که دارای گودال‌ها، لوله‌کشی‌ها و دیواره‌های محافظ می باشد را به درستی جاسازی کرد.

  • دسترسی داشتن به ویلا

برنامه‌ ریزی با دقت جهت دسترسی داشتن به ویلا در زمین دارای شیب خیلی با همیت می باشد. درست کردن راه ها، پله‌ها و مسیرهایی که دارای امنیت و راحتی در دسترسی به ویلا می باشند، از اهمیت خاصی برخوردار است.

  • ایجاد نورپردازی و امنیت

در نقشه کشی ویلا در زمین دارای شیب، ایجاد نورپردازی درست و نورهای مناسب در را ها و دسترسی‌ها از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد. به علاوه می بایست تا امنیت را در ویلا فراهم کنید. برای این منظور باید سیستم‌های امنیتی نظیر دستگاه‌های اعلام آتش سوزی و دوربین‌های مداربسته در ویلا وجود داشته باشد.

  •  مراقبت از تراشه‌ها و و مانع از فرسایش خاک

جهت مراقبت از زمین و به علاوه برای اینکه از فرسایش خاک جلوگیری نمایید، می بایست از شیوه هایی نظیر به کار بردن پوشش گیاهی، ایجاد دیواره‌های مراقبتی و سیستم‌های کنترل آب استفاده نمایید.

بنابراین جهت نقشه کشی ویلا در زمین دارای شیب، باید با یک مهندس معماری ماهر و یک کارشناس با تجربه کمک و مشاوره بگیرید. مهندسان و کارشناسان قادر می باشند تا با در نظر گرفتن وضعیت محیط و رعایت مقررات فنی، نقشه ای ایده‌آل و متناسب با زمین دارای شیب طراحی نمایید.

نحوه کرت بندی زمین دارای شیب

کرت بندی زمین دارای شیب‌ به معنی مرتب کردن و بخش ‌بندی زمین به شیوه ای صحیح می باشد. این کار اصولا جهت مدیریت شیب زمین و استفاده درست و مناسب از محیط شیب ‌دار به کار گرفته می شود. با کرت بندی زمین دارای شیب، می توان سطوح بسیار و مرحله ‌بندی فضاها را ایجاد کرد که برای ساخت ویلا با اهمیت می باشد.

در کرت بندی زمین دارای شیب‌، شاید محیط به شکل سطح های صاف و افقی یا پله‌ها و تراس‌های بخش بندی شده باشند که دربرگیرنده ی ساخت دیواره‌ها، جداکننده‌ها و سازه‌های محافظ نیز خواهدشد. این عناصر موجب مقاومت و پایداری ساختمان شده و به علاوه مانع از فرسایش خاک و حرکت خاک در زمین دارای شیب خواهد شد.

به علاوه کرت بندی زمین دارای شیب، دربرگیرنده ی مجموعه زهکشی درستی نیز می باشد. این مجموعه دارای گودال‌ها، لوله‌ کشی‌ها و دیگر تجهیزات مورد نیاز جهت جمع‌آوری و فرستادن آب برای ساماندهی فرسایش خاک و فراهم شدن تراز آب در زمین شیب‌دار خواهد شد. این شیوه به شما اجازه می‌دهد تا زمین دارای شیب را به شکل بهینه تر و زیباتری بسازید.

قواعد و قوانین نقشه کشی ویلا در زمین دارای شیب

نقشه کشی و ساخت و ساز ویلا در زمین دارای شیب احتیاج به رعایت قوانین خاصی دارد. در ادامه به شرح این قواعد و قوانین خواهیم پرداخت.

  1. نقشه برداری

 نقشه برداری با دقت و کلی از زمین دارای شیب‌ بسیار مهم می باشد. این شیوه دربردارنده ی ارتفاعات، خط های سطح‌ بندی، شیب زمین و ویژگی های دیگر می باشند. با به کار بردن این نقشه، قادر می باشید تا با دقت جای ساخت ویلا، دسترسی‌ها و سازه‌های پشتیبانی را مشخص نمایید.

  1. اندازه فرسایش خاک

مشخص کردن مقدار فرسایش خاک در زمین دارای شیب‌ با اهمیت می باشد. چنانچه خاک جابه جا شود و فرسایش پیدا کند، شاید احتیاج به مهاربندی و نگه داری خاک داشته باشید. محاسبه با دقت این مورد به شما در گزینش شیوه های ساخت و ساز و به کار بردن مصالح مناسب کمک شایانی خواهد کرد.

  1. به کار بردن مصالح مناسب

در زمین دارای شیب، به کار بردن مصالح مناسب و مرغوب بسیار مهم می باشد. سازه‌های پشتیبانی نظیر دیوارهای پشتیبان، مهاربندها و سازه‌های تراکمی می بایست تا از مصالح قوی و درستی ساخته شوند. به علاوه به کار بردن مصالحی که متناسب با وضعیت آب و هوایی باشند، با اهمیت می باشد.

  1. وضعیت آب و هوایی

وضعیت آب و هوایی محیط، در نقشه کشی ویلا در زمین دارای شیب با اهمیت می باشد. همچنین باید به مجموعه های زهکشی باران، مدیریت آب‌های سطحی و امکان وقوع سیلاب و رانش خاک نیز توجه کرد. طراحی مجموعه‌های آبیاری و دفع فاضلاب هم از موارد دیگری می باشد که با اهمیت می باشند.

  1. فونداسیون مناسب و قابل اجرا

به علاوه استفاده از فونداسیون مناسب و با اطمینان، بسیار مهم می باشد. در زمین دارای شیب‌، فونداسیون می بایست تا طبق وضعیت خاک و شیب زمین طراحی شود و امکان استقامت در مقابل نیروهای دیگر و نیروهای منتج از فرسایش خاک را داشته باشد. به کار بردن فونداسیون‌های عمیق، نظیر پی های سازه ای، موجب فراهم شدن پایداری ویلا در زمین شیب ‌دار خواهد شد.

سخن پایانی

هر ویلا در زمین شیب دار دارای داستانی از سعی و تلاش‌ و فکرهایی می باشد که به حقیقت پیوسته اند. این گونه ویلاها، نشان دهنده ی عزم صاحبان آن ها برای یک زندگی خاص می باشد. عزمی که با تخیلات آن ها شروع شده و در نهایت در این ویلاها نمایانگر شده اند.

چنانچه می خواهید از آثار معماری شگفت انگیز دیدن کنید این ویلاهای ساخته شده در نواحی کوهستانی را مشاهده نمایید؛ چرا که زیبایی های بسیار خوبی را مشاهده خواهید کرد.

امتیاز این مقاله

ارسال دیدگاه

دیدگاه ها
  1. امیر :
    7 ماه پیش

    سلام خسته نباشید واقعا ممنون بابت اطلاعات کاملتون و خدمات عالی که ارئه میدید .