نگاهی اجمالی به باغ موزه مینیاتوری شهر تهران

نگاهی اجمالی به باغ موزه مینیاتوری شهر تهران

اگر ساکن تهران می باشید می توانید در آخر هفته ها به موزه های تهران سر بزنید. تهران از جمله برترین شهرهای ایران محسوب می شود که مکان های گردشگری بسیاری در خود دارد. باغ موزه مینیاتوری تهران از جمله زیبا ترین موزه های توریستی تهران محسوب می شود.

باغ موزه مینیاتوری در شهر تهران

باغ موزه مینیاتور از جمله مکان های توریستی در تهران می باشد که به علت تبلیغات کم و ناشناخته بودنش، بسیاری از ساکنین تهران از وجود آن بی خبرند. محیط این باغ موزه ترکیبی از معماری جدید و باغ‌سازی سنتی فارسی می باشد. این مکان با وسعت سه هکتار بعد از دو سال ساخت‌وساز، در سال ۱۳۹۲ به روی عموم باز شد تا نخستین موزه مینیاتوری کشور شود. لوکیشن باغ موزه مینیاتور واقع در خیابان جانبازان غربی، نبش بزرگراه امام علی می باشد و همچنین راه ورودی پیاده‌رو به باغ مینیاتور در کنار بوستان تمدن یا گلبرگ است.

خصوصیات دیدنی باغ موزه مینیاتوری در شهر تهران

خوب است بدانید که باغ موزه مینیاتوری تهران دارای ۱۳ جاذبه تاریخی ایران که به ثبت جهانی رسیده اند، می باشد. این موزه در مقیاس یک بیست‌وپنجم ابعاد حقیقی در محیط باز در معرض دید عموم قار گرفته است. نکته های جالب در مورد ماکت‌ها توجه به موقعیت جغرافیایی اصلی آن‌ها می باشد. برای مونه میدان نقش جهان در مرکز باغ می باشد، در قسمت غربی آن ماکت مجموعه بیستون و در شمال باغ کلیساهای ارامنه دیده می شود. همچنین در کناره های ماکت‌ها پوشش‌های گیاهی خاص هر منطقه شکل گرفته اند که موجب جذابیت بیشتر این مکان شده است.

آثار این موزه به وسیله تابلوهایی راه را به رهگذران نشان می دهند و کنار هر اثر کتیبه‌ای وجود دارد که به طور کامل تاریخچه در آن ذکر شده است. روشنایی باغ موزه توسط چراغ‌های پایه ‌فلزی بلند و لامپ‌های کوچک کنار ماکت‌ها فراهم می‌شود و المان های شاخص معماری ایرانی همچون حوض و فواره، آب‌راه، کاشی‌کاری و موارد این چنینی در کل این موزه وجود دارد. در زمان گشتن در موزه کاشی‌کاری‌ هایی در بالای سر خود خواهید دید که برگرفته از کاشی‌کاری بناهای مشهوری در دوران صفوی و قاجار می باشد. از ویژگی های دیگر باغ موزه مینیاتور باید نیمکت، آبخوری و سرویس بهداشتی هم معرفی کنیم.

شیوه معماری جذاب باغ موزه مینیاتوری در شهر تهران

خوب است بدانید که ساختمان و طراحی موزه مینیاتور برگرفته از المان های اصیل معماری ایران نظیر کاشی‌کاری های شگفت انگیز، حوض ها و آبراه های باغی شکل می‌باشد. کلا پارک مینیاتور محیط جدیدی را جهت شناساندن فرهنگ ایران ایجاد کرده است. با ما همراه باشید تا قسمت های گوناگون و ماکت های این باغ موزه را به شما معرفی نماییم.

شما می توانید در معماری باغ موزه مینیاتور از جاهای تفریحی تهران، ماکت هر آثار باستانی در لوکیشن جغرافیایی حقیقی خود را ببینید. مثلا کلیساهای ارامنه شمال، بیستون غرب و میدان نقش‌ جهان مرکز باغ موزه وجود دارند. به علاوه اطراف هر آثار باستانی مملو از پوشش گیاهی و طبیعی همان منطقه می باشد و این‌ چنین موزه ای از ایران کوچک ما در این مکان شکل گرفته است. در ساختمان گالری باغ موزه مینیاتور همیشه نمایشگاه های گوناگونی برگزار می‌شوند و خصوصیات دیگری نظیر کتابخانه، فروشگاه هایی با محصولات هنری و فرهنگی، چایخانه سنتی و … در این مکان وجود دارد.

معرفی ماکت های گوناگون باغ مینیاتوری در شهر تهران

با ما همراه باشید تا برخی از ماکت های نواحی گوناگون کشور ایران در موزه باغ مینیاتوری تهران را به شما معرفی کنیم:

  • ماکت مربوط به آثار باستانی تخت جمشید در باغ موزه مینیاتور تهران

پرسپولیس یا تخت جمشید از جمله آثار باستانی با ارزش کشور ما می باشد که در زمان داریوش هخامنشی با مساحت بالای ۱۲۵ هزار متر مربع ساخته شد. ماکت زیبای این آثار باستانی ارزشمند تاریخی و بناهای کناره آن در باغ موزه مینیاتور تهران وجود دارد که از شگفتی های پارک مینیاتوری تهران محسوب می شود.

  • ماکت مربوط به آثار باستانی گنبد سلطانیه در باغ موزه مینیاتور تهران

گنبد سلمانیه از جمله بزرگترین آثار باستانی و معماری ایران به شمار می رود که تقریبا ۷۵۰ سال پیش بنا شه است. بنای هشت ضلعی، سازه آجری و رنگ آبی گنبد سلطانیه همچون نمونه اصل در ماکت باغ مینیاتور تهران ساخته شده است.

  • ماکت مربوط به آثار باستانی ارگ بم در باغ موزه مینیاتور تهران

ماکت ارگ بم مشابه نمونه اصلی سالم پیش از زلزله می باشد. همانگونه که می دانید این آثار تاریخی در زلزله سال ۱۳۸۲ به شدت خراب شد و در حال حاضر در حال ترمیم ان می باشند.

  • ماکت مربوط به آثار باستانی تخت سلیمان در باغ موزه مینیاتور تهران

مجموعه تاریخی تخت سلیمان و چشمه زیبای آن واقع در شمال شرقی استان آذربایجان غربی از جمله شگفت انگیزترین مکان های ایران محسوب می شود. ماکت این مجموعه یک طراحی بی نظیر در باغ موزه مینیاتور دارد که بسیار دیدنی است.

  • ماکت مربوط به آثار باستانی مجموعه بیستون در باغ موزه مینیاتور تهران

مجموعه بیستون واقع در شهرستان هرسین استان کرمانشاه می باشد و ماکت این مجموعه دارای سنگ نبشته بیستون و دیگر آثار آن نظیر تندیس هرکول می باشد که در این موزه در معرض دید می باشند.

  • ماکت مربوط به آثار باستانی کلیساهای ارمنی در باغ موزه مینیاتور تهران

این مجموعه دربردارنده ی کلیساهای قره کلیسا، کلیسای سنت استپانوس و کلیسای زرزر می باشد که در استان های آذربایجان شرقی و غربی می باشند و ماکت آن ها در این موزه قرار گرفته است. ماکت های این سه کلیسا در این موزه در کنار یکدیگر می باشند.

  • ماکت مربوط به آثار باستانی میدان نقش جهان در باغ موزه مینیاتور تهران

ماکت مختص به میدان مشهور نقش جهان در اصفهان با رنگ آمیزی دیدنی در وسط باغ موزه مینیاتور تهران واقع می باشد و طراحی بی نظیر آن، نشان دهنده ی معماران ماهر می باشد.

5/5 - (1 امتیاز)

ارسال دیدگاه