محل قرار گیری دشت ناز در کشور

محل قرار گیری دشت ناز در کشور

خوب است بدانید که دشت ناز در شهر ساری دارای مساحتی به اندازه ۵۶ هکتار از مکان های چشمگیر استان مازندران محسوب می شود و از طرف شمال شرقی شهر ساری می توان به آنجا رفت. این پناهگاه در شهرستان میاندرود و ته جاده‌ای که به دریا می رسد، وجود دارد. گستره پناهگاه حیات وحش دشت ناز در دوره پهلوی قسمتی از املاک رضا شاه بوده است. پس از فوت ایشان، محمدرضا پهلوی این محدوده را گسترش داد و از آن زمان هم پناهگاه حیوانات و هم فرودگاه دشت ناز تاسیس  و راه اندازی شدند.

باید بدانید که از سال ۱۳۴۶ محدوده پناهگاه دشت ناز ساری یک منطقه حراست‌شده می باشد و همچنین از سال ۱۳۵۴، پناهگاهی برای حیوانات در نظر گرفته شده است. موقعیت این پناهگاه در ۱۱٫۵ کیلومتری یا به مدت۲۰ دقیقه از فرودگاه بین‌المللی ساری و در ۲۹ کیلومتری یا به مدت۳۰ دقیقه از شمال شهر ساری می باشد. می توانیم این را هم اضافه کنیم که موقعیت جغرافیایی پناهگاه دشت ناز ساری در ۳۰۹ کیلومتری یه به مدت چهار ساعت و ۴۰ دقیقه از پایتخت می باشد.

شما قادر می باشید تا جهت رفتن به این پناهگاه زیبا از تهران با هواپیما سفر نمایید. همانگونه که گفتیم فرودگاه بین‌المللی ساری واقع در ۱۱٫۵ کیلومتری پناهگاه می باشد. فرودگاه بین‌المللی ساری دقیقا در همان منطقه دشت ناز یعنی در محدوده شهریار کنده و در روستای اسلام آباد واقع می باشد.

امکان سفر با قطار نیز وجود دارد. اگر از تهران به ساری با قطار سفر کنید از مسیری بسیار زیبا لذت خواهید برد. شما با قطار از فیروزکوه عبور خواهید کرد که طبیعتی بسیار سرسبز و زیبا را تماشا خواهید کرد. همچنین این سفر به مدن هفت و نیم ساعت طول خواهد کشید. در نهایت نیز از ایستگاه قطار ساری در جاده فرح‌آباد و پنبه‌چوله به اندازه ۳۲ کیلومتر یا ۳۶ دقیقه راه دارید تا به دشت ناز برسید.

چنانچه جهت سفر کردن به دشت ناز می خواهید تا با ماشین شخصی خو بروید، می بایست تا از جاده هراز به فیروزکوه و به طرف استان مازندران بروید. مسیر شما به این صورت است که از جاده هراز به شهر آمل و بعد شهر‌های بابل و قائم‌شهر و سپس به ساری می رسید و سپس از جاده فیروزکوه به طرف قائم‌شهر و پس از آن هر ساری خواهید رسید.

در ادامه با رانندگی از شهر ساری به میزان ۱۰ کیلومتر از جاده ساری به گوهرباران به طرف شهر نکا خواهید رفت و سپس به چهارراه شهر سورک می روید. چنانچه در این چهارراه به چپ بروید، به شرکتی نکا چوب می رسید. با گذشتن از این شرکت و رانندگی کردن، به روستای اسلام آباد و ناحیه شهریار کنده می رسید و در نهایت با کمی رانندگی به پناهگاه دشت ناز خواهید رسید.

به طور کلی آدرس پناهگاه ناز به شرح زیر می باشد:

استان مازندران، شهر ساری، جاده پنبه چوله، شهر نکا، روستای اسلام‌آباد، شهریار‌کنده، پناهگاه حیات وحش دشت ناز.

بعد از رسیدن به این دشت از طبیعت آن لذت ببرید.

امتیاز این مقاله

ارسال دیدگاه