مفاهیم حروف مخفف در پیشرانه‌ها

مفاهیم حروف مخفف در پیشرانه‌ها

اگر می خواهید بدانید که حروف مخفف استفاده شده در پیشرانه‌ها نظیر CDi، CRD و غیره چه معنی و مفهومی دارند با ما همراه باشید. باید بگوییم که در مورد اتومبیل ها عبارت‌های مخفف بسیاری وجود دارند که قسمتی از آن‌ها در پیشرانه‌ها مورد استفاده قرار می گیرند. شرکت های خودرو سازی با کمک این حروف اسم گذاری را راحت می کنند. در ادامه برخی از این عبارت ها به همراه معنی و مفهومشان را برایتان توضیح داده ایم.

  • پیشرانه CDi

CDi مخفف شده عبارت تزریق دیزل ریل اشتراکی یا Common-rail diesel injection است و بیانگر تزریق سوخت مستقیم در پیشرانه‌های دیزلی می باشد. این نوع پیشرانه‌ دارای سیستم ریل اشتراکی یعنی همان لوله سوخت اشتراکی برای همه سیلندرها می باشد. این نوع پیشرانه در اتومبیل های مرسدس بنز و کرایسلر وجود دارد.

  • پیشرانه CDTi

CDTi به معنی تزریق توربودیزل ریل اشتراکی یا Common-rail diesel turbo injection است و بیانگر پیشرانه‌های توربودیزل با تکنولوژی تزریق مستقیم سوخت می باشد. این نوع پیشرانه‌ دارای سیستم ریل اشتراکی می باشد. این نوع پیشرانه در برند اوپل مورد استفاده قرار گرفته است.

  • پیشرانه CRD

CRD مخفف شده عبارت دیزل ریل اشتراکی یا Common rail diesel است و مجددا بیانگر پیشرانه‌های دیزلی با سیستم تزریق سوخت مستقیم می باشد. پیشرانه‌های CRD به وسیله شرکت های خودرو سازی آمریکایی نظیر کرایسلر، دوج و جیپ به کار برده می شود.

  • پیشرانه CRDi

CRDi به معنی تزریق دیزل ریل اشتراکی یا Common rail diesel injection است و بیانگر پیشرانه‌های دیزلی با تزریق سوخت مستقیم می باشد. فرق CRDi با CRD در این می باشد که برندهای کره‌ای نشیر کیا و هیوندای و میتسوبیشی ژاپن آن را به کار می گیرند.

  • پیشرانه CVVT

CVVT مخفف شده عبارت زمان‌بندی سوپاپ متغیر پیوسته یا Continuously variable valve timing است و بیانگر پیشرانه‌هایی با زمان‌بندی سوپاپ متغیر می باشد. این نوع پیشرانه ها اجرا بهتری داشته و همچنین سوخت کمتری استفاده می‌کنند. پیشرانه های CVVTدر برندهایی نظیر کیا، هیوندای و ولوو به کار برده می شوند.

  • پیشرانه DCi

DCi مخفف شده عبارت تزریق ریل اشتراکی دیزل یا Diesel Common-rail injection است و بیانگر پیشرانه‌های دیزلی با فناوری ریل اشتراکی نظیر تزریق سوخت مستقیم و لوله سوخت اشتراکی می باشد. پیشرانه های DCi در برندهایی مثل رنو و نیسان مورد استفاده قرار می گیرند.

  • پیشرانه DDiS

DDiS به معنی سیستم تزریق دیزل مستقیم یا Direct Diesel injection System می باشد و بیانگر پیشرانه‌های توربودیزل سوزوکی با سیستم ریل اشتراکی است.

  • پیشرانه DiDT

DiDT به معنی توربودیزل تزریق مستقیم یا Direct injection Turbo Diesel است و بیانگر پیشرانه توربودیزل با سیستم ریل اشتراکی می باشد.

  • پیشرانه DTI

DTI مخفف شده عبارت تزریق توربو مستقیم یا Direct Turbo Injection می باشد و نظیر اسم گذاری های پیشین بیانگر پیشرانه دیزلی با تزریق مستقیم سوخت می باشد.

  • پیشرانه FSI

FSI  مخفف شده عبارت تزریق سوخت طبقه‌ای یا Fuel Stratified Injection است و بیانگر پیشرانه بنزینی با تزریق سوخت مستقیم می باشد. این فناوری به وسیله فولکس‌واگن مورد استفاده قرار گرفته است.

  • پیشرانه GDi

GDi از معروف ترین عبارت های مخففی در پیشرانه‌ها بوده و مخفف شده عبارت تزریق مستقیم سوخت یا Gasoline direct injection می باشد. بازده پیشرانه‌هایی با تزریق سوخت مستقیم بیشتر بوده و بنابراین دارای قدرت بالاتر و مصرف سوخت پایین تری می باشند. پیشرانه های GDi در برندهایی نظیر میتسوبیشی، کیا و هیوندای به کار برده می شوند.

  • پیشرانه HDI

HDI مخفف شده عبارت تزریق مستقیم پرفشار یا High-pressure direct injection است. این فناوری بیانگر پیشرانه‌هایی با تزریق مستقیم پرفشار می باشد و با به کار بردن فناوری اووربوست در آن‌ها می توان گستره قدرت به وجود امده در آن را بعد از فشردن پدال گاز زیا تر کرد. این نوع پیشرانه ها دارای توربو می باشند و فناوری ریل اشتراکی در آن ها به کار برده شده است. پیشرانه HDI در پژو سیتروئن مورد استفاده قرار می گیرد.

  • پیشرانه HTP

HTP مخفف شده عبارت پرفورمنس گشتاور زیاد یا High torque performance است و بیانگر پیشرانه‌هایی با گشتاور تولیدی بالا می باشد. اسم گذاری پیشرانه‌های ۳ سیلندر اشکودا، سئات و فولکس‌واگن با HTP است. این نوع پیشرانه های ۳ سیلندر از سال ۲۰۰۲ آغاز به ساخته شدن کرده اند اما در طی سال‌ها اسامی مستعار بسیاری به آن ها اختصاص داده شده است.

  • پیشرانه i-VTEC

خوب است بدانید که فناوری i-VTEC برترین نسخه از زمان‌بندی سوپاپ متغیر هوندا می باشد و در حقیقت فناوری کلاسیک VTEC را با VTC یا کنترل زمان‌بندی متغیر Variable Timing Control ادغام کرده است. VTC ساختاری است که امکان تغییر آهسته وضعیت چرخش میل بادامک را ایجاد می کند. برند هوندا این سیستم را فقط در میل بادامک ورودی به کار می برد. همچنین باید بدانید که VTC در هر وقت و با هر سرعتی فعال می باشد. در مجموعه i-VTEC امکان چرخش میل بادامک تا میزان ۵۰ درجه وجود دارد.

  • پیشرانه JTD

JTD  مخفف شده عبارت توربودیزل جت یا Jet Turbo Diesel است و بیانگر پیشرانه توربودیزل ریل اشتراکی استفاده شده به وسیله فیات، آلفارومئو و لانچیا می باشد. نخستین نسل پیشرانه‌های دیزلی ریل اشتراکی فیات با حروف  JTD و عبارت یونی جت معروف بودند.

  • پیشرانه JTDM

JTDM توربودیزل جت اصلاح شده یا مولتی جت به معنی پیشرانه‌هایی با فناوری ریل اشتراکی و تزریق سوخت مستقیم می باشد. نخستین برندی که در سال ۱۹۹۷ و روی محصولات آلفارومئو آن را به کار برد فیات بود و پس از آن برند مرسدس بنز از آن استفاده کرد. پیشرانه JTDM  به وسیله برندهایی نظیر فیات، آلفارومئو، لانچیا، کرایسلر، جیپ و مازراتی به کار برده شده است.

  • پیشرانه MIVEC

MIVEC به معنای سیستم کنترل الکترونیکی زمان‌بندی سوپاپ خلاقانه میتسوبیشی یاMitsubishi Innovative Valve timing Electronic Control system می باشد. این نوع سیستم ژاپنی بیانگر پیشرانه‌هایی دارای زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها و سیستم لیفت سوپاپ است. از MIVEC جهت بهتر شدن بازده پیشرانه و کم شدن مصرف سوخت استفاده می شود.

  • پیشرانه MZ-CD

MZ-CD مخفف شده عبارت دیزل ریل اشتراکی مزدا یا Mazda – Common rail Diesel می باشد.

  • پیشرانه MPi

MPi به معنای تزریق چندنقطه‌ای یا Multi Point Injection است. در این نوع فناوری سوخت با کمک سوپاپ‌های تزریق ویژه هر سیلندر به داخل مخزن احتراق می رود. بنابراین یک سوپاپ تزریق برای هر سیلندر وظیفه تامین سوخت آن دارد.

  • پیشرانه DSI

DSI به معنای تزریق دیزل مکشی یا Suction diesel injection می باشد. این عبارت بیانگر پیشرانه‌هایی با تزریق سوخت مستقیم و اتمسفریک است. پیشرانه DSI در گروه فولکس‌واگن استفاده می شود و با توجه به اینکه در آن ها توربو وجود ندارد در نتیجه قدرت پایین تری نسبت به پیشرانه‌های توربوی همانند خود دارند. این نوع پیشرانه ها دارای گونه های مختلف ۴ سیلندری خطی و ۵ سیلندری می باشند و به علت ساز و کار ساده‌تر خود نیز مطمئن تر هستند.

  • پیشرانه SPi

SPi به معنای تزریق سوخت تک نقطه‌ای یا single-point fuel injection است. خوب است بدانید که تزریق تک نقطه‌ای به گونه ای تزریق سوخت غیرمستقیم اشاره می شود که در آن سوخت به وسیله سوپاپ تزریق تکی به منیفولد ورودی اشتراکی وارد خواهد شد. بعد از تزریق سوخت به مخزن منیفولد خواهید دید که با هوا ادغام می شود. سپس لوله ورودی به دو قسمت جدا تقسیم شده و ترکیب سوخت و هوا را داخل به سیلندرهای پیشرانه می کند.

  • پیشرانه TDI

TDI  به معنای تزریق مستقیم توربو یا Turbocharged direct injection است و بیانگر پیشرانه‌های دیزلی گروه فولکس‌واگن با تزریق مستقیم می باشد. در خیلی از کشورها عبارت مخففی TDI به وسیله گروه فولکس‌واگن ثبت تجاری شده و به علاوه در اروپا نیز خیلی معروف می باشد.

  • پیشرانه TDI-PD

TDI-PD به معنای پیشرانه‌های توربو با تزریق مستقیم توربو-پمپ/نازل یا TDI – Pumpe Düse می باشد.

  • پیشرانه TDDi

TDDi مخفف شده عبارت تزریق مستقیم توربودیزل یا Turbo diesel direct injection است. این پیشرانه توسط بند برند فورد به کار برده شده است. خوب است بدانید که نسل جدید پیشرانه‌های دیزلی نسبت به مدل های TDDi دارای کارکرد بهتر و صدای پایین تری می باشند.

  • پیشرانه TDCi

TDCi به معنی تزریق ریل اشتراکی توربودیزل یا Turbo diesel common-rail injection است و بیانگر پیشرانه‌های دیزلی با تزریق مستقیم سوخت و سیستم ریل اشتراکی می باشد. پیشرانه های TDCi نسل‌ جدید تر از نمونه‌های TDDi استفاده شده به وسیله برند فورد هستند.

  • پیشرانه TCe

TCe مخفف شده عبارت کارایی کنترل توربو یا Turbo Control efficiency است. پیشرانه TCe نخستین بار در سال ۲۰۰۷ و در اتومبیل رنو توئینگو GT استفاده شد. در حقیقت TCe بیانگر پیشرانه‌های بنزینی توربو می باشد. برند رنو جهت تشخیص آسان تر در کنار TCe اعدادی به کار برده که بیانگر حجم پیشرانه و قدرت تولیدی آن می باشد. جهت نمونه پیشرانه ۱.۲ TCe 115 Energy قدرتی به میزان ۱۱۵ اسب بخار دارد.

  • پیشرانه T-GDi

T-GDi به معنی تزریق مستقیم بنزینی توربو یا Turbo gasoline direct injection است و بیانگر پیشرانه‌های بنزینی با تزریق سوخت مستقیم و سیستم توربو می باشد. برندهایی نظیر کیا و هیوندای این پیشرانه را به کار برده اند.

  • پیشرانه TGI

TGI مخفف شده عبارت تزریق گاز توربو یا Turbo Gas Injection است و در اتومبیل های فولکس‌واگن که دارای پیشرانه‌های توربو با تزریق گاز طبیعی مستقیم CNG می باشند، مورد استفاده قرار می گیرد. پیشرانه‌ TGI از نمونه‌های TSI مخصوصا پیشرانه ۱.۴ TSI گرفته شده است. همچنین پیشرانه‌های TGI قادر می باشند تا بنزین و گاز طبیعی فشرده شده را استفاده کنند.

  • پیشرانه TSI

TSI به معنای تزریق لایه‌ای توربو Turbocharged Stratified Injection است و توربو و سیستم تزریق سوخت مستقیم را به کار مگیرند. این نوع پیشرانه ها در گروه فولکس‌واگن گسترش یافته اند. پیشرانه‌های TSI دارای یک توربوی تک اسکرول می باشند و اجرای بی نظیری برخلاف حجم پایین خود دارند. نخستین نسل پیشرانه‌های TSI در زنجیر تایم‌های خود به مشکل می خوردند ولی در نسل های بعدی این مسئله برطرف شد.

  • پیشرانه TFSI

TFSI به معنی تزریق لایه‌ای سوخت توربو یا Turbo Fuel Stratified Injection است و بیانگر پیشرانه‌های بنزینی توربو با تزریق سوخت مستقیم در برند فولکس‌واگن می باشد. پیشرانه TFSI دارای توربوی توئین اسکرول نیز می باشد.

  • پیشرانه توئین ایر

توئین ایر بیانگر پیشرانه بنزینی دو سیلندر برند فیات می باشد. توئین ایر دارای سیستم الکتروهیدرولیکی می باشد و قادر است تا سوپاپ ورودی را به شکل مستقل و جدا از وضعیت میل بادامک باز نماید. این قدرت موجب زیاد شدن دقت کارکرد پیشرانه خواهد شد. همچنین پیشرانه توئین ایر به عنوان پیشرانه سال و برترین پیشرانه با حجم زیر ۱ لیتر در سال ۲۰۱۱ برگزیده شد.

  • پیشرانه توئین اسپارک

باید بدانید که برند آلفارومئو فناوری توئین اسپارک را به کار می برد. همانگونه که می داتید توئین به معنای دو و اسپارک به معنای شمع می باشد. در حقیقت هر سیلندر دارای دو شمع جهت سوزاندن می باشد. خوبی این سیستم رسیدن به یک سیستم احتراق کارامد و درنتیجه اجرا بهتر و ایجاد آلودگی کمتر است.

  • پیشرانه والوماتیک

خوب است بدانید که والوماتیک فناوری مختص به تویوتا می باشدکه موجب تغییر همیشگی سوپاپ‌های ورودی خواهد شد. این فناوری توسط تویوتا در پیشرانه‌های بنزینی به کار برده می شود.

  • پیشرانه والوترونیک

این فناوری در پیشرانه‌های بی ام و، با سیستم لیفت سوپاپ متغیر استفاده می شود و در نتیجه والوترونیک یک سیستم لیفت سوپاپ متغیر با زمان‌بندی سوپاپ متغیر خواهد بود که این امکان را فراهم می کند تا وضعیت میل بادامک را به شکل مستقل وجدا از میل‌لنگ تغییر دهید. به علاوه با این فناوری قادر می باشید تا طول و ارتفاع سوپاپ را در زمان باز بودن تغییر دهید. خوب است بدانید که این سیستم موجب بهتر شدن اجرا، استفاده از سوخت به صرفه و کم شدن آلودگی تولیدی خواهد شد.

  • پیشرانه VTi

VTi  مخفف شده عبارت تزریق زمان‌بندی شده و لیف سوپاپ متغیر یا Variable valve lift and timing injection و بیانگر پیشرانه بنزینی با زمان‌بندی متغیر سوپاپ می باشد. گروه پژو سیتروئن و بی ام و، این نام را انتخاب کرده اند. به علاوه پیشرانه VTi دو نسخه ۱.۴ و ۱.۶ لیتری نیز دارد.

  • پیشرانه VTEC

VTEC مخفف شده عبارت کنترل الکترونیک لیفت و زمان‌بندی سوپاپ متغیر یاVariable Valve Timing and Lift Electronic Control است که در پیشرانه‌های هوندا مورد استفاده قرار گرفته است. فناوری زمان‌بندی متغیر جهت بهتر شدن بازدهی پیشرانه و کم شدن مصرف سوخت آن به کار برده می شود.

امتیاز این مقاله

ارسال دیدگاه