چگونگی برطرف کردن نم دیوار و سقف منازل

چگونگی برطرف کردن نم دیوار و سقف منازل

از جمله متداول ترین مشکلات مالکین خانه ها در فصل باران‌های موسمی نم دیوار و سقف ساختمان می باشد. پیشگیری از نم و رطوبت دیوار و سقف ساختمان خیلی اهمیت دارد و می بایست حتما مورد بررسی قرار گیرد و برطرف شود چراکه نم موجود در دیوارها موجب کنده شدن رنگ و شکل بدی در دیوارها و سقف خواهد شد.

اگر نم و رطوبت دراز مدت و زیاد باشد می توان صدمات جدی به دیوارها و ساختار خانه وارد نماید، در نتیجه پیشگیری از مرطوب نم دیوارها به صورت موثر مهم می باشد.

علائم وجود نم دیوار و سقف ساختمان

  • یک اتاق نم دار دارای بوی متفاوت و کپک زده می باشد. با ورود به اتاق این بو به مشام میرسد و آزار دهنده است.
  • نشانه های تیره روی دیوار از جمله دیگر علائم نم دیوار و سقف ساختمان می باشد. رطوبت همچنین در گچ دیوار تغییر رنگ ایجاد می کند.
  • در صورتی که کاغذ دیواری از دیوار جدا شود، به علت وجود نم و رطوبت در دیوار می باشد.
  • اگر دیوارها سرد باشند، نشانه ایجاد نم و رطوبت در دیوار می باشد. دیوارهای درونی می بایست گرم و خشک باشند.

دلایل ایجاد نم در دیوار

باید بدانید که نم به خاطر چگالش می باشد. با کم شدن دما، چگالش زیاد می شود و هر روز صبح روی پنجره‌ها رطوبت به وجود می آید که در پایان موجب ایجاد کپک و رطوبت خواهد شد. نخست شما قطره هایی در کناره های لبه‌ پنجره می بینید و پس از آن نقطه های سیاه کوچکی در اطراف پنجره خواهید دید که به طرف سقف یا دیوارها خواهند رفت. این موارد باعث به وجود آمدن نم و رطوبت دیوار و سقف ساختمان خواهد شد که می بایست سریعا جهت برطرف کردن آن وارد عمل شوید.

نشتی لوله‌ها، ضعیف و قدیمی شدن لوله کشی ساختمان یا سرریزها احتمالا باعث ایجاد نم خواهد شد که بیشتر با از دست دادن عایق دیواره، بدتر خواهد شد یا احتمالا به علت کم بودن کاشی و عایق کاری، نشتی قاب پنجره یا بسته شدن ناودان، آب از بیرون نفوذ خواهد کرد.

برطرف کردن نم دیوار و سقف ساختمان

پیشگیری از ایجاد نم و رطوبت دیوارها کار مشکلی نمی باشد. فقط باید آن را بلد باشید. در ابتدا جاهایی که احتمال جمع شدن رطوبت وجود دارد را تشخیص دهید. موارد بیان شده در ادامه جهت خشک نگه داشتن دیوارها و سقف می بایست کارهایی را انجام دهید.

  • درنظر گرفتن تهویه مناسب برای منزل

با اهمیت ترین کار ایجاد تهویه مناسب در منزل می باشد. باید بدانید که کارهایی نظیر تنفس، حمام کردن، آشپزی، خشک کن و … موجب نم در دیوارها خواهند شد. در نتیجه باید تهویه مناسبی برای خانه خصوصا آشپزخانه و حمام وجود داشته باشد.

  • بهتر کردن عایق کاری ساختمان

جهت پیشگیری از رطوبت و نم در خانه می بایست پنجره‌های دو جداره با دو لایه شیشه وجود داشته باشند. با این کار گرما هدر نمی رود. اگر پنجره دوجداره دارید دریچه بالای آن را باز بگذارید تا رطوبت از خانه خارج شود.

  • تهیه دستگاه رطوبت گیر برای منزل

یک دستگاه رطوبت گیر کلیه رطوبت اتاق را میگیرد و مانع از کپک زدن خواهد شد.

  • جلوگیری از رشد کپک

اکثر مواقع نم در خانه باعث ایجاد کپک می شود. کپک ها احتمالا در پشت مبلمان بزرگ، گوشه‌های اتاق، زیر پنجره، روی قاب یا طاقچه یا داخل کمدها شکل می گیرند. در نتیجه همواره وجود رطوبت و کپک را بررسی نمایید.

  • بردن آب اضافی ب بیرون از منزل

جهت پیشگیری از نم در سقف ساختمان می بایست همه راه های آب باران به خانه بسته شوند. به علاوه مطمئن شوید که خانه دارای یک برآمدگی بزرگ تر باشد و آب باران را از دیوارها و پنجره های شما دور کند. همچنین، مطمئن شوید که مایعات چکه شده از کولر گازی حتما تخلیه شوند. در این مورد باید از ورق‌های پلاستیکی ضخیم روی زمین استفاده نمایید تا دیوارها و کف رطوبت نگیرند.

  • چک کردن نشتی های ساختمان

شما باید حتما به نشتی ها و تعمیرات آن اهمیت دهید. بیشتر نشتی‌ها به علت مشکلات لوله کشی می باشند. نشتی وان حمام، سینک ظرفشویی یا وسایلی آبدار نظیر ماشین لباسشویی و ظرفشویی اصولا مشکل ساز می باشند. همچنین، آب می‌تواند به وسیله سقف‌ها نظیر نورگیرها، دریچه‌ها یا دودکش‌ها عبور کند و موجب نمدار شدن سقف و دیوار شود. در نتیجه باید منبع نشتی را پیدا کنید. در زمان حمام کردن، درزبندی کنار های وان یا دوش خود را چک کنید تا از وجود نشتی مطلع شوید.

اهمیت رفع نم و رطوبت ساختمان

باید بدانید که با رطوبت، قارچ‌ها در هوا آزاد می شوند و باعث مشکلاتی به خصوص در افراد دارای آلرژی، آسم یا دیگر بیماری‌های تنفسی خواهد شد. همچنین بودن در معرض کپک موجب بسته شدن بینی، سوزش چشم، سرفه و مشکل در تنفس خواهد شد. از سوی دیگر نم در سقف به ساختار ساختمان صدمه می زند. چراکه نم و رطوبت به درون دیوارها و خود سازه رفته و یکنواختی ساختمان را از بین خواهد برد و باعث ایجاد ترک، کنده شدن رنگ یا حتی خراب شدن مصالح ساختمانی خواهد شد. به علاوه وجود لکه‌های رطوبت روی سقف بد بوده و سبب خرابی شکل کلی یک اتاق یا کل خانه خواهد شد.

5/5 - (1 امتیاز)

ارسال دیدگاه