تجهیزات و ابزارهای موردنیاز نقاشی ساختمان

تجهیزات و ابزارهای موردنیاز نقاشی ساختمان

همانگونه که می دانید رنگ دیوارهای منزل، فضای کار، اتاق ها، آشپزخانه، در و پنجره و دیگر مکان ها پس از سپری شدن زمانی کثیف و قدیمی خواهند شد و دیگر جذابیت سابق را ندارند. در این صورت باید به نقاشی ساختمان با ابزارهای مورد نیاز پرداخت. در صورتی که تصمیم به رنگ کردن منزل و یا محل کار خود دارید با ما همراه باشید تا در این مقاله از سایت هشتیا لیستی از کاربردی ترین تجهیزات و ابزارهای رنگ آمیزی را به شما معرفی کنیم.

وسایل و ابزارهای لازم جهت نقاشی ساختمان

بر اساس مقدار حجم کار، جنس سطح و قطعه، حالت و متراژ رنگ کاری، ابزارهای مربوط به نقاشی ساختمان گوناگون می باشند. در ادامه ابزارهای مهم نقاشی برای سطوح فلزی، چوبی، بتنی و دیگر سطوح روی دیوار، سقف و نمای خانه ها و بناها بیان شده اند:

  • قلم مو ابزاری جهت نقاشی ساختمان

قلم نقاشی یا قلم مو اساسی ترین و کاربردی ترین ابزار جهت نقاشی ساختمان به شمار می رود. این ابزار دارای یک دسته پلاستیکی، چوبی یا فلزی با یک سر مویی می باشد که به صورت تخت و باریک یا پهن می باشد. جهت گرفتن این وسیله می بایست چندین مورد را مدنظر داشته باشید. نخست باید ابعاد قلم طبق پهنای سر مویی و بر اساس میلی متر یا اینچ نظیر 0.5 اینچ – 1 اینچ – 1.5 اینچ و غیره مشخص شود. برخی مواقع طول قلم مو نیز مهم می باشد. در حقیقت به صورت کلی، با در نظر گرفتن موضع و سطح مورد نظر نقاشی می بایست تا قطر و پهنای قلم مو را انتخاب نمایید.

دوما جنس موهای این قلم شاید طبیعی یا مصنوعی باشد. جهت نقاشی ساختمان با رنگ های روغنی می بایست قلم با موی طبیعی به کار ببرید و جهت رنگ های پلاستیکی و حلال آب، احتیاج به مو مصنوعی دارید. این مورد در زمان شستن قلم نیز باید در نظر گرفته شود و قلم های رنگ پلاستیکی را نباید با تینر و حلال های روغنی پاک کنید.

  • کاردک ابزاری جهت نقاشی ساختمان

کاردک ها در نقاشی کردن نقشی ندارند ولی همه نقاشان حرفه ای باید از کاردک در کار خود استفاده کنند. این ابزار نظیر قلم مو دارای ابعاد کوچک و بزرگ با تیغه های خیلی باریک تا پهن می باشد. دسته های آن ها اصولا جنسی از چوب و پلاستیک دارند و تیغ کاردک نیز دارای جنسی از ورق خیلی نازک فولادی یا استیل ضد زنگ می باشد.

در زمان نقاشی ساختمان می بینید که بعضی سطوح نظیر دیوارهای گچی و سطح های این چنینی صاف و مسطح نمی باشند. شما باید پیش از آغاز نقاشی، با کمک یک کاردک و مواد درز گیر، این سطوح را صاف نمایید. در صورت بلد بودن بتونه‌کاری ، قادر می باشید تا با کاردک، ملات مخصوص بتونه را روی آن ها پخش و صاف نمایید تا سطحی هموار و صاف ایجاد کنید. کار دیگر کاردک، حذف کردن آلودگی ها و لایه برداری مواد اضافی چسبیده روی سطح پیش از نقاشی کردن می باشد.

  • غلتک نقاشی ابزاری جهت نقاشی ساختمان

باید بدانید که غلطک ها یکی از ابزارهای معروف و جدید در دسته ابزارهای لازم برای نقاشی ساختمان می باشند که سرعت رنگ کردن را زیاد می کنند. این ابزار دستی در طول زمان بهجای قلم موها استفاده شده و نقاشان ساختمان برای سطوح خیلی بزرگ و صاف نظیر دیوارها یک غلتک نقاشی را به کار می برند. این ابزار دارای یک دسته و یک رول گرد غلتکی می باشد که در زمان کار دور میله مرکزی می‌چرخد. اندازه غلتک با در نظر گرفتن طول رول می تواند در سایزهای 7، 10 و 25 سانت و غیره باشد و همچنین قطر رول نیز می تواند باریک ، نیمه قطور و قطور باشد.

بر روی این رول ها، یک پد مویی یا سطح پرز دار قرار گرفته است و رنگ در زمان نقاشی روی آن اعمال می شود. با رنگ اندود شدن رول غلتک در مخزن و ظرف رنگ، سطح رول جهت نقاشی روی قطعه حاضر می‌شود. درست است که حجم استفاده رنگ با غلتک ها از قلم مو بیشتر می باشد، ولی به علت بالا رفتن سرعت یکنواخت شدن رنگ بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد.

  • سینی غلتک نقاشی ابزاری جهت نقاشی ساختمان

در صورتی که از غلطک جهت نقاشی استفاده نمایید باید سینی آن را نیز تهیه کنید. سینی غلتک یک ظرف ویژه با طراحی پهن دارد که مقدای از رنگ را در آن می گذارند و هر بار جهت رنگ کردن نقاش آن را در سینی غلط می دهد تا دارای رنگ شود. این ظرف به گونه ای ساخته شده که رنگ به خوبی و به سرعت به رول غلتک وارد شود.

  • اسپری رنگ ابزاری جهت نقاشی ساختمان

ابزار دیگر جهت نقاشی ساختمان اسپری رنگ می باشد که بیشتر مختص به قطعه های کوچک، موضعی و سطح های نامنظم می باشد که نمی توان آن ها را با قلم مو، غلتک و غیره رنگ آمیزی کرد. اسپری ها در حال حاضر بسیار متنوع و گوناگون می باشند و اصولا در قوطی فلزی و با حجم‌های 300، 450 و یا 600 میلی لیتر ساخته می‌شوند. با کمک اسپری ها کنترل خیلی خوبی در زمان رنگ آمیزی دارید به علاوه دارای پخش رنگ زیادی می باشد و در مقایسه با رنگ های روغن با قلم مو زودتر خشک می شود.

  • نوار نقاشی ابزاری جهت نقاشی ساختمان

باند محافظ رنگ یا Painter Tape گونه ای از بند نواری می باشد که دارای رنگ‌های گوناگونی می باشد ولی در کشور ما خیلی به کار برده نمی شود. نوار نقاشی جهت پیشگیری از پاشش رنگ به نواحی غیر مجاز در زمان کار بسیار خوب می باشد. نقاش قادر است تا نوار را با یک پوشش نایلونی روی نواحی و مکان هایی که نباید رنگی شوند، بچسباند تا کار تمیزتر شود.

از دیگر فواید نوار نقاشی، مرز بندی درست و درست کردن خط های منظم رنگ کاری به شکل موردنظر نقاش می باشد. یعنی در این جا نوار نقاشی به صورت یک راهنما و خط کش برای نقاش عمل خواهد کرد و پس از کامل شدن کار، شما شاهد یک نقاشی درجه یک و حرفه ای خواهید بود.

  • سنباده کاغذی ابزاری جهت نقاشی ساختمان

سنباده کاغذی از جمله دیگر ابزارهای قبل از نقاشی ساختمان می باشد که قادر است تا هر سطحی را به طور کامل صاف نماید. اصولا پس از به کار بردن کاردک و جهت تمیزکاری پایانی پیش از آغار رنگ آمیزی ، به کار بردن سنباده برای صیقل دادن قطسطح مورد نظر پیشنهاد می شود. سنباده ها مختص به مصالح ساختمانی، چوب، آهن، فلزات و دیگر مواد تولید می‌شوند و دارای زبری گوناگونی می باشند. دانه بندی، درجه زبری یا گریت سنباده در بازار می توانند 40، 60، 80، 100، 120 تا 800 باشند و هر چه این عدد بیشتر باشد، سنباده نرم‌تر خواهد شد. سنباده های با گریت سخت قادر به براده برداری بیشتر و خشن تر می باشند. سنباده های نرم، سرعت ساب پایین تری دارند ولی سطحی یکنواخت و یکدست به شما خواهند داد و همچنین برای مواد حساس بهتر می باشند.

  • پیستوله رنگ پاش ابزاری جهت نقاشی ساختمان

از دیگر ابزارها جهت نقاشی ساختمان، دستگاه های رنگ آمیزی می باشند. این ابزار که می تواند در کارگاه و صنعت و در مصارف خانگی نیز استفاده شود، پیستوله رنگ پاش بادی و پیستوله رنگ برقی می باشد. جهت به کار بردن پیستوله بادی احتیاج به کمپرسور باد می باشد ولی جهت استفاده از پیستوله برقی فقط یک پریز و منبع برق شهری مورد نیاز می باشد.

پیستوله ها رنگ زیادی استفاده می کنند ولی رنگ آمیزی با آن ها خیلی با سرعت می باشد و کیفیت بهتری هم ارائه می دهند. دقت کنید که جهت به کار بردن پیستوله، می بایست رنگ را از پیش و بر اساس مشخصات فنی و ابعاد نازل ابزار، با حلال رقیق کرده و مخلوط نمایید. همچنین باید پیستوله های مختص به نقاشی ساختمان دارای ابعاد نازل بیش از 2 میلی متر باشند.

ابزارهای لازم دیگر جهت نقاشی ساختمان

خوب است بدانید که برای رنگ آمیزی ساختمان چندین ابزار دیگر نیز وجود دارند که در ادامه بیان خواهیم کرد:

  • فرچه و برس ابزاری جهت نقاشی ساختمان

جهت تمیزکاری موضعی و با سرعت یک ناحیه و مناطق غیر قابل دسترسی، تنگ و سخت قبل از نقاشی مورد استفاده قرار می گیرد.

  • تیغ شیشه پاک کن ابزاری جهت نقاشی ساختمان

برخی مواقع قطره های رنگ پس از تمام شدن کار بر روی شیشه، سرامیک، کاشی و دیگر جاها می ریزند. در صورتی خشک شدن این رنگ ها تمیز کاری آن ها فقط به وسیله تیغه پاک کن صورتخواهد گرفت.

  • نردبان ابزاری جهت نقاشی ساختمان

برای دسترسی به ارتفاعات و نقاشی سطح های بلند باید از نردبان استفاده کرد. پیشنهاد این است که نردبانی تهیه کنید که بتوانید روی آن وسیله بگذارید تا قادر باشید قوطی و ظرف رنگ را در آن جا بگذارید.

  • لباس کار و ماسک ابزاری جهت نقاشی ساختمان

خوب است بدانی که رنگ یک ماده شیمایی، سمی و پرخطر می باشد. اگر این ماده با جاهایی از بدن نظیر موها و پوست و یا چشم، گوش، دهان و دیگر جاها تماس پیدا کند موجب صدمه جدی به سلامتی خواهد شد. در زمان رنگ آمیزی حتما می بایست لباس عایق شمعی و نایلونی ضد نفوذ رنگ، عینک ایمنی، ماسک تنفسی، کلاه و دیگر موارد را استفاده نمایید تا مشکلی برایتان ایجاد نشود.

سخن پایانی

در این مقاله فهرستی از ابزاهای مورد نیاز نقاشی ساختمان را به شما معرفی کردیم که بعضی از آن ها مشترک و مهم می باشند و بعضی دیگر به نوع و مقدار رنگ آمیزی و کار مورد نظر وابسته می باشند. در حقیقت اشما باید بر اساس احتیاجات خود ابزار مورد نیاز نظیر قلم مو، غلتک نقاشی و دیگر موارد را انتخاب نمایید. همچنین بعضی مواقع جهت کامل شدن کار می بایست تا چندین مدل از یک ابزار رنگ آمیزی را تهیه نمایید.

امتیاز این مقاله

ارسال دیدگاه