همه چیز درباره موتور برق و نحوه کار آن

همه چیز درباره موتور برق و نحوه کار آن

چنانچه کارتان به گونه ای می باشد که وجود برق برایتان ضروری است پس حتما یا موتور برق آشنایی دارید و می دانید در چه مواردی مورد استفاده قرار می گیرد. ما در این مقاله از سایت هشتیا می خواهیم تا در مورد ژنراتور یا موتور برق و انواع آن از نظر سوخت و چگونگی کاربرد صحبت کنیم و همچنین قسمت های تشکیل دهنده آن را نیز بیان کنیم. پس با ما همراه باشید.

باید بدانید که موتور برق یا ژنراتور برق دستگاهی می باشد که کار آن تبدیل انرژی مکانیکی به وسیله سوخت و احتراق به انرژی الکتریکی می باشد. این دستگاه با سوخت موجود در مخزن خود، شفت را به چرخش دراورده و باعث تولید برق خواهد شد.

موارد استفاده از ژنراتور

در حالت کلی هرجایی که برق نیاز است ولی برق شهری وجود ندارد، ژنراتور مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین در زمانی که برق سراسری قطع می‌شود موتور برق کاربرد دارد. وجود ژنراتور برق برای جاهایی مثل بیمارستان ها، مدارس، قطار، کارخانه، هتل، مراکز صنعتی و غیره بسیار با اهمیت و حیاتی می باشد.

موتور برق هر در میزان قدرت تولیدی با هم فرق دارند. این قدرت با واحد وات اندازه گیری می‌شود.

مدل های مختلف ژنراتور برق بر اساس نوع سوخت

– ژنراتور برق بنزینی

ژنراتور های بنزینی از جمله معروف ترین و رایج ترین گونه های این دستگاه می‌باشند و بالاترین مصرف را در اکثر مکان ها دارند. سوخت این ژنراتور برقی، بنزین می باشد. نخست بنزین انرژی به دست آمده از سوخت را به انرژی مکانیکی و بعد انرژی مکانیکی به انرژی الکتریکی مبدل می شود. این گونه موتوربرق ها قدرت عملکرد بیشتری دارند.

– ژنراتور برق دیزلی یا گازوئیلی

در ژنراتور برق دیزلی، انرژی لازم به وسیله سوخت گازوئیل و دیزل به دست می آید که سوختن آن ها موجب زیاد تر شدن توانایی ژنراتور برق دیزلی در مقایسه با ژنراتور برق بنزینی می شود. موتور برق دیزلی بازده بیشتری در مقایسه با ژنراتور بنزینی دارد و جهت موارد پیشرفته تر و صنعتی‌ به کار برده می شود.

– ژنراتور برق گازسوز

اصولا سوخت ژنراتور برق گازسوز، گازشهری و CNG می باشد که فوایدی نظیر صدای کم تر و بازده بیشتری دارد. این ژنراتور با مصرف کم خود جهت استفاده های خانگی خیلی خوب می باشد و به علاوه طول عمر مفیدی هم دارد. در حالت کلی موتور برق های بنزینی و دیزلی استفاده بیشتری در مقایسه با موتور برق گازی دارند زیرا وخت آن ها راحت تر تامین می شود.

مدل های مختلف موتور برق بر اساس نوع استفاده

  • ژنراتور برق مسافرتی

ژنراتور برق مسافرتی برای کمپ ها و مسافرات ها بسیار مناسب می باشد زیرا به آسانی قابل حمل وده و صدای کمی هم دارد.

  • ژنراتور برق خانگی

ژنراتور برق خانگی برای استفاده در خانه و کارهای سبک مناسب می باشد. ولی باید بگوییم که بهترین ژنراتور برای منازل، مدل گازسوز آن ها می‌باشد.

  • ژنراتور برق صنعتی

ژنراتور برق صنعتی دارای قدرت زیادی می باشند و وزن سنگینی نیز دارند. ولی باید بگوییم که بهترین ژنراتور برای صنایع، مدل دیزلی آن ها می‌باشد.

  • ژنراتور برق ثابت

ژنراتور برق ثابت ازجمله توانمند ترین مدا ژنراتور برق های موجود در بازار می باشد. این موتور برق ها بسیار سنگین بوده و اصولا در یک جای ثابت قرار می گیرند.

نحوه کار کردن ژنراتور برق

  1. هندلی: جهت روشن کردن به شیوه هندلی احتیاج به نیروی انسانی می باشد تا طناب را کشیده و بعد موتور را بچرخاند. بیشترین میزان قدرت ژنراتور برق با ساختار هندلی 3 وات می باشد.
  2. استارتی: ژنراتور با کمک دکمه استارت یا سوئیچ به آسانی روشن و خاموش می‌شود و احتیاجی به هندل زدن نمی باشد. از این جهت این ژنراتور طرفداران بسیاری دارد. قدرت موتور برق با ساختار استارتی بیشتر از 3 وات می باشد.
  3. اتوماتیک: این ژنراور همیشه به جریان برق شهری متصل می باشد. هنگامی که برق قطع شود دستگاه به شکل خودکار روشن شده و هنگامی که برق وصل می‌شود به صورت خودکار هم خاموش می شود.

بخش های یک ژنراتور برق

بخش ها و قطعه های موجود در ژنراتور در ادامه لیست شده اند.

  1. خنک کننده: بخش های گوناگون در زمان کار داغ می‌شوند بنابراین یک سیستم خنک کننده برای آن در نظر گرفته شده تا از صدمه زدن به قطعات پیشگیری کند.
  2. مخزن روغن: سیستم روغن کاری باعث زیاد شدن عمر و پیشگیری از ساییده شدن قطعه ها خواهد شد.
  3. موتور: با اهمیت ترین قسمت موجود در این دستگاه موتور آن می باشد زیرا مهم ترین کار بر عهده موتور است و انرژی مکانیکی را به انرژی برق مبدل می‌کند. هرچه موتور توانایی زیادتری داشته باشد دستگاه هم قدرت بیشتری خواهد داشت.
  4. سیستم سوخت رسانی: نقش سیستم سوخت رسانی رساندن سوخت لازم به ژنراتور می باشد.
  5. پنل برق: پنل برق نوعی محافظ برای موتور بوده و نقش آن تنظیم بخش های AC , DC می باشد.

نحوه افزایش طول عمر ژنراتور برق

برای افزایش طول عمر این دستگاه موارد زیر را رعایت نمایید.

  • عوض کردن روغن موتور: شما می بایست پس از خرید ژنراتور ماهانه یکبار روغن موتور خود را چک کرده و عوض کنید. سپس بعد از چند بار عوض کردن روغن و استفاده از دستگاه، چک کردن روغن موتور را هر ماه یک بار انجام دهید.
  • پاکیزه کردن فیلتر هوا: بر اساس نوع هوا محل استفاده از ژنراتور می بایست تا بعد از 50 تا 70 ساعت عملکرد دستگاه، فیلتر هوای آن را بشویید و تمیز کنید و بعد از خشک شدن دوباره در جای خود بگذارید.
  • عوض کردن شمع: شما می بایست تا هر سال یک بار شمع های ژنراتور برق را عوض کنید.

برترین ژنراتور جهت استفاده در باغ یا ویلا

اگر می خواهید برای باغ خود ژنراتور بگیرید باید احتیاجات خود را مشخص نمایید و اینکه برای چه کاری به یک موتور برق در باغ خود نیاز دارید.

در حالت کلی، یک ژنراتور با قدرت کم تر از 5 کیلو وات برای باغ‌های کوچک و خانگی کاربردی می باشد. ولی چنانچه باغ شما بزرگ می باشد، می بایست تا یک ژنراتور برق با قدرت بالاتر تهیه نمایید. به علاوه، باید به نوع سوخت آن هم دقت کنید. اصولا ژنراتور برق‌هایی بنزینی جهت استفاده در باغ‌ها خوب نمی باشند. شما برای باغ و  ویلا می بایست تا ژنراتور برق‌هایی با سوخت گازوئیل یا گاز طبیعی استفاده نمایید.

به علاوه، ژنراتور انتخابی باید عمر مفید داشته و راحت جابه جا شود. ژنراتور برق‌هایی سبک قابل حمل چرخ و دستگیره دارند و گزینه ماسبی برای باغ ها می باشند. از سوی دیگر موتور برقی تهیه نمایید که صدای کمی تولید کند تا برای همسایگان و حیوانات اطراف آلودگی صوتی ایجاد نشود.

برترین مدل های ژنراتور برق

برترین مدل های ژنراتور برق از برندهایی نظیر ژنراتور برق هیوندا، ژنراتور برق پی ام، ژنراتور برق کرون، ژنراتور برق توسن، ژنراتور برق اکتیو، ژنراتور برق دی اس دی، ژنراتور برق آسترا، ژنراتور برق رونیکس، ژنراتور برق آروا، ژنراتور برق کنزاس و ژنراتور برق بلک مکس می باشند.

امتیاز این مقاله

ارسال دیدگاه