همه چیز در مورد مینی فرز

همه چیز در مورد مینی فرز

در این مقاله از سایت هشتیا قرار است تا در مورد ابزار مینی فرز صحبت کنیم. اگر قصد خرید و یا استفاده از این ابزار را دارید تا انتهای این مطلب را مطالعه کنید. باید بدانید که مینی فرز ابزاری چند کاره می باشد که کاربرد و قطر صفحه برش گوناگونی دارد. در ادامه در مورد این ابزار توضیحاتی ارائه خواهیم داد.

ابزار مینی فرز یا Mini Grinder

خوب است بدانید که مینی فرز یک دستگاه‌‌ و ابزار چندکاره می باشد که قادر است تا کارهای مختص به سنگ برش و سایش را انجام دهد. به علاوه این ابزار می تواند کارهایی نظیر پولیش، ترمیم کردن قطعات فلزی و برداشتن ضایعات اضافه از روی قطعات را انجام دهد. در حرفه های زیادی نظیر جوشکاری، سنگ تراشی، کارهای مختص به ساخت‌وساز و مشاغلی که با چوب کار می کنند، این ابزار کاربرد دارد. گوناگونی مینی فرزها در بازار ابزار بسیار می باشد و جهت کارهای خانگی و صنعتی ساخته و عرضه می‌شوند.

فرق میان فرز و مینی فرز

در ادامه فرق میان فرز و مینی فرز را بیان خواهیم کرد تا به راحتی بتوانید ابزار موردنظر کار خود را انتخاب نمایید.

  • کاربرد

خوب است بدانید که مینی فرز‌ها در کارهای خانگی، کارگاهی و به صورت رایج برای کارهای کوچک به کار گرفته می شوند؛ ولی دستگاه فرز برای کارهای ساختمانی و مشاغلی بلند مدت تر مورد استفاده قرار می گیرد.

  • وزن و ابعاد ابزار

باید بدانید که مینی فرز‌ها سایز کوچک‌تری دارند و وزنشان در مقایسه با فرزها کمتر می باشد. بنابراین استفاده از دستگاه مینی فرز آسان تر بوده و در زمان جابه جایی و کار کردن نیز خستگی کمتری برای شما دارند.

  • قدرت

توان موتور در دستگاه های فرز و مینی فرز با هم فرق دارد. با توجه به اینکه دستگاه فرز قدرت و توان بیشتری دارد، جهت استفاده در پروژه‌های سنگین به کار گرفته می شود. در مقابل توان دستگاه مینی فرز کمتر می باشد و جهت انجام کارهای سبک‌تر مناسب می باشد.

  • قطر و ابعاد صفحه

قطر و ابعاد صفحه برش و صفحه ساب مینی فرز‌ها در مقایسه با فرزها کم تر می باشد. بنابراین با دستگاه مینی فرز، قادر نمی باشید تا برش‌هایی با عمق زیاد ایجاد نمایید.

موارد استفاده از دستگاه مینی فرز

خوب است بدانید افرادی نظیر جوشکاران جهت برش دادن فلزات، مشاغل مربوط به صنایع چوبی مانند کابینت سازان جهت برش دادن قطعات چوبی و یا تعمیرکاران اتومبیل جهت برشکاری بعضی از اتصالات و برداشتن ضایعات اضافی این دستگاه را به کار می گیرند. در حالت کلی موارد استفاده صنعتی و خانگی سنگ مینی فرز در زیر بیان شده اند:

  • برش

مشاغل گوناگونی وجود دارند که جهت برش قطعات فلزی، PVC، چوبی، گچی، کاشی، سرامیک و سطوح سیمانی، به دستگاه مینی فرز احتیاج دارند. این ابزار قادر است تا سطوح گوناگون را با سرعت و دقت زیادی برش دهد.

  • پولیش کردن

پولیش کردن فلزات، از جمله دیگر امکانات دستگاه مینی فرز می باشد. جهت انجام این کار باید دیسک مناسب را در مینی فرز قرار داده و پس از آن جهت پولیش کردن استفاده کنید.

  • سنباده زنی

چنانچه روی دستگاه مینی فرز، صفحه مختص به سنباده زنی قرار بگیرد، قادر می باشید تا از آن برای سنباده زدن سطوح گوناگون استفاده نمایید. برای مثال چنانچه احتیاج به نقاشی و رنگ کاری دارید، می بایست تا سطح مورد نظر را با کمک این ابزار سنباده زنی کنید.

  • ترمیم کردن و بازسازی

برخی اوقات بعضی از ابزارها نظیر داس احتمالا با گذشت زمان لبه آن‌ها دچار پریدگی می شود. جهت بازسازی ابزارهایی که پریدگی دارند قادر می باشید تا از دستگاه مینی فرز استفاده نمایید.

  • تیز کردن

بعضی از ابزارها نظیر قیچی، تیغه چرخ‌گوشت‌های صنعتی، چاقو، تیغه دستگاه علف زن، به خاطر مصرف بسیار کند می‌شوند. دستگاه مینی فرز جهت تیز کردن بعضی از ابزارهای گوناگون باغبانی و قدیمی کاربرد دارد.

دیمر در مینی فرز

دیمر در مینی فرز، جهت تنظیم سرعت دستگاه استفاده می‌شود. با توجه به این که سنگ فرز مینی جهت برش متریال متفاوتی نظیر چوب، سنگ، گرانیت و فلز به کار برده می شود؛ در نتیجه دیمر این قابلیت را ایجاد می‌کند تا با در نظر گرفتن سطح مورد نظر، سرعت مناسب را اعمال نمایید. کلید دیمر با توجه به مدل دستگاه امکان تنظیم شش یا نه سرعت را دارد.

انتخاب میان مینی فرز دیمردار یا مینی فرز بدون دیمر

باید بدانید که مینی فرز دیمردار نسبت به مینی فرز بدون دیمر بهتر می باشد. شیوه عملکرد مینی فرز دیمردار بدین شکل می باشد که با تنظیم مقاومت دستگاه، قادر می باشید تا ولتاژ و سپس سرعت دستگاه را تنظیم نمایید. در مینی فرز دیمر دار شما قادر می باشید تا سرعت گردش دیسک را به هر اندازه ای که می خواهید، قرار دهید و این تنظیم سرعت به وسیله کاربر، در کارهایی که احتیاج به ظرافت دارد، خیلی مهم می باشد.

انواع دستگاه های مینی فرز

مینی فرز‌ها انواع گوناگونی دارند که از لحاظ قدرت، سایز و کاربرد با یکدیگر فرق دارند. در ادامه انوع آن ها را معرفی خواهیم کرد.

مینی فرز شارژی

این مینی فرز از قدرت باتری جهت فراهم کردن انرژی خود استفاده می نماید. از با اهمیت ترین فواید مینی فرز، حمل راحت و آسانی کار با آن می باشد. مخصوصا در جاهایی که به برق دسترسی نیست خیلی راحت می توان از این دستگاه استفاده کرد.

مینی فرز برقی

منبع تغذیه این گونه از مینی فرزها، نیرو و جریان الکتریسیته می باشد، در نتیجه یک موتور قوی و سنگین دارند. با توجه به این که این گونه از مینی فرزها جهت استفاده احتیاج به برق دارند، بنابراین در جاهایی که برق نیست قابل استفاده نمی باشند. به علاوه تولید آلودگی صوتی و وزن بالا از معایب این دستگاه می باشد.

مینی فرز بادی

مینی فرز بادی در مقایسه با مدل‌های دیگر گران‌تر می باشد؛ ولی در مقابل عمر مفید آن‌ بالاتر بوده و برای زمان بیشتری قابل استفاده می باشند. مینی فرز بادی جهت استفاده احتیاج به کمپرسور باد دارد؛ در نتیجه چنانچه این نوع مینی فرز را می خواهید، می بایست پمپ باد داشته باشید و این یکی از بدی های این دستگاه به شمار می رود.

ویژگی های فنی و ظاهری یک مینی فرز

در ادامه این مطلب مشخصات فنی و ظاهری یک مینی فرز با کیفیت را توضیح خواهیم داد. دانستن این نکات در زمان خرید این ابزار به شما کمک خواهد کرد.

  • توان دستگاه مینی فرز

هر میزان توان دستگاه مینی فرز بالاتر باشد، سرعت چرخش بیشتری خواهد داشت. مینی فرزها گونه های متفاوتی نظیر بادی، برقی و شارژی دارند. این تفاوت در مدل، در توان آن ها نیز تاثیرگذار است.

هنگامی که از یک مینی فرز با توان بیشتر استفاده می‌کنید، آسان تر می توانید تا کارتان را انجام دهید. هر میزان که قطر صفحه دستگاه بیشتر باشد، جهت چرخش صفحه و رسیدن به سرعت مناسب، احتیاج به قدرت بیشتری دارد. قدرت مینی فرز‌ها به صورت معمول میان ۶۰۰ تا ۱۷۰۰ وات می باشد که جهت مصارف خانگی و کارگاهی قادر می باشید دستگاه‌هایی با قدرت‌های ۶۰۰ تا ۸۰۰ وات را انتخاب نمایید.

  • استارت نرم دستگاه

استارت نرم یا Soft Start از دیگر ویژگی های دستگاه مینی فرز خوب می باشد. این خصوصیت موجب می‌شود که پس از روشن کردن دستگاه، سرعت آن به طور تدریجی زیاد شود. استارت نرم، علاوه بر بالا رفتن امنیت و ایمنی، طول عمر دستگاه را هم زیاد می کند. استارت نرم از وارد شدن شوک یک‌باره به دستگاه جلوگیری می‌کند.

  • قطر صفحه برش

قطر صفحه برش یا دیسک مینی فرزها، دارای سایزهای گوناگونی می باشد. هر میزان قطر دیسک بیشتر باشد، جهت به چرخش درآمدن، موتور قوی تری می خواهد که موجب زیاد شدن وزن دستگاه خواهد شد؛ در نتیجه همیشه این دستگاه را می بایست بر اساس کارایی مورد انتظارتان، انتخاب کنید. به صورت کلی مینی فرزهایی که قطر دیسک آن‌ها زیاد می باشد، قادر می باشند تا با قدرت بیشتری کار برشکاری را انجام دهند.

  • سرعت مینی فرز

خوب است بدانید که واحد سرعت چرخش صفحه مینی فرز، دیسک در دقیقه می باشد. این یک امر بدیهی است که هر میزان صفحه مینی فرز، قطر کم تری داشته باشد، می تواند با سرعت بیشتری بچرخد. این سرعت زیاد، قادر است تا مدت زمان برش را کم کند.

شما باید بدانید که با زیاد شدن سرعت، دقت برش کاری کمتر می شود؛ در نتیجه سرعت چرخش صفحه از جمله عوامل با اهمیت جهت تشخیص کیفیت دستگاه می باشد ولی می بایست در کنار این عامل مهم، به کاربرد مورد انتظار از دستگاه نیز دقت کنید. برای نمونه چنانچه از این دستگاه می‌خواهید جهت برش سنگ استفاده نمایید، می بایست سرعت چرخش صفحه کمتر را انتخاب کنید؛ چون سرعت زیاد برش کاری شاید باعث صدمه رسیدن به سنگ شود.

  • دسته نگهدارنده کمکی مینی فرز

دسته نگهدارنده کمکی این امکان را فراهم می کند تا در زمان کار با این دستگاه روی آن تسلط کامل داشته باشید و کار برش کاری یا سنباده زنی را با دقت بالاتری انجام دهید. در این بین دسته‌های کمکی، خود به دو نوع دسته کمکی ساده و دسته کمکی ضد لرزش تقسیم بندی می‌شوند. دسته ضد لرزش به علت اینکه مانع از لرزیدن دستگاه در زمان کار شود، قادر است علاوه بر راحتی، کاری با دقت تر و تمیزتر را انجام دهد.

  • ویژگی های امنیتی دستگاه مینی فرز

در زمان کار با ابزارهایی که ممکن است به شما صدمه بزنند، نظیر سنگ فرز مینی، می بایست هم نکات ایمنی رعایت شود و هم از دستگاه‌هایی که ویژگی های امنیتی دارند، استفاده کرد. خیلی از صدماتی که به دست افراد، در زمان استفاده از دستگاه مینی فرز وارد می‌شود، به علت روشن شدن ناگهانی این دستگاه در زمان حابه جایی می باشد. دکمه سوئیچ محافظتی از جله ویژگی های یک دستگاه مینی فرز باکیفیت می باشد. این دکمه مانع از روشن شدن ناگهانی دستگاه خواهد شد.

از دیگر خصوصیات امنیتی دستگاه مینی فرز، سیستم ضد لگد می باشد. این خصوصیت موجب می‌شود، در هنگام روشن بودن مینی فرز که در سطح کار گیر می‌کند، دستگاه به صورت خودکار خاموش شود. این کار نه تنها برای دستگاه خوب است و مانع از شکستن صفحه سنگ مینی فرز می شود بلکه از صدمه زدن به موادی که مینی فرز روی آن در حال انجام کار می باشد جلوگیری می‌کند.

میزان سرعت چرخش مینی فرز

سرعت چرخش مینی فرز بسته به دیمر داشتن یا نداشتن آن دارد. در حالت کلی، مدل‌هایی که دکمه تنظیم سرعت یا دیمر دارند، سرعت گردش دیسک در آن‌ها در بازه‌ی ۳۰۰۰ تا ۱۱۰۰۰ دور در دقیقه می باشد. ولی در مینی فرزهای بدون دیمر، امکان تنظیم سرعت دستی نبوده و بر اساس برند و نوع دستگاه، سرعت چرخش دیسک در آن‌ها ۱۰۰۰۰ یا ۱۱۰۰۰ دور در دقیقه می باشد.

سخن آخر

مینی فرز نوعی ابزار چند کاره می باشد که قادر است عملیاتی نظیر برش زدن، تیز کردن، پولیش، سنباده زنی و بازسازی را انجام دهد. سنگ فرز مینی گونه های متفاوتی نظیر مینی فرز شارژی، برقی و بادی دارد. جهت شناسایی یک مینی فرز با کیفیت می بایست نکاتی نظیر قطر صفحه، توان، قابلیت هایی نظیر دسته نگهدارنده و سیستم ضد لرزش مورد توجه قرار گیرند. به علاوه مینی فرز دیمردار، در مقایسه با مینی فرز‌های بدون دیمر بهتر می باشند.

امتیاز این مقاله

ارسال دیدگاه