دلایل کاهش سطح روغن موتور اتومبیل

دلایل کاهش سطح روغن موتور اتومبیل

اتومبیل ها دارای قطعه های مکانیکی بسیاری می باشند. به علاوه اصطکاک میان قطعه ها موجب گرم شدن آن‌ ها و دراز مدت موجب پیری، فرسودگی و خراب شدن قطعه ها می شود. بنابراین شرکت های تولیدکننده تصمیم گرفتند تا به گونه ای این اصطکاک را کم کنند که در نتیجه آن از روانکارها و سپس روغن در موتور اتومبیل ها استفاده کردند.

از جمله نکاتی که برای رانندگان و صاحبان اتومبیل ها بسیار نگران‌کننده می باشد، کاهش سطح روغن موتور می باشد زیرا از یک طرف باعث خرابی‌های بعدی خواهد شد و از طرف دیگر اضافه کردن روغن جدید، خصوصا در وضعیت حال حاضر اقتصادی، هزینه زیادی در پی خواهد داشت. در این مطلب از سایت هشتیا قرار است تا درباره روغن موتور و دلایل کاهش سطح آن صحبت کنیم. پس با ما همراه باشید.

روغن موتور اتومبیل

از نظر علمی، روغن موتور مخلوطی از روغن‌های پایه و افزودنی‌هایی مثل مواد ضد جوش، ضد زنگ، مواد ضد اکسید، مواد ضد کف، پایین‌آورنده نقطه ریزش و غیره می باشد. روغن پایه اصولا دارای مواد معدنی یا نفت خام می باشند و بر اساس مدل روغن به اندازه 80 تا 95 درصد روغن موتور را ایجاد می کنند. به علاوه روغن موتور اتومبیل طبق فرایند ساخت به سه گروه مینرال، سنتتیک و نیمه سنتتیک بخش بندی می شوند که از بین آن‌ها روغن موتور مینرال معمولی ترین آن می باشد و روغن موتورهای سنتتیک و نیمه سنتتیک نوع پیشرفته‌تر به شمار می روند.

نقش های روغن موتور اتومبیل

از جمله با اهمیت ترین نقش های روغن موتور اتومبیل، روانکاری و کم شدن اصطکاک میان قطعه های موتور می باشد، ولی روغن موتور کارهای دیگری نیز انجام می دهد که بیشتر افراد آن را نمی دانند. در ادامه آن ها را بیان خواهیم کرد:

آب‌بندی کردن اتومبیل: روغن موتور یک لایه نازک میان سیلندر و پیستون درست می کند و از نفوذ آب جلوگیری می کند و اصطلاحا همچون یک سیستم آب‌بندی می باشد.

خنک‌کاری کردن اتومبیل: دمای موتور اتومبیل در زمان کار بسیر زیاد می شود که این گرما موجب زیاد شدن دمای قطعه های گوناگون خواهد شد. روغن موتور باعث خنک شدن موتور نیز خواهد شد، بدین شکل که گرمای بدنه موتور اتومبیل را گرفته و به دیواره خارجی موتور منتقل می کند.

تمیزکاری کردن اتومبیل: به خاطر برخورد قطعه ها با هم و احتراق، ذرات معلقی ایجاد می شوند که رسوب شده و موجب کثیفی موتور اتومبیل و قطعه های آن خواهند شد. روغن این ذرات را جذب می کند و به فیلتر روغن می‌دهد.

پیشگیری از زنگ‌زدگی: از جمله مواد موجود در روغن ، مواد ضداکسید می باشد که به مقدار بسیاری از زنگ‌زدگی قطعه های فلزی جلوگیری می کند.

امکان ضربه‌گیری: قطعه ها و اجزای متحرک در زمان کار، ضربه هایی به هم می زنند که روغن قادر است تا حدودی این ضربه ها را برطرف نماید.

علائم کاهش سطح روغن موتور اتومبیل

شناسایی بهنگام کاهش سطح روغن موتور اتومبیل مانع از عوارض احتمالی آن خواهد شد. در حقیقت بعضی از علائم کم شدن سطح روغن موتور برای رانندگان معمولی قابل شناسایی می باشند ولی برخی دیگر تنها توسط تعمیرکاران حرفه‌ای قابل تشخیص می باشند. نشانه های کاهش سطح روغن موتور اتومبیل در ادامه بیان شده اند:

  • چراغ چک فشار روغن موتور اتومبیل روشن می شود.
  • بوی سوختگی از موتور اتومبیل به مشتم می رسد.
  • زیر اتومبیل روغن ریزی پیدا می کند.
  • شتاب اتومبیل کم می شود.
  • اتومبیل به لرزش می افتد.
  • اتومبیل یاتاقان می زند.
  • شتاب اتومبیل افت پیدا می کند.
  • از موتور اتومبیل صدای تق تق شنیده می شود.

میزان قابل قبول کاهش سطح روغن موتور اتومبیل

قسمتی از کاهش سطح روغن موتور اتومبیل طبیعی می باشد و هیچ راهی جهت جلوگیری از آن وجود ندارد. مقدار کاهش طبیعی روغن موتور اتومبیل بسته به عوامل گوناگونی نظیر نوع اتومبیل، مدل اتومبیل، مقدار کارکرد آن، نوع طراحی موتور اتومبیل، کیفیت روغن استفاده شده و نوع رانندگی می باشد. در کمترین حالت اصولا با هر 1000 کیلومتر مقدار 200 تا 250 سی سی روغن موتور اتومبیل مصرف می شود. ولی ممکن است در بعضی از اتومبیل ها این مقدار تا 0.5 لیتر هم بیشتر شود.

علت های کاهش سطح روغن موتور اتومبیل

کاهش سطح روغن موتور اتومبیل علت هایی دارد که در ادامه عنوان خواهیم کرد.

  • نامرغوب بودن روغن موتور اتومبیل

نخستین و با اهمیت ترین علت کم شدن میزان روغن موتور اتومبیل، نامرغوب بودن آن می باشد. اتومبیل سازان با توجه به اطلاعات فنی موتور هر اتومبیل، روغن با گرید معینی را برای آن توصیه می کنند. شما باید روغن با گرید توصیه شده را برای اتومبیل بخرید. خوب است بدانید که بیشتر از هر چیزی گران‌روی یا ویسکوزیته روغن در سرعت کاهش آن اثرگذار می باشد. به علاوه احتمالا یک محصول از طرف برندهای گوناگونی در بازار ارائه شود. بنابراین احتیاج است درمورد برندهای گوناگون تحقیق کرده و بهترین آن ها را بخرید.

  • روغن سوزی در موتور اتومبیل

به صورت طبیعی همیشه قسمتی از روغن موتور اتومبیل توسط منافذ موجود در سطح بلوکه سیلندر به داخل محفظه احتراق وارد می شود. بنابراین به خاطر فرآیند احتراق، روغن موتور اتومبیل می سوزد. در این صورت معمولا روغن سوزی با خارج شدن دود و بوی سوختگی از اگزوز اتومبیل همراه می باشد. اصولا در حالت طبیعی مقدار 150 سی سی روغن سوزی در 1000 کیلومتر در یک اتومبیل سواری اتفاق می افتد.

  • زیاد شدن بسیار دمای موتور اتومبیل

هر روغن موتور برای روانکاری در محدوده دمای معینی استفاده می شود. اگر دمای موتور اتومبیل به‌ هر علتی بیش از حد زیاد شود ممکن است موجب بخار شدن روغن موتور شود. شما باید به این مورد دقت کنید.

  • نشت کردن روغن موتور اتومبیل

از جمله دلایل با اهمیت کاهش سطح روغن موتور اتومبیل، نشتی آن می باشد. نشتی روغن به علت های گوناگون از قسمت های مختلف اتومبیل اتفاق می‌افتد. برای نمونه می‌توان به کاسه نمد عقب میل لنگ، واشر فیلتر روغن و کاسه نمد گلویی دلکو اشاره کرد. هر چند خیلی از مواقع نشت کردن روغن در قسمت زیر اتومبیل دیده می شود ولی می بایست توجه داشته باشید که برخی مواقع نیز این چنین نمی باشد.

  • رانندگی کردن با دور موتور بسیار اتومبیل

رفتار رانندگی روی سلامت فنی اتومبیل تاثیر بسیاری می گذارد. در صورتی که عادت دارید با دور موتور زیاد رانندگی کنید، باید بدانید که موجب خراب شدن قطعه های موتور خواهید شد. بالا بودن دور موتور موجب می‌شود که دمای موتور خیلی زیاد شود. بنابراین این اتفاق باعث بخار شدن روغن موتور خواهد شد.

  • آب بندی شدن سوپاپ‌های اتومبیل

در صورتی که آب بندی سیلندر موتور به هم بخورد، موجب زیاد شدن نفوذ روغن به درون موتور خواهد شد. فرسایش واشر سرسیلندر با اهمیت ترین موردی است که می‌تواند آب بندی سوپاپ‌ها را با مشکل مواجه کند. بنابراین روغن زیادتر به درون سیلندر وارد شده و روغن سوزی اتفاق خواهد افتاد. موضوعی که نشانه ان خارج شدن دود بسیار از اگزوز اتومبیل می باشد.

  • چسبندگی سوپاپ‌ها و گاید اتومبیل

گاهی اوقات ممکن است به علت حرارت زیاد موتور اتومبیل، چسبندگی میان سوپاپ‌ها و گاید ایجاد شود. این موضوع نیز موجب می‌شود نفوذ روغن به درون سیلندر بیشتر شود. این موضوع فقط توسط تعمیرکار و با باز کردن موتور دیده خواهد شد.

  • فرسوده شدن رینگ پیستون اتومبیل

کاهش سطح روغن موتور اتومبیل احتمالا به علت فرسایش رینگ پیستون می باشد. این قطعه حائل میان پیستون و بدنه سیلندر قرار دارد. مسوولیت این قطعه این است که مانع اصطکاک میان پیستون و بدنه سیلندر خواهد شد. به علاوه به عنوان آب بند مانع از وارد شدن روغن به بلوکه سیلندر می شود. بنابراین با فرسوده شدن رینگ پیستون، روغن به درون بلوکه سیلندر خواهد رفت. بنابراین موجب روغن سوزی و کم شن سطح روغن موتور خواهد شد.

  • تعمیر موتور اتومبیل

از جمله مواردی که موجب کاهش سطح روغن موتور خواهد شد تعمیر موتور اتومبیل می باشد. اصولا پس از تعمیر موتور، چیزی به اندازه 0.5 تا 1 لیتر روغن در زمان اندکی استفاده می‌شود. در نتیجه حتما می بایست پس از تعمیر موتور اتومبیل، روغن موتور بخرید و چند روز بعد در آن بریزید.

در صورت کاهش سطح روغن موتور اتومبیل چه اتفاقی می افتد؟

کاهش سطح روغن موتور اتومبیل در درجه اول موجب کم شدن قدرت اتومبیل خواهد شد. هنگامی که روان‌کاری به صورت صحیح صورت نگیرد،‌ اصطکاک میان قطعه های موتور بیشتر می شود. بنابراین موتور داغ شده و شتاب‌گیری اتومبیل کمتر می شود. کاهش قدرت اتومبیل موجب زیاد شدن استفاده از سوخت خواهد شد.

روغن سوزی در موتور اتومبیل نیز اصولا با ایجاد دود بیشتر همراه می باشد. این مورد باعث می شود تا آلاینده‌های بیشتری از اتومبیل بیرون بزند. با اهمیت ترین مشکل کم شدن سطح روغن موتور، استهلاک قطعه های درونی موتور می باشد. این مورد موجب می شود تا عمر مفید خیلی از قطعه های موتور کم شود و هزینه بسیاری برایتان ایجاد شود.

چگونه مانع از کم شدن سطح روغن موتور اتومبیل شویم؟

جهت پیشگیری از کم شدن غیر معمولی سطح روغن موتور اتومبیل می بایست تا چندین نکته با اهمیت را مد نظر داشته باشید که در ادامه بیان خواهیم کرد:

  • دراز مدت با دور موتور زیاد رانندگی نکنید.
  • روغن موتور استاندارد و مرغوب برای اتومبیل به کار ببرید.
  • مرتبا میزان سطح روغن موتور اتومبیل را بررسی نمایید.
  • در مدت های مشخص شده در دفترچه راهنمای اتومبیل که اصولا میان 5 تا 10 هزار کیلومتر می باشد روغن موتور اتومبیل را عوض کنید.
  • پس از تعمیرات کلی موتور اتومبیل، اضافه استفاده روغن موتور را مدنظر داشته باشید.

سخن پایانی

روغن موتور اتومبیل از جمله سیال‌های ضروری در اتومبیل می باشد و همچون خون در بدن انسان برای خودرو حیاتی می باشد. بنابراین در زمان خرید روغن موتو اتومبیل خیلی دقت کنید و به توصیه اتومبیل سازان توجه کنید. اگر نمی توانید این کار را بکنید پیش از خرید روغن از یک متخص مشاوره بگیرید تا مشکلی برایتان ایجاد نشود.

5/5 - (1 امتیاز)

ارسال دیدگاه