معرفی تجهیزات آفرودی جدید اتومبیل ها

معرفی تجهیزات آفرودی جدید اتومبیل ها

همانگونه که می دانید آفرود از جمله معروف ترین رشته‌های ورزشی مختص به ماشین بازها می باشد. بنابراین اتومبیل سازان همواره تجهیزات آفرودی جدیدی به اتومبیل های خود اضافه می کنند و یا سیستم های قدیمی را آپگرید می کنند.

درباره چرخش تانکی در اتومبیل های آفرودی

خوب است بدانید که چرخش تانکی نوعی خصوصیت آفرودی تقریبا جدید در اتومبیل ها می باشد که برای نخستین بار به وسیله شرکت ریویان به کار برده شد. این ویژگی در زمان فعال بودن باعث می شود که حدودا با شعاع گردش صفر، به صورت درجا ۳۶۰ درجه بچرخید. این خصوصیت تنها در اتومبیل های برقی می باشد زیرا می بایست هر کدام از چرخ‌ها دارای یک موتور مستقل باشند تا قادر باشند به شکل درجا دور بزنند. خوب است بدانید که چرخش تانکی تنها در اتومبیل های گران قیمت به کار برده می شود و و أصلا آیتم کم قیمتی نمی باشد.

همچنین در بعضی از اتومبیل های افرودی نظیر لکسوس LX570 سیستمی وجود دارد تا شعاع گردش را در معابر آفرودی کوچک و تنگ کم تر کند. ولی فناوری به کار برده شده برای این خصوصیت خیلی ابتدایی و ساده می باشد.

درباره قفل دیفرانسیل یا دفلاک در اتومبیل های آفرودی

قفل دیفرانسیل از جمله قدیمی‌ترین آیتم هایی می باشد که در اتومبیل های آفرودی به کار برده می شود. این قفل از دهه ها پیش مورد استفاده قرار می گرفته است. خوب است بدانید که این سیستم با اهمیت ترین آیتم مورد نیاز در اتومبیل های آفرودی به شمار می رود. در حقیقت چنلنچه یم اتومبیل آفرودی دارای این سیستم نباشد فرقی با یک اتومبیل غیر آفرودی ندارد.

کارکرد این سیستم بدین شکل است که در اتومبیل های معمولی که دارای دیفرانسیل عادی می باشند هنگامی که یکی از چرخ‌ها از زمین جدا شود انتقال نیرو به چرخ روی زمین توقف پیدا کرده و همه نیرو به چرخ روی هوا انتقال می یابد. از سوی دیگر اتومبیل هایی که دارای سامانه قفل دیفرانسیل می باشند کارکرد متفاوتی دارند. در این اتومبیل ها هنگامی که ناهمواری‌های زمین موجب سه چرخ یا دو چرخ شدن اتومبیل شود منتقل شدن نیرو تنها به چرخ‌های روی زمین اعمال می شود و به چرخ‌های روی هوا گشتاور منتقل نمی شود.

درباره کرال کنترل در اتومبیل های آفرودی

خوب است بدانید که کرال کنترل یا کنترل خزش از جمله جذاب ترین تجهیزات آفرودی اتومبیل ا به شمار می رود. این سیستم در شرکت های گوناگونی دارای اسم های مختلفی می باشد. مثلا شرکت فورد اسن این خصوصیت را تریل کنترل گذاشته است. کارکرد این سیستم بدین شکل است که هنگامی که کرال کنترل به کار می برید کروزکنترلی مختص به معابر آفرودی را فعال کرده‌اید.

هنگامی که کرال کنترل به مدار وارد می‌شود همه کنترل اتومبیل به غیر از فرمان به وسیله همین سیستم صورت می گیرد. این سیستم با در نظر گرفتن مقدار لغزندگی، جنس و شیب جاده، اتومبیل را به بهترین شکل کنترل می نماید تا در معابر سخت و ناهموار اتومبیل بتواند با بهترین کشش حرکت کند. همچنین کرال کنترل عادی اتومبیل را با سرعت‌های خیلی کم اصولا کمتر از ۸ کیلومتر بر ساعت به حرکت در می آورد.

چگونگی کنترل سرعت در سرپایینی ها با اتومبیل های آفرودی

سیستم کنترل سرعت در سرپایینی در اتومبیل آفرودی ازجمله قطعات با اهمیت و پیچیده در اتومبیل هاست. این سیستم‌ ها به صورت عمده جهت کنترل سرعت و پیشگیری از لغزش در وضعیت های گوناگون نظیر مسیرهای کوهستانی، مسیرهای آبیاری شده و مواد لغزنده به کار می روند. فناوری های به کار رفته در این سیستم ها شامل ABS یا سیستم ترمز ضد قفل، Traction Control یا سیستم کنترل چرخش، سیستم Electronic Stability Control یا کنترل پایداری الکترونیکی و Hill Descent Control یا سیستم کنترل سرعت در سرپایینی می باشند.

باید بدانید که سیستم کنترل سرعت در سرپایینی یا Hill Descent Control به اتومبیل کمک می‌کند تا به صورت اتوماتیک و کنترل شده در راه های زمینی شیب‌دار و ناهموار، سرعت مناسبی داشته باشد. این سیستم توسط سنسورها و تکنولوژی های برقی، فشار بر ترمز را کنترل می‌کند و در نتیجه مانع از لغزیدن خواهد شد و اتومبیل را به صورت کنترل شده به طرف پایین می برد.

درباره دنده کمک در اتومبیل های آفرودی

از سوی دیگر دنده کمک از جمله پرکاربردترین ویژگی است که یک اتومبیل آفرود دارد. ترانسفر کیس یا گیربکس کمکی یم مدل گیربکس کوچک‌ تر و ساده ‌تر از گیربکس اصلی اتومبیل می باشد که اصولا اندکی جلوتر از گیربکس اصلی اتومبیل می باشد. هنگامی که شما اتومبیل را بر روی دنده کمک بگذارید دنده‌ای سنگین‌تر از دنده یک بر مدار انتقال قدرت اعمال می شود. بنابراین زمانی که با دنده سنگین برانید سرعت اتومبیل خیلی کم تر شده و در کنار آن دور موتور و گشتاور بیشتر می شود.

خوب است بدانید که تا نزدیک دو دهه پیش اتومبیل سازان یک لیور دنده کوچک‌ کنار دسته دنده اصلی می گذاشتند تا رانندگان بتوانند دنده سنگین را کنترل کنند. ولی در حال حاضر چندین دکمه کوچک در عوض دسته دنده قدیمی وجود دارد.

امتیاز این مقاله

ارسال دیدگاه